Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat is dit voor ziekte in de perziken?


bart646

Aanbevolen berichten

Rondom een aantal knoppen van al mijn perzik/nectarine bomen totaal 6 st

 

Zie ik wat inzinkingen (zie foto)ik heb dit verwijderd.

 

Het lijkt gerelateerd aan het feit dat ze nooit in rust geweest zijn en al weer begonnen te zwellen en toen als nog vorst kregen.

 

 

image58231460547556.jpegimage87851460547561.jpegimage93441460547559.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant bart, weet niet wat het is.

Zelf zijn er dit voorjaar opmerkelijk veel perzik rassen met zeer veel verdroogde knoppen. Hier en daar loopt dan een knop uit.

Ook ik relateer dit aan de zg winter. Een aantal rassen is niet eens in winterrust gekomen. Direct na de bladval begonnen ze eind december weer uit te lopen. In de kas is perzik sagitaria gewoon door de groeit.

Amandel stond vanaf de kerst al in blad. Als het zo doorgaat kan ik amandeltakken als kerstgroen verkopen. De wereld verandert en vraagt dus om nieuwe oplossingen. Dit ook met krulziekte bestrijding, Normaal spuit ik 4 x met zwavel vanaf eind januari, daarmee houd je het redelijk onder controle. Achteraf gezien had ik afgelopen winter al vanaf half december moeten beginnen, vooral bij de zeer vatbare rassen, en was dan uit gekomen op 7 x zwavel. Is even wennen.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

De krulziekte heb ik nagenoeg niet. Heb 1e week dec en de 3e week behandeld met Bravo.

 

Het probleem zit ook enkel bij de perziken/nectarine.

 

De avalon pride was er het meest erge aan toe. Nectarine Snowdrop het minst

 

Hier nog 2 foto's

 

image29461460642745.jpegimage75361460642747.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb dit voor op 1 van mijn 6 perzikbomen. op het ras "rote inghelheimer" , nog nooit gezien .

de andere 5 rassen hebben dit niet.

ik was van plan om hem dit weekend uit te graven en op te branden. Is toch niet echt een verlies dat ras.

 

ben wel benieuwd wat het is , en of het besmettelijk is.

 

Persica , enig idee aub ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mogelijkheid: Doet denken aan bacteriebrand. Donkere verkleuring, ingezakt hout en gomvorming. Of die kringen er ook bij horen weet ik niet.

Zou enthout van bomen die hierdoor waren aangetast dan de oorzaak kunnen zijn?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht zelf ook aan bacterie brand (kanker)

 

Maar goed weet het niet omdat het na de vreemde winter waar het hier in jan toch behoorlijk gevroren heeft.

 

De abrikozen zijn heel terwijl die nog gevoeliger zijn.

 

 

Alle besmette stukken heb ik vernietigd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn veel benamingen voor dit soort aandoeningen te vinden

bv. 0nder de noemer Bacterie Canker In NL is hierover voor perzik en nectarine weinig beschreven aangezien deze teelt hier niet (meer) in de buitenlucht plaats vind.

 

zie ook: http://www.clemson.edu/extension/horticulture/fruit_vegetable/peach/diseases/pdf/phomopsis.pdf

 

Voor het grootste deel (oorzaken) van deze aandoeningen is het klimaat (nat) het aanzetje tot deze narigheid, Onder overkapping komen deze ziektes vrijwel nooit voor.

 

Ook zijn er bp rassen (variëteiten) welke er extreem gevoelig voor zijn, maar er zijn ook een aantal rassen welke een natuurlijke resistentie hebben tegen dit soort problemen. Vaak gaat deze ziekte hand in hand met de beruchte Krulziekte, hierdoor verzwakt de boom aanzienlijk en vervolgens nemen andere ziektes het over, een ervan is Phomopsis, verzonken donkere plekken op twijgen, uitdroging van knoppen en twijgen etc.

