Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben van plan om dit seizoen zaden te gaan oogsten van mijn moestuin, met uiteraard de bedoeling deze het seizoen erna te gaan gebruiken. Er zal op deze site ongetwijfeld informatie over te vinden zijn maar ik kan het even niet vinden dus..............???

Als iemand daarnaast nog een interessante site over dit onderwerp weet houd ik mij aanbevolen.

Groet Dirk Dijkstra

Geplaatst:

Ik heb zelf het boek The Manual of Seed-Saving waar ik zeer veel goede informatie uit haal. Het boek beschrijft stap voor stap hoe je per groente teelt voor de zaadwinning, hoe je de beste selecteert en hoe je de zaden schoonmaakt en bewaart. Het boek is wel in het Engels.

Deze maand verschijnt er ook een boek van Velt over zaden telen / oogsten: Zelf zaden telen Hoewel ik het nog niet gelezen heb, zal het net als de andere velt boeken duidelijk en volledig geschreven zijn, waarschijnlijk zoals in het Engelse boek. (staat ook een review van Tuin smakelijk over dit boek op de bol.com website).

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Zelf zaden telen, boek van Velt, is een absolute aanrader ja. Maar ik kan er niets in vinden over mierikswortel. Iemand ervaring met zaad oogsten van deze plant? Graag jullie tips en bevindingen

Geplaatst:

Ik dacht dat mierikswortel zich via het wortelstelsel vermeerdert? Ik heb hier diverse wortels mierikswortel gekregen van de buurvrouw (vorig jaar) en die doen het iets te goed. Gewoon wat wortels opgraven en elders weer ingraven is voldoende. Wat mij betreft hoeft deze plant zich niet ook nog zaadjes aan te maken om zo voor nog meer verspreiding te zorgen.

Bedankt voor de boekenlinks. De boeklinks heb ik genoteerd, die staan nu op mijn wensenlijst.

Geplaatst:

1 keer geprobeerd met stokslabonen... Ze waren achteraf gekruisd met de stamboontjes van mijn buurman op het complex. Ik kreeg dus stam bonen met lange token die in de lucht steken, waar ik geen stokken bij hoefde te plaatsen want ze werden niet hoger dan 80 cm....

Daarna nooit meer iets geprobeerd.

Wil ooit gaan experimenteren met Tomaten, dat dan weer wel, maar dan in de kas...

Grtz

In een groen, groen, knollen, knollenland...

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik wil zaden oogsten van mijn Pastoral-bonen, want die bevallen me prima. Grote mooie bonen, en de smaak is heel erg goed. Er hangen nu dus een paar bonen al langere tijd ongeplukt aan de plant, maar nu zag ik dat er een aan het verkleuren was naar wit met wat paarse vlekken. Is dat normaal? (De bonen die ik pluk zijn gewoon groen met af en toe wel een paarse streep.)

Oh, nu ik dit zit te typen bedenk ik me opeens dat ik de zaden van Diana heb, en die teelt meerdere rassen. Zou ik een goed gelukte kruising kunnen hebben?

Geplaatst:

ja, kruisbestuiving kan , maar gebeurt niet vaak bij bonen; wijhebben al jaren citroenboontjes

als je zelf zaden wint wel goed drogen, 1nachtje invriezen en even ontsmetten voor het zaaien:

vier uur in een plastic zakje waterbad van 30 graden en meteen daarna tien minuten in een bad van 50 graden

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...