Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi,

vanaf dit jaar een nieuwe tuin, nadat ik 2 jaar geleden begonnen ben op 100 m2 en een tuin in de vorm van een driehoek. Nieuwe tuin is rechthoekig en 150 m2. Dit betekent dus een nieuw plan.

Heb een eerste opzetje gemaakt en ben benieuwd naar de op- of aanmerkingen van jullie, voordat ik er verder mee ga.

En dan vooral gericht op de indeling, maar ook het wisselteeltschema. Dat laatste is nog wat lastig voor me.

Tuin is 10 x 15 meter. Groente bedden zijn 1.2 x 4.5 meter (5.4 m2).

Aardbeien worden doordragende rassen en die blijven er dus de eerste 3 jaar staan.

Rechtsonderin plan ik twee compostbakken van houten pallets. Daarboven 2 watertonnen. Waterpomp zit trouwens net buiten mijn tuin en dus niet op de tekening.

Links in het plaatje en ten oosten van het hoofdpad komt een kas (nog aan te schaffen) en een schuurtje. Daaromheen wil ik nog iets met bramen en bessen plannen.

Alvast bedankt voor de reacties!

MyPlanImage23581454447206.jpg

Geplaatst:

Omdat ik de symbolen niet allemaal begrijp, kan ik het wisselteeltschema niet helemaal doorgronden en er dus moeilijk commentaar op geven.

Wat ik wel kan zeggen is dat 7x2 vakken (of liever 14 aparte vakken) veel mogelijkheden geeft om zo nodig nog aanpassingen te maken tijdens de rit. Mijn ervaring is dat het in de praktijk toch niet zo precies loopt als je het op papier bedenkt. Zelf zou ik ze echter nooit zo strak per soort ordenen en ook daarin de groepen juist over de tuin spreiden. Daar heb ik geen andere reden voor dan dat zo veel mogelijk variëren in je beplanting ook kan helpen om je gewassen gezond te houden of een risicospreiding kan zijn.

(Een voorbeeld van het laatste: Ik had mij peulen afgelopen jaar in 2 stukken van de tuin gezet. Met peulen heb ik nooit problemen gehad, maar door het droge voorjaar is een gebeid met peulen niets geworden omdat ze systematisch zijn weggevreten door bladrandkevers. Enkele meters verderop stond ook een rij en die waren geheel niet aangetast. Ik heb er geen duidelijke verklaring voor hoe dit kan, maar had gelukkig toch nog een redelijke oogst.)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Oh ik vind je schema wel superleuk om te zien! Ik zit zelf ook te tutten met icoontjes van planten in mijn schema, maar zo mooi als jij ze hebt...

En wat weknow zegt, ik ben ook voor spreiden en combineren. Die aardappelen bijvoorbeeld, staan bij mij straks op verschillende plekken, en op de ene plek omringd door klaver en knoflook en goudsbloemen en spruitkool, mais, tijm en salie, en op een andere plek weer in een iets andere combinatie. Ik ben er heilig van overtuigd dat monocultuur, zelfs al is het maar op een paar vierkante meter, altijd kwetsbaarder is dan een combinatie van planten die elkaar een beetje helpen. Daarnaast is het fijn dat als er iets hartstikke doodgaat of weg gegeten wordt, er in datzelfde vak planten staan die het wel lekker doen en die dat plekje weer innemen. Ik zou bijvoorbeeld zo graag bloemkool telen, maar tot dusver kweek ik er alleen koolwitjes mee. Dit jaar ga ik heel stiekem wat bloemkolen planten verspreid in de tuin, en wie weet overleven er een paar omdat die pokkevlinders (nee, ik ben blij met koolwitjes hoor, yay, vlinders!) ze niet zien.

Geplaatst:

Met kolen zou ik toch opletten,pippi. Zelf pas ik daar strikt de wisselteelt voor toe, anders te vlug knolvoet. Hier op het moestuincomplex hebben verschillende tuinen er last van. Dit overtuigt mij om wisselteelt toe te passen. Kolen willekeurig neerzetten zou ik niet doen, na een paar jaar weet je niet meer wat waar heeft gestaan.

Ik geloof ook in de meer natuurlijkere benadering maar dat een paar vierkante meter al monocultuur is, vind ik zever. Dan zie je in de natuur ook veel monocultuur.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor de reacties zover.

Ik maar denken dat het hele duidelijke icoontjes waren...

Van linksbovenin en dan met de klok mee en alle soorten hebben 2 percelen: aardappelen, wortelgewassen, bladgewassen, peulgewassen, koolgewassen, ui en als laatste de aardbeien.

De aardbeien blijven dus een paar jaar staan, wat betekent dat de uien het volgende jaar naar de plek van de aardappelen doordraaien.

Dat stuk over combinatieteelt en het plaatsen van bijv aardappelen op twee percelen die niet naast elkaar liggen, ga ik zeker over nadenken en uitpuzzelen.

Thnx!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic