aseel Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Geachte tuinders. Ik heb bakken van 1.40 bij 4.00 meter. Ik wil hier pioenen op zetten.. hoeveel pioenen passen hier in.. o ja ik zit op veengrond. Is dat wel geschikt grond voor pioenen? Quote
weknow Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Veen grond zal op zich minder ideaal zijn voor pioenen, vooral omdat die meestal aan de behoorlijk zure kant is, terwijl pioenen liever een lichtzure tot neutrale bodem hebben. Zelf zou ik pioenen niet zo gauw in potten bedenken, maar in jouw geval kan dat misschien om bovenstaande reden juist gunstig zijn. In een pot kun je makkelijk een eigen - minder zuur - bodemmengsel maken. Ikzelf zou er niet zo aan denken in potten omdat het veel aandacht vraagt (bijvoorbeeld bodem moet altijd licht vochtig blijven, maar ook zorgen voor organisch materiaal, bemesting met bijvoorbeeld koemest en na de bloei beetje extra fosfor (beendermeel?) voor nieuwe bloemaanleg ) en omdat ze best veel ruimte vragen...behoorlijk grote potten....brede wortels die oppervlakkig blijven deels en tegelijk ook dieper gaan...een heel pak....en bovendien niet zo makkelijk te verplaatsen...en als je het doet, reken dan op een jaar of twee voor de plant weer is hersteld/in volle glorie komt. In een bak 1,40 diep en 4,00 meter lang zou ik tussen de 4 a 6 planten denken. Tussenruimte van een 80 cm. en misschien beetje verspringen in diepte. Het duurt een jaar of 3 a 4 voordat de planten die ruimte helemaal benutten, maar ze worden behoorlijk fors op den duur. Ze kunnen wel heel lang op dezelfde plek blijven en steeds forser en rijker worden als je ze wat blijft verzorgen. Nadeel kan als je alleen pioenen zet, is dat je een vrij lange tijd geen bloei en kaalheid in de bak hebt.....daarom zou ik overwegen om bijvoorbeeld 3 pioenen en enkele struikjes of kleine boompjes te zetten, wat variatie in vorm en hoogte en bloei/bladkleur, zodat zo een bak ook de rest van het seizoen aantrekkelijk is. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
aseel Geplaatst: 30 maart 2016 Auteur Geplaatst: 30 maart 2016 Ik bedoelde eigenlijke verhoogde bakken.. Quote
weknow Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Ja...grote pot of verhoogde bak, maakt niet veel uit voor wat ik vertelde....denk dat ik het wel begrepen had....? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.