Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Onkruidbestrijding door mulching


rogerde

Recommended Posts

Allen gegroet.

 

Dit jaar zal ik proberen het onkruid te bestrijden met gemaaid gras. Ik ben immers een zeer luie tuinder en ben verder nog gezegend met "straffe" kleigrond zodat schoffelen er gewoon toe leidt dat het onkruid afbreekt en de wortel in de grond blijft .... zucht ...

Ik las in de Velt-bijbel dat ik best niet begin voor juni aangezien de grond dan niet genoeg opwarmt. Dit is logisch, maar begin juni staat dat onkruid waarscijnlijk al zo hoog dat ik het gras serrieus moet gaan "ophopen".

Daarom mijn vraag : heeft iemand ervaring met "vroeg" mulch verdelen ?

Immers, mijn ajuinen steken al 5 a 10 cm boven de grond .... zouden die vertraagd worden als ik nu al mulch tussen de rij ga strooien ?

En de aardperen zijn (na meer dan 4 weken !!) nog niet boven grond gekomen, maar ik weet precies waar ze zitten ...

 

Eeerder in dit forum werd mij ook aangeraden (waarvoor nogmaals dank) dat het gemaaid gras droog moet zijn. In mijn onwetenheid heb ik dus vrijdag 2 grote plastiekzakken gevuld met maaisel. Deze morgen al moeten vaststellen dat de zakken serieus beginnen op te warmen. Dus ik ga ze uitschudden, maar kan ik "gegist" gras later nog gebruiken voor mulchen ?

 

Hartelijk dank op voorhand voor elke reactie

 

PS. Is 4 weken voor de aardperen niet verontrustend laat ? Ik heb darmkanker gehad (nu voorbij), maar kan die groente heel goed gebruiken ....

Link to comment
Share on other sites

W.b. de aardperen.....die wachten nog even op wat meer warmte om echt boven te komen.

 

Ik ben wat verdeeld over je verwachtingen over mulchen en onkruidbestrijding in de moestuin. Ik weet dat het te gras en hooi (ha, ha...toevallige woordspeling) wordt gepromoot, maar in groter verband vind ik het niet effectief en een erg rare en onlogische benadering. Laat ik het anders zeggen: Een detailtechniekje die tot algemene methode wordt gemaakt voor een "probleem" dat geen probleem hoeft te zijn.

 

1. Mulchen is zinvol! Als ondersteunende manier om bodem te verbeteren, geleidelijk en omdat het bescherming geeft als je de bodem bedekt houdt.

De beste en verstandigste manier om bodem te verbeteren (en dan bedoel ik: opbouwen van een gezonde en voedzame bodem door een gevarieerd en rijk bodemleven) is compost opbrengen. Compost is organisch materiaal in een evenwichtige verhouding dat eerst is verteerd en waarin zich "humus"-achtige verbindingen hebben gevormd die juist de kern zijn van elke ecologische teelt-methode. Mulchen (bijv. met gras) heeft deze zo gewenste opbouw-werking nauwelijks....beetje jammer om al dat gras niet mee te gebruiken voor compostering, waar je het zo veel effectiever kunt gebruiken. Mulchen met compost die je maakt van je organisch materiaal is de betere methode!

 

2. De beste manier om je bodem te beschermen is door ze gedekt te houden. Of met een geschikte begroeiing (in een moestuin het gewas dat je wilt telen of andere begroeiing die die teelt niet in de weg staat) of met compost of een ander organisch materiaal.

