Geplaatst: 20 februari 20169 j Hallo allemaal, Ik heb weinig ruimte om te moestuinieren en heb daarom 2 bakken van 1 vierkante meter in de voortuin staan. Daarnaast heb ik vorig jaar een courgette in een grote pot gezaaid en dat lukte best aardig. Nu zou ik ook zo graag een pompoen in mijn tuintje hebben. Is er misschien een soort die iets kleiner blijft en ook in een pot gezaaid kan worden. Of eentje die in de vierkante meter kan en niet gelijk mijn hele huis overwoekerd
Geplaatst: 21 februari 20169 j kan goed als je pot maar groot is (zeg 50 cm), goed in de gaten gehouden wordt met water vanonderaf liefst en voedingpompoen is wel anders dan courgette: je moet ze goed laten groeien en als de vruchten eraan komen goed laten afrijpen, de oogst komt dus pas laterwij vinden de gewone oranje hokaido's het makkelijkst en lekker en die rijpen klein ook goed af
Geplaatst: 23 februari 20169 j Alle soorten kan in een pot, maar dan moet de pot wel groot genoeg zijn. Ik gebruik hier potten van 60L-80L of meer (vierhoekige plastic betonemmers uit hornbach, zeer goedkoop) en ik kweek 2-3 grote/gewone rassen (Big Max uit Lidl onder andere). Veel mest, en veel compost! En meestal krijg ik 1 vrucht per plant terwijl je in de volle grond meer per plant zou krijgen, maar dat vind ik niet zo erg. Vorige herfst had ik 5 of 6 planten in de potten en ik kreeg 5 pompoenen. Voor mij was dat genoeg, heb zelfs 1 weggegeven. Vorige jaar heb ik nog pootuien in die potten naast mijn pompoenen (1 pompoen per pot) geplant en dat is ook redelijk gelukt. niet veel oogst maar een beetje. Deze jaar moeten er aardappels in de potten van pompoenen komen (vruchtwisseling) en de pompoenen moeten in de grote pot/bak van aardappels (2mx0,5mx0,5m). En dan moeten er 2 of 3 plantjes in een bak, hopelijk komt het goed. In SQFG tuin (makkelijk moestuin) kan ook prima, maar zijn ze diep genoeg? Vaak zijn ze maar 15cm en hebben dan nog een worteldoek, dat is meestal te weinig (of dan mislukken de andere planten en neemt de pompoen alles over). Volgens mij zijn alle rassen hetzelfde en hebben best veel ruimte nodig. Als je ze een hele bak geeft (bijna geen andere planten rondom behalve wat sla) kan het wel, anders zou ik een grote pot nemen en ergens anders zetten. Je kunt ze ook laten klimmen (zelf heb ik nooit gedaan), maar dat likt me veel werk en dan moet je inderdaad minirassen hebben (Uchiki Kuri?). Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Geplaatst: 29 februari 20169 j Auteur Bedankt voor jullie reactie!Ik zou een pompoen in een pot zetten, niet in de vierkante meter tuintjes want die zijn inderdaad niet zo diep. Ik dacht, als de voetjes maar in de aarde staan, kunnen de ranken en vruchten wel over de rand en straat verder groeien. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Nu kijken of ik kleine rassen kan vinden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.