Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
2016022817091135131456938600.jpg2016022817084912931456938760.jpgBij mij staat de pruimenboom sinds zondag in bloei. Schijnt bijzonder vroeg te zijn.

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

ik dacht dat ik twee foto;s had toegevoegd. Nogmaals dan2016022817084912931456938760.jpg2016022817091135131456938600.jpg

Geplaatst:

Dat is inderdaad aan de vroege kant, hij staat zo te zien ook op een beschut plekje?

Voor dit soort leuke fenologische observaties hebben we ook een topic én een overzicht waarin je die zelf kunt invullen (en zo een overzicht van jaren kunt opbouwen)...

Daar kan ik bijvoorbeeld zien dat vorig jaar mijn pruimeboom op 18 april voor het eerst bloeide en in 2014 al op 30 maart.

fenologische-waarnemingen-2016-t19532-20.html

Zie mijn onderschrift voor de spreadsheet:

Geplaatst:
  • Auteur

oh leuk. dank je je voor je reactie. Wist ik niet. Erg beschut plekje inderdaad De foto's zijn van 28 februari dit jaar. Bloeide dus al in februari!

Geplaatst:

Is zeker vroeg!

Hier en daar ook al een sporadisch bloemetje gezien hier. Op de perzik en op de kwee, op brem en zo waar al een enkeltje op de forsythia, een campanula. Allemaal hartstikke vroeg.

Toch wordt dit eigenlijk nog niet als echte bloei gezien i.v.m. bevruchting e.d. Als ongeveer 50% van de bloesem van een boom geopend is, wordt dit gezien als bloei. Ook pomologische verenigingen (van appels en ander fruit liefhebbers) houden dit bij voor allerlei rassen in Belgie en Nederland.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Dat is inderdaad aan de vroege kant, hij staat zo te zien ook op een beschut plekje?

Voor dit soort leuke fenologische observaties hebben we ook een topic én een overzicht waarin je die zelf kunt invullen (en zo een overzicht van jaren kunt opbouwen)...

Daar kan ik bijvoorbeeld zien dat vorig jaar mijn pruimeboom op 18 april voor het eerst bloeide en in 2014 al op 30 maart.

Ja oke. Maar het is nogal afhankelijk er van, wélke pruim topicstarter hier toont he ? Er zijn meerdere Prunus-soortjes die dit jaar allang bloeien, normaal in maart en april, dit jaar al vroeger. Begin februari zijn een aantal soorten al begonnen. Ik weet niet welke pruim de Topicstarter hier toont ? Voor een gewone handpruim zou het inderdaad debiel vroeg zijn, voor de Wegedoorn, Sleedoorn enz, is het echt zo vroeg niet. Kroosjes en slee-pruimen zijn ook vroeger etc etc..

Geplaatst:
  • Auteur

Ja oke. Maar het is nogal afhankelijk er van, wélke pruim topicstarter hier toont he ? Er zijn meerdere Prunus-soortjes die dit jaar allang bloeien, normaal in maart en april, dit jaar al vroeger. Begin februari zijn een aantal soorten al begonnen. Ik weet niet welke pruim de Topicstarter hier toont ? Voor een gewone handpruim zou het inderdaad debiel vroeg zijn, voor de Wegedoorn, Sleedoorn enz, is het echt zo vroeg niet. Kroosjes en slee-pruimen zijn ook vroeger etc etc..

Het is een prunus domestica black amber.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.