 

Het vreemde is nu dat een bij-effect van bodembedekking, namelijk dat het ook onkruidgroei wat kan beperken, ineens tot het hoofddoel wordt gemaakt. Alsof onkruid het grootste probleem van een moestuin zou zijn. En vervolgens wordt ook nog de zogenaamde "lui-heid" van de tuinier (die misschien niet de energie of discipline heeft om af en toe even een klein wied-rondje te maken) als een soort legitimatie gegeven om een onlogische manier van werken tot een soort noodzaak of "gewenste aanpak" te maken. Ploink En nu ga jij nog een stapje verder: Een nadeel van mulchen met bijvoorbeeld gras, namelijk dat het bodemopwarming tegengaat in het voorjaar, wil je graag over het hoofd zien omdat wat jij ziet als makkelijk tuinieren zo belangrijk zou zijn. Nu ben ik dus echt niet meer mee. Volgens mij ben je nu helemaal aan het verdwalen in allerlei uit het verband gehaalde detail-aanbevelingen en hiervan een soort routebeschrijving voor moestuinieren aan het maken.

 

Mag ik je een positief advies geven om zonder overbodige inspanning te moestuinieren?

Verzorg en voed je bodem, maak en mulch met compost en ga af en toe even rond om een keertje goed te wieden (a. wortelonkruiden even met wortel en al uitsteken, uitgraven...anders raak je die nooit kwijt...ook niet met mulch, want dat voedt ze juist en b. andere eenjarige zaad-onkruiden die je met ze even de kop af doen en niet in zaad laten komen zeer effectief bestrijdt). Als het je lukt om onkruid uit je compost te houden zal mulchen met die compost zeker niet minder effectief zijn tegen opkomend zaad-onkruid. Daarnaast kan ook eens ergens mulchen met gras nuttig zijn.....hoewel je dan niet moet gaan klagen over enorm veel slakken bijvoorbeeld .....best nuttig zijn.

 

Als het er om gaat dus om onkruid in je moestuin te verminderen/tegen te gaan zul je hoe dan ook wortelonkruid moeten verwijderen en daarnaast zorgen dat al het vooral eenjarige zaadonkruid niet in bloei kan komen en zich niet kan verspreiden (dus wieden, schoffelen) waardoor je het al vrij snel onder controle hebt en het nauwelijks of geen echt probleem meer is. Door niet iedere keer je bodem ondersteboven te halen, gedekt te houden met compost, beperk je opkomst van alle zaad dat nog in de bodem zit ook nog eens zeer.

 

Het resultaat is zo een lossere bodem, (en vooral ook: vruchtbaarheid en gezondheid van de bodem en dus een veel betere tuin) waarin eens schoffelen (zorg voor een scherpe schoffel of op klein hak) echt geen straf is. Jouw manier waarin je zo veel verwacht van mulchen met droog gras betekent alleen maar dat je weinig oplost en een moeilijk te winnen gevecht van vele jaren aangaat. Zeker voor wat luie mensen is dit een manier om meer te genieten en minder te zweten in hun moestuin

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Hartelijk dank voor je reactie, maar het valt me op dat je één woord niet gebruikt en dat is het woord : klei !

 

PS. Houdt er aub in de rest van mijn antwoord ook rekening mee dat ik nog steeds aan het leren ben ...

 

Maar klei maakt onkruidbestrijding echt wel anders, in mijn geval toch. En als iemand me kan helpen om wieden op klei makkelijker te maken dan denk ik, dat ik mischien minder afkerig ga staan tegenover woorden als schoffelen, wieden, scharrelen enz .

Ik heb hier een foto bijgevoegd van een klein lapje grond, waar ik wortelen gezaaid heb, waarvan nog geen enkel plantje te zien is.

Dit perceeltje is de ganse winter bedekt geweest met zwarte plastiekfolie (geweven)

Als ik dit onkruid er wil uitkrijgen dan gaat dit niet met er eventjes over te gaan met een hak, nee, je moet de grond open breken.

Ik moet wel toegeven dat dit terrein te droog ligt, maar dat betekent niet dat je na zware beregening zomaar onkruid verwijdert zoals in "mulle korrelige" aarde. U zult mischien lachen, maar ik gebruik dikwijls een "bektang" en ik heb zelfs al eens een "epileer-tangetje" ingezet (niet te doen !).

 

U zult nu zonder twijfel zeggen dat ik de kwaliteit van de bodem moet verbeteren en ik ben het daarmee eens.

