stephane Geplaatst: 20 februari 2016 Geplaatst: 20 februari 2016 mijn moestuintje is deze winter bedekt met een lagen grasmaaisel, hierop compost en bovenop bladeren. mijn vraag is nu mag ik deze bladeren lichtjes inwerken in de grond ( de grond zal niet omgespit worden ) of moet ik de bladeren verwijderen en op de compost gooien? alvast bedankt voor de antwoorden stephane Quote
weknow Geplaatst: 20 februari 2016 Geplaatst: 20 februari 2016 Alles mag Maar wat is het meest verstandige? Ik denk dat je de komende weken best die bladeren bijeenharkt en op de composthoop doet, zodat je bodem kan profiteren van alle zon en zo veel mogelijk opwarmt. Bovendien kan van organisch materiaal dat nog aan het verteren is op 2 manieren een ongewenste werking uitgaan: 1. In niet uitgerijpte compost en dus ook nog te verteren bladeren kunnen zaden slecht kiemen, omdat er stoffen worden afgegeven die dit tegenwerken. 2. Voor het verteren van bruin materiaal zoals houthaksel of bladeren is stikstof nodig. Die wordt tot de vertering klaar is, onttrokken uit de bodem als je ze inbrengt of uit de compost en wellicht grasmaaisel, als dit nog niet verteerd is en dit kan een slechte begingroei van wat je zaait en uitplant tot gevolg hebben. Composteren heeft een heel groot voordeel t.o.v. ter plaatse laten verteren dat je een goede verhouding groen/bruin kunt maken waardoor er optimale humusvorming gebeurt. Voor een siertuin of een permacultuur-achtige aanpak waar je werkt met vooral vaste planten, zou ik overigens adviseren om de bladeren te laten liggen (niet door de bodem)...ze zullen in de loop van de lente en zomer dan volledig verteerd zijn. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
loes Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 Ligt er ook een beetje aan om welk blad het gaat en hoe snel dit verteerd. Ik haal begin lente het blad in de siertuin wel weg en gooi het bij de composthoop. Dit is voornamelijk eikenblad en dat verteerd niet zo snel. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.