Wolly_a Geplaatst: 11 maart 2016 Geplaatst: 11 maart 2016 Hallo allemaal... Al een tijdje lees ik vrolijk mee op dit forum, maar meepraten en -doen is natuurijk leuker. Daarom heb ik me ook geregistreerd! Mijn ervaringen met moestuinen is beperkt tot wat bakken op een balkon, maar afgelopen jaar zijn we verhuisd naar een echt huis met echte tuin. Nu zit ik met een prangende vraag, een echte beginnersvraag waarschijnlijk, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden/krijgen... Ik sta te popelen om weer te beginnen met mijn moestuintje. De zaadjes (de collectie van de Makkelijke Moestuin) liggen klaar en ik heb de tuin al helemaal in orde gemaakt... Het liefst zou ik komend weekend de eerste zaadjes de grond in doen... Ik heb het complete assortiment Makkelijke Moestuinzaden en er zijn er al een heel aantal die volgens de instructies op de achterzijde in maart (en sommige al in februari) de grond in kunnen. Als ik naar de meerdaagse weersverwachtingen kijk, dan zie ik dat de temperaturen overdag al richting/over de 10 graden gaan, maar in de nacht rond het vriespunt schommelen. Mijn tuintje ligt beschut in de bebouwde kom, echter zie ik 's ochtends wel dat plasjes water op het dak van de garage een laagje ijs hebben. Zou het raadzaam zijn om nu de eerste zaadjes van bijvoorbeeld wortel, pluksla, rucola, reuzenradijs, peultjes, sugersnaps, mini kropsla, wintererwt, veldsla, spinazie, winterpostelein en mini bindsla in de bakken en tuin te doen? Voorgaande jaren had ik mijn moestuintje in bakken en potten op het balkon en begin ik romd deze tijd. Als er vorst kwam, dan haalde ik mijn potten 's nachts naar binnen. Met een vaste tuin gaat dat niet natuurlijk... Quote
Erny Geplaatst: 11 maart 2016 Geplaatst: 11 maart 2016 Misschien zou je per soort eens kunnen opzoeken of de door jou genoemde plantjes uberhaupt wel last zouden hebben van vorst. Daar leer je dan ook gelijk heel veel van. De site van Diana geeft goede informatie http://www.mooiemoestuin.nl/En ook op dit forum kun je genoeg vinden om je verder te helpen... Quote
karins70 Geplaatst: 12 maart 2016 Geplaatst: 12 maart 2016 Ik heb dezelfde zaden en ga dit weekend toch beginnen met het doosje van de zaden die tegen kou kunnen, misschien dat ik er 's nachts vliesdoek over leg. Quote
RobO Geplaatst: 12 maart 2016 Geplaatst: 12 maart 2016 welkom mi kun je de meeste beter alvast wat binnen laten kiemen en dan snel in een koele ruimte met veel licht zetten, afharden en later naar buiten brengenals het onder de 12 graden blijft zit er hier niet veel groei in, behalve misschien de koele kikkers als aguadulce tuinbonen en spinazie scherpzaad Quote
Wolly_a Geplaatst: 12 maart 2016 Auteur Geplaatst: 12 maart 2016 Bedankt voor de tips. Ik heb een klein deel van de soorten gezaaid waarbij op verschillende sites en lijsten stond dat deze tegen wat kou/vorst kunnen. Mocht het niet wat worden, dan kan ik later altijd nog de redt van de zaden gebruiken. De rest van zaden die er nog niet aan toe zijn bewaar ik nog even tot het warmer wordt. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 Hee, iemand uit Zelhem Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.