Ik heb dat eerst geprobeerd door zand toe te voegen en heb me later (te laat) gerealiseerd dat ik rivierzand gebruikt had. Ik heb kanker gehad en herinner me hoe , als ik jonger was, de vervuiling van de rivieren in de verf werd gezet. Resultaat : dat perceel ligt daar nog - ik heb er nooit meer op gezaaid. Maar ik zal waarschijnlijk wel een nieuwe poging doen op andere percelen als ik zand kan aan brengen (aanhangwagen) dat ik genoeg vertrouw.

 

U raadt me ook aan om compost te gebruiken als bodem bedekking en waarschijnlijk ook, in grotere hoeveelheden, om de bodem te verbeteren. Ik ben het er weer mee eens. Maar composteren lukt me nog niet zo goed. Ik heb, sinds een paar jaar een compostvat, maar wat ik uit de onderste "afgedekte opening" gehaald heb, is tot hiertoe nooit zonder onverteerde resten geweest. Ik doe het dus niet goed en probeer te leren. Ik heb een maand geleden een "verluchtings-stok" gekocht en dat schijnt beter te werken als de "draai-klauw" die ik tot hiertoe gebruikte.

Anderzijds ben ik ook niet zo enthoesiast om compost te kopen bij de "groen-verwerkings"-bedrijven alhoewel men daar spreekt over bio kwaliteit. Ik geloof immers dat 90% van alle Belgen regelmatig round-up gebruikt in zijn tuin.

 

Ik heb echter dit jaar nieuwe hoop gekregen toen ik las over onkruidbestrijding met mulch en toen ik er, na een mislukking vorig jaar, plots in slaagde om perspotjes te maken die "standhielden". En ik hoop op die manier met potjes te kunnen kunnen bereiken dat plantje toch boven het dan reeds aanwezig onkruid uitkomt. En ik hoop, zo snel mogelijk na het zetten van de potjes, het verder opschieten van onkruid met mulch zoveel mogelijk te verkomen.

 

Nogmaals dank voor Uw inspanning (gewoon dit stukje heeft me reeds meer dan één uur gekost) en besteonkr373101461578668.jpg groeten uit "Le pays des Colinnes"

Link to comment
Share on other sites

klei maakt het verhaal van weknow niet anders (hij zit ook op kleigrond als ik het goed heb). kleigrond verbeteren = makkelijker wieden.

echt waar, het is wat werk en het heeft even tijd nodig maar het wordt echt beter. mijn kleigrond zag er 3 jaar geleden uit zoals op je foto, inmiddels is mijn grond makkelijk bij te houden met wieden.

 

overigens zou ik bij het stuk grond op de foto gewoon de schoffel gebruiken, zolang het geen hardnekkig wortelonkruid is maakt het niet uit dat er een stukje wortel in de grond blijft zitten. kan zijn dat het onkruid weer boven komt maar dan maak je het wederom een kopje kleiner, zolang het niet in bloei komt verspreid het zich ook niet. makkelijker dan een uur lang elk stukje onkruid uit de grond te peuteren. maargoed dat is mijn manier, geen idee of dat de meest perfecte methode is.

 

compost kan je misschien van elders halen? ik heb helaas ook lang niet genoeg eigen compost.

als je niet genoeg materiaal hebt om te composteren, op welke manier wil je dan genoeg materiaal te verzamelen om een mulchlaag aan te leggen? datzelfde materiaal is naar mijn idee veel effectiever op een composthoop.

Link to comment
Share on other sites

Dank voor uw reactie.

 

De mulchlaag die ik in het oog had was mulch van de grasmaaier en gras heb ik hier genoeg : 3000 m2.

Maar blijkbaar vond weknow dit geen goed idee. Ik vrees echter dat dit voor het moment het enige bedekkingsmiddel is dat ik heb ... de compost is nog niet klaar.

Nieuw voor mij is wel dat ik ook gras kan toevoegen in de composteerton. ik dacht dat dit te zuur ??? was. Maar als gras kan ja dan is de hoeveelheid compost nooit nog een probleem.

