Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

bonen volle grond

harmony

Recommended Posts

Vanmorgen nog een doosje stamslabonen gekocht (calima), aangezien hetgeen ik gelegd had nauwelijks is opgekomen.

Wat is de beste manier om ze te leggen (per 3, maar dan? extra sproeien, extra mest.....)

Groet, Monique

Ik had hetzelfde probleem - bosduiven hebben mijn boontjes in volle grond behoorlijk gedecimeerd.

Uiteindelijk heb ik er voorgezaaid in bakken (ferrari struikboontjes van aveve), in een vrij droog mengsel van grond en potgrond. In groepjes van 5 en voorgeweekt (enkele uurtjes) in kraantjeswater. Ze zijn vlot en vrijwel volledig opgekomen, in tegenstelling tot een eerdere lading die niet voorgeweekt in potjes werden gezaaid en die rond het opkomen behoorlijk natgeregend zijn. Die vertonen rottende kiemblaadjes en komen nogal verpieterd op - al kan dat ook aan de soort liggen (montano struikboontjes van aveve), die toch wel gevoeliger lijkt te zijn dan ik gewoon ben...

Een goed bedoeld advies maar stamslabonen en sperciebonen kun je beter niet in water voorweken alvorens te poten. Een boon heeft slechts een licht vochtige grond nodig om te kunnen kiemen en bij veel nattigheid , vooral samen met wat koeler weer ,rot hij gewoon weg in de grond. Het moet al echt droog zijn wil ik mijn sperciebonen wat extra water meegeven in de plantsleuven (rechtstreeks in de vollegrond gezaaide bonen zaai ik altijd in een sleufje of voortje zeg maar).

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --