Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb net spinazie gezaaid. Ook witte kool. Het heeft al 2 weken ongeveer niet geregend. De grond is niet heel droog, omdat het natuurlijk nog niet zo warm is, maar het bovenste laagje voelt wel erg droog. Zou je het spinaziebed (en de kool) water moeten geven, zodat het zaad meteen begint met kiemen? Het gaat voorlopig nog niet regenen, vandaar mijn vraag. Zou het anders pas beginnen met kiemen als het geregend heeft?

Heb al heel wat moestuinervaring, en toch loop je tegen dingen aan...... is dit nu beter of dat???

Geplaatst:

Je kan beter na het zaaien water geven. Niet echt voor het vocht maar om de grond mooi te laten sluiten.

Bij droogte kan je voor het zaaien eerst water in de zaaigeul gieten en daarna zaaien. Dan terug water geven om grond te doen aansluiten.

Geplaatst:

Ik denk dat je vooral consequent vanuit het zaadje moet denken.

Als je geen water geeft, geen punt, zaad doet voorlopig niks tot het gaat regenen. Als het dan zoals volgende week weer een paar dagen achter elkaar blijft regenen, prima, dan doet de natuur zijn werk.

Als je wel water geeft, moet je dat ook wel blijven doen tot het weer gaat regenen. Want anders geef je hele rare signalen af naar dat zaadje. Dat wil zeker weten dat de temperatuur en luchtvochtigheid okee zijn, en niet amper ontkiemd merken dat het water opeens op de bon is.

Ik geef zelf geen water na het zaaien, maar met kiempjes boven de grond loop ik wel te tutten met een gietertje nu het al een tijdje droog is. Dat hele jonge spul is veel kwetsbaarder dan een zaadje dat best nog even kan wachten met kiemen tot de omstandigheden goed zijn.

Geplaatst:

Ligt er een beetje aan hoe warm het is maar meestal giet ik 1x na het zaaien of in het geultje vlak ervoor. Daarna pas weer gieteren als het zaadje boven de grond is en het nodig is.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
Niet echt voor het vocht maar om de grond mooi te laten sluiten

Ik snap dat niet helemaal, om de grond mooi te laten sluiten zeg jij. Maar de grond moet toch juist luchtig zijn? Ik heb nu namelijk het idee dat sommige zaden maar lastig door de 'mooi aangesloten' grond heenkomen terwijl zij die meer in de luchtige (met extra zand vermengde) grond zitten sneller en beter kiemen.

~ Vita rosa est ~

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...