Er ligt hier ook nog een hoop "verterende" wilgebladeren van laatste herfst. Mag dat in de ton ? en is dat "bruin" of "groen"

 

Nogmaals dank

Link to comment
Share on other sites

Yups dat mag allemaal.

 

Het wilgenblad zal inmiddels bruin zijn, dus als je het met het snel verterende groene gras mengt. Heb je binnen no-time compost.

Vooral als je het in nette laagjes afwisselt, en zo nu en dan eens door schept of roert.

 

En in het najaar als je compostbakken vol zitten, de rest van het blad en gras lekker over je tuin gooien. Dat scheelt in het voorjaar namelijk wel enorm!

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link to comment
Share on other sites

Ha, ha....dank je Loes voor al grotendeels te vertellen wat ik ook bedoelde.

 

Als het onkruid niet veel groter dan op de foto van rogerde, dan is schoffelen of op kleigrond misschien beter hakken inderdaad de beste manier. Zelfs de wortelonkruiden zijn nog niet echt gevestigd op de foto.....dan ben je als je het een seizoen lang om de pakweg 10 dagen systematisch schoffelt grotendeels kwijt. Zaad-onkruiden sterven af als je ze onthoofdt. De meeste wortelonkruiden onderdruk je en mat ze af als je ze telkens de kop af doet. Het beste doe je het steeds in ieder geval na een aantal regenbuien. Klei die wat nat is kun je makkelijker in met een hak of schoffelmes (droge klein bijna niet) en het schoffelen op zichzelf maakt de grond al wat losser en heeft nog een groot voordeel, namelijk dat je als het droog weer wordt voorkomt dat het water in de bodem snel verdampt (de plantenwortels blijven vocht vinden) omdat je de verdamp-kanaaltjes doorbreekt.

 

In mijn moestuin is het probleem van dat klei hard en droog wordt en weinig lucht bevat na 3 a 4 jaar volledig opgelost door steeds te mulchen met compost. Ik heb nu een heerlijk los en kruimelig donker grondje waar geen water op blijft staan. Bovendien is het vruchtbaar en vol bodemleven. Maar ik weet heel goed hoe hard en onbewerkbaar jonge zeeklei, met van die blauwgrijze lagen kan zijn. In het stuk van de bostuin dat landbouwgrond was (ongeveer 9000 m2) kom ik 's winters, als het nat is, met veel moeite in de zuigende modderpoelen met een spa. En als het 's zomers droog is zie je een gebroken korst en kun je alleen met een houweel ergens de bodem openkrijgen. De aanleg van dit gebied is stapje voor stapje...waar ik wil planten (bomen, fruitbomen, struiken) gebruik ik vele technieken om de bodem te verbeteren, maar allemaal komen ze neer op organisch materiaal en dan liefst goede compost opbrengen. Het vraagt een lange adem en is veel werk, maar het enige dat echt effectief is.

 

Er zijn enkele gereedschappen die voor wieden op klei in mijn ogen erg handig zijn en waarmee ik nagenoeg alle onkruid effectief aanpak. Het gebied is groot en er staat enorm veel hard groeiend groot onkruid.: voor de bloei maai ik het zo veel mogelijk waar ik verder wil met een bosmaaier. Maar mijn belangrijkste gereedschappen zijn een klein handhakje en 2 soorten schoffels.

 

Handschoffel20cultivator87571461614163.jpg

Met dit soort dingetje (Ik koop ze in het voorjaar voor ca. 2,50 bij de Lidl) doe ik in de moestuin bijna alles en ook in de bostuin is het geweldig. Met een soort hak/graafbeweging mep ik zelfs een distel er in 2 a 3 kapbewegingen uit tot een end onder de grond.

 

pendelschoffel99761461614191.jpg

Ik heb niet zo een mooie en dure als op de foto....maar dit model schoffel, waarmee je trekt en duwt, kocht ik voor rond de 11 Euro en bevalt me erg goed omdat je er precies mee kunt werken en omdat ze heel dun en scherp is, je er ook op heel droge en harde klei heel gemakkelijk met een soort schraapbeweging het onkruid wegsnijdt.