 

Verdere oorzaken zijn: bodemgesteldheid: aaltjes en nemadoden maar ook de pH waarde van de grond, deze moet eigenlijk op 6.5 zitten, pas dus op met extra kalkgiften! Perzik houdt van een goede doorlatende humus rijke grond, zaailing perziken (op eigen wortel) kunnen behoorlijk gevoelig zijn voor gebreksziekten o.a snel tekorten aan, Mangaan, iJzer, zwavel, en krijgen gelig blad, perzikbladeren dienen diepgroen te zijn, als je kunt kiezen? vaak niet blijkt in de praktijk, kies dan een krachtige onderstam. Perik behoort snel te groeien.

 

Perzik / nectarine vereist een pittige jaarlijkse snoei, verjongingsnoei dit om de boom laag te houden, maar ook om nieuw vrucht hout voor het volgend jaar te bekomen.

 

Snoeien, dit alleen uitvoeren in warme maanden dus gedurende de groei fase of na de pluk vergeet niet de zomersnoei dus misplaatste takken wegsnoeien dit remt de groei af!,

 

Ontsmet je snoei schaar maar ook een gebruikte zaag doe dit bij elke nieuwe boom die je gaat snoeien dit voorkomt je besmetting ik gebruik hiervoor spiritus (Nederland) in B zal dit iets anders zijn in benaming.

 

Aangetaste takken wegsnoeien.

 

De twee meest gezonde bomen welke ik heb (vrijwel geen aantastingen) zijn 'Benedicte' (kleinbloemig) bovendien nog zeer lekker, en de soort Amsden (grootbloemig) zijn vrijwel niet gevoelig voor deze ziektes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer iets nieuws?

Heb dit nog nooit gezien, hier in lelystad. Benedicte is ook hier een van de beste rassen, ook qua ziekte gevoeligheid, en zelfs een redelijke resistentie tegen krulziekte. Amsden vind ik een onvoldoende eetkwaliteit hebben, maar wel en sterk ras.

 

Bart welke rassen zijn aangetast?

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@persica

Bedankt voor de info dit was het wel ja!

 

Ik ga preventief nog behandelen met triam en bravo.

 

@ wind in de wilgen

 

Alle rassen hadden in meer of mindere mate aantastingen. Ook de nieuw gepote

Heb alle aantastingen weg geknipt en vernietigd

 

 

Nu blijft er bij mij een vraag staan welke plant in de regio is gast heer voor deze schimmel misschien kan ik hem achterhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Bart646

 

Welke schimmel bedoel je, die van de krulziekte, of bedoel je de bacteriële infectiebron van de zieke aangetaste takken en zieke knoppen?

 

Schimmelsporen van krulziekte verspreiden zich via wind wanneer het blad donkerbruin kleurt, een duidelijke waardplant voor deze schimmel kan ik zo niet noemen, zoals bv. perenroest wordt veroorzaakt via de sporen die vrijkomen van de jeneverbes.

 

Waarschijnlijk is Perzik en Nectarine zelf gast en waardplant van hun eigen infectiebron, ik denk dat vrijgekomen sporen welke op takken en knoppen terechtkomen pas onder bepaalde optimale condities, zoals een natte en koude periode gedurende herfst en winter zich gaan ontwikkelen en invreten in de bladknoppen, bij een temperatuur van rond de +10 gr gaan knoppen schuiven en treed de verwoestende werking van het schimmel op, geïnfecteerde bladcellen krijgen ongestructureerde vormen en kleuren.

 

Opvallend is dat de dominante topscheuten de meest verschrikkelijke aantastingen vertonen, dit komt waarschijnlijk omdat zich daar de meeste celdelingen plaatsvinden, daarom knip ik deze eindknoppen in de herfst alvast allemaal weg.

 

Een preventie behandeling in de herfst op het eind van de bladval en een tweede behandeling in het prille voorjaar, net voor de knoppen beginnen te werken blijft in mijn geval het meest doeltreffend,...maar helaas huidige winters zijn niet mee zoals vroeger, ook ik was dit jaar te laat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging mij om de tak sterfte waar u ook het document over gedeeld had wat tevens ook een schimmel is.

 

Ik had veel takken al getopt ja einde zomer. Maar door het warme weer wel veel ingevroren knoppen omdat ze al schoven voor de vorst. Ook bij mijn Japanse peren trouwens veel knop sterfte

 

Het is dus niet een staafvormige bacterie zoals Pseudomonas syringae die we kennen op abrikozen en is gast van vele andere planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...