greenthumb Geplaatst: 3 maart 2016 Geplaatst: 3 maart 2016 Hoi allemaal, Vorg jaar kocht ik een mooie pimelea ferruginea (rijstebloem!?), een struik die heel lang door blijft bloeien met mooie kleine roze bloemetjes. Ik had hem in een pot staan buiten. Hij bloeide tot in november! Hij is niet winterhard en nu ben ik bang dat ik te laat heb ingegrepen. Sinds twee weken staat hij binnen...ik heb al kippenmest op de aarde gestrooid, hij krijgt elke dag water, heel soms wat pokon en ik heb hem een beetje kort geknipt. Toch staat ie er nog steeds treurig bij. Het is niet meer wat het is geweest! Op internet is er vrij weinig over te vinden. Heeft iemand tips voor deze plant of is hij ten dode opgeschreven? Ik heb een foto toegevoegd maar weer niet of hij zichtbaar is! Zo staat hij er nu bij.... Quote
speets Geplaatst: 3 maart 2016 Geplaatst: 3 maart 2016 Ik ken deze plant niet, maar mijn boerenverstand zegt: gauw weer naar buiten zolang het niet vriest, want nu krijgt hij ook nog een temperatuurshock (én een mest- en watershock) Ik zou hem rustig op een beschut plekje laten staan. En vooral geen mest geven en ook niet elke dag water. Even met rust laten en duimen.Even kijken wat hij gaat doen, en als hij het overleeft kun je de dode takjes wegknippen. Succes! Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Bit Geplaatst: 6 maart 2016 Geplaatst: 6 maart 2016 Op zich een niet moeilijke plant. Kan wel een graadje vorst hebben, maar niet veel. Stond ie beschut, heeft ie het heel lang buiten vol kunnen houden.Nu komt het wat lastigere deel van zo'n plant. Wat doe je er mee in de winter ?Dat zo'n plant achteruitloopt in frisheid is niet zo gek he ? Dat hoort zo, daar is de winter voor, dat is een rustfase voor zo'n ding. Droger houden ( best wel droog, zeg 1x in de 3 weken ietsjepietsje water ) én koel. Dat is voor de meeste mensen lastig, want het is eigenlijk binnen te warm. Best veel water geven en zelfs ook nog mesten, is wel het laatste wat zo'n ding wil. Sorry dat ik dat moet zeggen. Leeft hij straks half april nog, dan terug snoeien naar wat je nog levend ziet. Plant uit de pot nemen en herpoten in die pot in nwe aarde, goede potgrond. En nadat ie lekker aan de groei is, ergens in mei wat beginnen met mesten. Nú : licht en koel zetten of zelfs buiten, maar dan geen vorst geven en voorál : droog ( onder afdak ofzo ) Quote
jankarla Geplaatst: 22 juli 2022 Geplaatst: 22 juli 2022 Ik heb in het voorjaar drie ferruginea (rijstebloem!?) gekocht hebben de gehele zomer mooie bloem trosjes gehad wel steeds de uitgebloeide bloem weg knippen 1 keer per week een beetje mest [vloeibaar] zo nodig water de bloem begint weer opnieuw te bloeien zit bom vol met knoppen . Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.