 

schffel63901461614191.png

Hoewel ik geen gardena-fan ben, maak ik voor deze een uitzondering. Hij is heel sterk en ik kan er boven en onder de grond kracht mee zetten en met steel werkt ze heel licht ergonomisch gezien. Snijdt vooruit (schoffelbeweging) en achteruit-trekkend (zoals een hak, maar dan zonder kappen). Als ik de brandnetelvelden aanpak is ze geweldig om tot een 10 cm. onder de grond de wortelknopen van brandnetels snel bloot te leggen en los te maken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Ha, ha....dank je Loes voor al grotendeels te vertellen wat ik ook bedoelde.

ik heb het geleerd van de besten zullen we maar zeggen maar zo mooi uitgebreid vertellen kan ik dan weer niet.

 

de laatste schoffel die je laat zien is trouwens een Wolf dus daarvoor hoef je geen gardena-fan te zijn

mijn favoriete gereedschap was in het begin ook zeker een schoffel. heel mooi om te zien dat bij droogte dat bovenste laagje poederdroog wordt terwijl het daaronder iets vochtig blijft.

inmiddels staat de schoffel werkloos in de schuur. ik werk voornamelijk met een handkrabber. zo'n harkje als jij toont lijkt me ook handig, die gaat op mijn lijstje.

Link to comment
Share on other sites

Een beetje onverteerde plantenresten in je compost is niet zo erg hoor, als je het op de grond uitspreidt, dan is dat zo verdwenen. En de wat hardere takjes en dergelijke, is ook niet zo erg, mits je het geen storend gezicht vindt.

 

En als je nog geen compost hebt, ik geloof dat Diane, van mooiemoestuin.nl met stro is gaan werken, en dat werkt voor haar erg goed. Dus dat kun je ook altijd nog doen. Met gras zou ik wel oppassen, en nooit te dikke lagen aanbrengen, zelfs als het al deels uitgedroogd is, kan dat echt in een hele vieze rottende massa veranderen.

 

Als dan je eigen compost klaar is, haal je de mulchlaag aan de kant, compost erover, en mulchlaag er weer terug op. Dan haal je het beste uit twee werelden. En als ik die grond van jou zie dan is vooral het beschermende effect van een wat grovere mulchlaag wel handig. Tegen het inslaan van de regen, en het vochtig houden van de grond.

 

Je kunt ook verschillende dingen gaan uitproberen, en kijken wat voor jou het handigste werkt, toch?

 

En als we dan gereedschap gaan aanprijzen.

 

Dan wijs ik op de Neijiri gama, ofwel Japanse handschoffel, ofwel handzeisje.

GTH-WTH-large.jpg

 

Voor het wieden, of met de hand schoffelen rond de planten heen, gaat die als een speer.

Vooral als je hem regelmatig even goed scherp aanzet. Met de punt kun je heel precies rondom plantjes heenwerken.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link to comment
Share on other sites

Dank voor alle reacties en sorry voor late reactie ... te veel "anminnekop".

 

Ok, ik ga dus proberen mijn grond te verbeteren met compost, maar dat zal nog een tijdje duren. Hierbij 2 fotos van de compost-ton. Ik zal die nu zeker 2 jaar hebben en daar is nooit "zuivere" compost uit gekomen, maar dat hoeft dus niet extreem zuiver te zijn ... Ik heb de ton een paar maanden geleden zelfs moeten verplaatsen (op tegels) omdat er een rattennest onder zat en ik niet te veel vergif wou gebruiken.

ik moet maar eens naar een velt cursus gaan ... maar heb ondertussen genoteerd dat ik er gemaaid gras mag aan toevoegen ... maar mag dat onbeperkt ??? - wordt mijn grond niet te zuur??? ... want gras heb ik genoeg hoor.

