Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fruitboom op deze locatie? (Foto)


Nedlets

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Wij hebben een huis gekocht en dus ook ruimte om wat aanpassingen te doen. We zouden graag een fruitboompje willen hebben maar we weten niet of de locatie goed genoeg is. Je kijkt naar het oosten, we hebben drie opties:

1. Achter tegen de schutting een geleide fruitboom, border is niet breder dan 50cm. Hoogteverschil met achterburen 10-20 cm. Hierdoor erg ongeschikt ben ik bang. Wel voorkeurslocatie.

2. Op de foto zie je tussen het gras en de kiezel een border. Hier zouden we graag een laagstam fruitboom in zetten3 de uit de kluiten gewassen bol rechts blokkeert dus de zon vanuit het zuiden.

3. Voor ons de slechtste optie maar mogelijk voor de boom de beste; de buxus haag weg te halen. Echter die staat er al heel lang, twee jaar geleden goed kort gewiekt. Zal wel heel erg geworteld hebben.

4. Aan de linker kant een geleide boom langs het lage hek met de buren.

 

Wat is de beste locatie? Welk fruit past hier goed? Appel, kers, welke soort?

 

IMG657059681461572561.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt eraan hoeveel geduld je heb maar ik zou toch voor de achter schutting gaan en een leiboom er tegenaan zetten van 3 lagen (dus niet boven de schutting uit). Je ziet dit weleens in oude tuinen als afscheiding. Het heeft geduld nodig. Zeker als je er maar eentje neer zet en die breed laat uitgroeien. Zo te zien heb je wel plek voor 2 of 3 stuks daar. Ik zou voor een appel ras gaan omdat die naar mijn idee het makkelijkste gaat maar een peer is ook goed te doen. Je kan ook beide neerzetten en dan kan je bijna een maand van bloesem genieten. De peer komt eerst en daarna de appel. Let wel op de bestuiving

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Het zou erg fijn als we tegen de schutting kunnen opzetten. Twee kan ook maar dat wordt wel heel erg veel fruit denk ik. Of een kersen en een appel?

 

Ik heb twee foto's toegevoegd, close up. Er ligt nu grind maar dit kan ik makkelijk weg halen. Is de border voldoende ruimte voor de boom? Bij de close up zie je hopelijk dat onze tuin iets hoger ligt dan de achterburen. Hierdoor is al een beetje erosie ontstaan. Wat moet ik hier tegen doen wil ik hier fruitboompjes plaatsen? Voldoet het weghalen van de kiezel? Of moet ik ook aan de schuttingkant een rand plaatsen? Of misschien zelfs een stuk grond afgraven? De rand bij de tegels ligt denk ik 25cm diep (ik ken de standaard maat niet)?

 

Ik denk zelf dat een stuk grond weghalen het makkelijkste is. Ik verwacht dat de tegels (Rand) stevig genoeg liggen.

 

EDIT: Ik snap niet waarom hij mijn foto's kanteld. Ik maak ze met mijn telefoon, recht. Op de computer staan ze ook recht. Excuus hiervoor!

 

IMG657293731461586795.JPG

 

IMG657320851461586780.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zie ik deze post wat laat hoor. Leuke maat, nette tuin. Mogelijkheden zat zou ik zeggen. Redelijk open ( licht van boven ) en naar het oosten kijkend, die ik toch ook mogelijkheden zat op diverse plekken om iets te willen. Eigenlijk kan je alles willen, van peer, appel, kers of pruim, maakt niet heel veel uit ( kwa bezonning, die is hier wel ok )

 

Rechts is de mindere keuze, vanwege dat je de middagzon dan voor een groot deel uitsluit, dat is sonde.

