Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Gier van kweekwortels?

Featured Replies

Geplaatst:

Bij het ontginnen van de volkstuin heb ik het eerste jaar veel kweekwortels verwijderd. Een deel hiervan heb ik in een ongebruikte speciekuip gekieperd om "op te drogen", maar uiteraard werkt dat niet zo goed in het najaar. Niet geheel met opzet - maar wel welkom! - heb ik zo een brouwsel van afgestorven kweekwortels gemaakt. Het stink in ieder geval flink (a la brandnetelgier), er zal wel het nodige aan mineralen in zitten hoop ik.

Mijn vraag: hoe kan ik deze kweekgier nu het beste gebruiken? Opslaan? Nu uitgieten? Ik weet dat dit helemaal niet het handigste tijdstip is voor een gier, maar ja...

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Of kweek een specifieke ondersteunende gier kan opleveren.......?

Als groen onder water rot en dus gaat stinken, is dat eigenlijk geen goed proces. Anaeroob....echt rotting. Ik zou zeggen: op de composthoop ermee?

Hoe dat dan zit met brandnetel en heermoes en smeerwortel-extract? Als je die goed wil maken, moet het gisten waardoor er een ander proces optreedt dan rotting of noog beter: composteren. Daar is de echt goede methode dat je voortdurend veel zuurstof toevoegt. (Ik weet dat in veel boekjes en webistes wat anders staat....maar zo maak je toch echt de goede voeding voor bodemleven en bodem ) Als het om het extraheren van voedingsstoffen gaat is in water laten wegrotten niet de gewenste methode ook voor die planten. Echt kwaad (dat er giftige verbindingen ontstaan zoals bij anaerobe processen) zal het wel niet kunnen, omdat op de bodem zo een beetje verrot groen wel weer wordt omgezet. Maar voedingsstoffen haal je er zo echt niet uit. Als je niet voor veel zuurstof kunt zorgen, is via de compost dit soort planten verwerken de beste en makkelijkste methode om de voedingsstoffen erin te recyclen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.