Ik heb nu ook een compost-mengstaaf gekocht (Aveve 11€) en draai die regelmatig wat rond in de ton. het enige verschil met een klauw is dat je de staaf echt tot op de tegels kunt duwen ... ik hoop nu op snelle compost.

 

Wat betreft wieden, schoffelen, scharrelen enz. denk ik dat de foto aantoont dat ik voldoende uitgerust ben. Ik zal proberen dat zo veel mogelijk te doen, maar ik moet nog schermvliegen, bomen verzorgen, E-biken, koken enz. Dus het wordt waarschijnlijk nog een knol/kool/biet-jaar, wat eigenlijk ieder jaar relatief goed gelukt is voor de zeer beperkte schoff.. scharrel -tijd die ik besteed heb.

 

Zeer hoopvol is het feit dat ik er in geslaagd ben (uit bio potgrond) perspotjes te maken die, niettegenstaande het gure weer, hun vorm behouden in een open koude bak. Hopelijk zullen die standvastig op me achten als ik weer eens ergens in de lucht hang te hangen ... Ik heb er een paar uitgeplant om te zien of ik de bosduiven zal moeten verjagen - dat zal wel..

 

Ook hoopvol is het feit dat ik, voor het eerst in mijn 6 1/2 decennia, succesvol iets verspeend heb : wat ijsbergsaladeplantes (uit een zaaipotje van nog geen 5 cm hoog) in een paar mini turfpotjes gestoken en, jawel, ze blijven recht staan ... nu gaan ze naar de bosduif-test ... PS. Eigenlijk ben ik geen sla fanaat wegens het nitraat-nitriet verhaal en ik ben er ook nog nooit in geslaagd in mijn jungle moestuin één salade te maken die de 10.000 BC Delhaize kwaliteitscontrole had overleefd.

 

Ik maak vanavond ook eens brandnetel stoofpoot, maar vindt het een beetje raar dat mijn brandnetels (numero duo na de Insalata) donker verkleurde bladranden hebben - moet ik mij ongerust maken ?

 

Ik eindig met een foto van het natte aardpeer perceeltje. Ik heb hier nog nooit gewied, maar het eerste jaar, na het verwijderen van de graszoden, had ik hier een heel goede oogst ... maar het jaar daarna ben ik terug gevallen op max 10 magere knolletjes ..... Dit perceel wordt in de winter heel vochtig en ik moet mischien eens uitkijken naar een andere locatie. Zoals te zien is, komt het onkruid al fel op. Ik hoop dat mijn aardperen zo snel mogelijk boven komen dan zal mijn nieuwe wortelonkruid-stekker goed van pas komen. Hoe schatten jullie mijn kansen in om op dit perceeltje voldoende aardperen te kweken ???

 

Nogmaals dank

Link to comment
Share on other sites

waarom zou je grond zuur worden van het gras?

 

Heeft iemand je dat ooit verteld, of heb je dat ooit gelezen. Heb je het ooit weer eens opgezocht?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link to comment
Share on other sites

Het probleem van te veel of alleen, zeker kort gemaaid, gras in een compostvat is dat het een rottende koek wordt....bacteriën storten zich er op en het wordt heel snel heet (kan op een heel grote hoop zelfs gaan schroeien en branden) en wordt een ongezond papje zonder zuurstof. (Officieel heet dat: het heeft te weinig structuur) Oplossing is heel eenvoudig: meng het met houthaksel, stro of ander bruin materiaal. Sowieso is mengen van allerlei ingrediënten bij het maken van compost aan te bevelen + voldoende luchtigheid (af en toe omzetten!!) en vochtigheid en wat geduld. Bij mijn huis/moestuin heb ik geen gazon...dus geen grasmaaisel, dus voeg ik dat zelden toe aan de compostbakken daar...tenzij een van de buren er toevallig vanaf wil. Maar in de bostuin is een grasveld van een 750 m2 waarvan ik grote hoeveelheden gras ter beschikking krijg...dat meng ik in een heel grote composthoop (ruimte voor 12 m3....maar meestal voor de helft gevuld, want ik haal er ook vanaf en het slinkt behoorlijk) met ongeveer dezelfde hoeveelheid houthaksel of in het najaar met veel gevallen boombladeren en gebruik dat - dankbaar voor alles wat ik niet van elders hoef te halen aan organisch materiaal - voor de bodemverbetering bij aanplant en aanleg van bomen en struiken en fruit op de zeer zware klei daar. Omdat ik geen turf wil gebruiken werk ik rond zuurminnende planten vooral met verterend houthaksel, dat gecomposteerd ook niet zuur is (maar minder basisch dan andere compost) maar toch een gunstige invloed heeft op die zuurminnende planten omdat er zich schimmels in vestigen en die maken de bodem wel wat zuurder door stoffen die ze afscheiden.

 

Compost...ook waarin volop gras zit....wordt niet zuur, integendeel...Normaal kun je een PH tussen de 7 en 8 verwachten. Daarom ook nooit kalk of houtas aan de compost toevoegen!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb maar een heel klein gazonnetje, dus de hoeveelheid gras die ik op mijn composthoop gooi is niet heel groot, maar het blijft een vochtige groene klets. Wat ik tegenwoordig doe tijdens het grasmaaien is halverwege even wat uit de opvangbak van de maaier halen en dat mag in de compostbak, en de rest laat ik in de opvangbak zitten tot ik weer ga maaien. Tegen die tijd is het zo verdroogd dat ik het bijna als droge kruimels op de composthoop kan gooien. Effe de boel omroeren na toevoeging van het verse grasmaaisel en het is allemaal weer mooi in evenwicht, denk ik.

 

Ik zou die compostbak trouwens toch van die tegels afhalen en op de aarde zetten, en die deksel eraf halen. Dan kan er van alles uit de bodem en uit de lucht makkelijk bij en is het niet zo'n gesloten systeem. Ik heb zelf een bak gemaakt van pallets, veel openingen aan de zijkanten en zonder dakje erbovenop dus alles wordt ook kleddernat als het regent, en gesplitst in tweeën, een helft nu bomvol en de andere helft wordt nu heel langzaamaan gevuld, maar het is echt giga mooie compost die er - na bijna een jaar, geduld is een schone zaak -uit komt.

Link to comment
Share on other sites

Dank voor talrijke reacties en sorry voor laattijdigheid.

 

-doe ik er mischien best aan de compost-ton open te laten (deksel weg) zodat de regen er vrij invalt ?

Verplaatsen of tegels verschuiven zit er nu niet in. Het kost echt te veel tijd om af te breken en op te bouwen - zal voor de winter zijn- maar toch bedankt voor info

 

-hoeveel m3 compost zou ik nodig hebben per m2 om ook de (droom) "mulle" aarde te bereiken. Of hoeveel kruiwagens/m2 ? ik heb namelijk geen grote hoeveelheid compost .... droom zou dus nog lang kunnen duren .... zucht..

 

-straks komt de boer de koeien brengen naar de buur-weide en ik ga hem stro vragen voor onkruidbestrijding tussen de rijen. Stro is eigenlijk ook "warm". Hoop dat dit opwarming grond minder vertraagt ...

 

nogamaas dank

Link to comment
Share on other sites

Tegels kun je gewoon laten zitten. Zoals Simon aangeeft. Microleven en andere beestjes komen er vanzelf in. Veel zit al op het materiaal, en hoe de grotere beestjes er in komen, geen idee. Maar ze weten het op een of andere manier altijd wel te vinden.

 

De deksel zou ik er op laten zitten. Het materiaal moet vochtig zijn, omdat alle beestjes die het materiaal afbreken vocht nodig hebben. Maar teveel is ook niet goed, want dan heb je kans dat veel van de voedingsstoffen uitspoelen. En dat wil je ook liever niet.

In de gaten houden of het vochtig genoeg blijft, en vooral met een deksel erop, komt dat wel goed. Dan verdampt het minder.

En het blijft vaak ook wat warmer.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...