 

Zelf zou ik er voor kiezen om in de linker strook gras, 2 of mogelijk 3 halfstam fruitbomen neer te zetten. Halfstam heeft het voordeel dat je er onder nog voldoende ruimte hebt om goed te bewegen en te maaien. Mooie cirkel van klinkers of keien in het gras, een ruime cirkel, met daar binnen een dikke mulchlaag en het boompje. Je goed inlezen wat snoei en begeleiding betreft van je boom naar keuze en de halfstam vanaf het begin goed begeleiden en op vrucht snoeien. Niet te groot laten worden dus ( halfstam kunnen ook fors worden ) en dan heb je de komende 15 jaar 2 of 3 hele mooie vrucht gevende bomen, die vrij staan, je geen zon ontnemen, open snoeien, lekker luchtig en een sieraad voor de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Langs de tegels liggen betonbandjes. Ik zou langs de schutting dezelfde doen (gewoon strak er tegen aan). Dan heb je een bak waar je potgrond in kunt doen en daar dan de leiboompjes in. Als je ruimte hebt voor 2 (dus als het 4 meter lang is) zou ik er 2 doen. Dat kunnen dan 2 verschillende zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schutting aan de achterzijde is prima geschikt voor twee leifruit boompjes en ook met de breedte van de border is niets mis. Peer of appel is hiervoor het meest geschikt. Het opkweken van een mooi leifruit boompje vereist jammer genoeg veel tijd en expertise. Vaak ontstaan er kale takken en valt het eindresultaat tegen is mijn ervaring. Het is dus de vraag of je zin hebt om je hierin te verdiepen. Je kunt ook een kant en klare leifruit boom kopen. Deze zijn vaak duur en niet zo mooi omdat het snel opgetrokken en vervolgens door de kweker uitgebogen boompjes zijn. Niettemin kan het leuk zijn om hiermee te experimenteren.

 

Mijn keuze zou zijn om centraal midden in de tuin 1 hoogstam perenboom te zetten. Dus midden op het pad. Het pad vervolgens aan twee zijden in een cirkel eromheen leggen. Je tuin is hier groot genoeg voor dus waarom niet? Esthetisch gezien gaat er niets boven hoogstam. Het voordeel van een perenboom is dat er geen afhangende takken zijn en je kunt dus onder de boom doorlopen en er onderdoor kijken. Een Gieser Wildemann of Provisiepeer op hoogstam wordt groot, maar ook weer niet te groot en zou prima geschikt zijn qua formaat voor deze tuin.

 

Succes met de keuze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst bedankt voor jullie reacties, jullie maken het er zeker niet makkelijker op haha. Boompjes in het midden van de tuin zou ook erg mooi zijn. Alleen heb ik ook te maken met een wederhelft die dat zeker niet ziet zitten.

 

De tuin (en schutting) is zeker vier meter breed. Ik denk toch dat dat de beste keuze zal zijn. Kwa ruimteverlies zal dat met die optie het minste zijn. Het is wel de bedoeling dat we hier lang gaan wonen en misschien wel oud worden als alles voorspoedig loopt. Ook denk ik dat de boom in het midden van alle kanten licht krijgt, en dus meer vrucht zal geven. Het gaat ons niet puur om de opbrengst, esthetisch en functioneel aspect speelt zeer zeker een rol. Zo wordt het gras in de zomer gebruikt om te zonnen (A).

 

Dus ik denk dat we inderdaad twee boompjes achter tegen de schutting gaan zetten. Bij voorkeur zou dit een appel zijn en een kers. De kiezel zal ik weghalen. Ik denk dat de beste optie is om inderdaad een bandje tegen de schutting te plaatsen zodat je in feite een bak creëert en de boom wel dieper kan wortelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow dat wist ik niet, dan moet ik dus twee zelfde fruitsoorten pakken. Of hoe groot mag de afstand zijn voor kruisbestuiving? Ik woon redelijk aan de rand van de stad, achter mij overal liggen appel- en kersenboom gaarden. Ik denk hemelsbreed 500 meter max? Of is dit te ver? (Geen flauw idee)

 

Of een soort zoeken die het niet nodig heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelezen dat minder dan 20 meter ideaal is voor appels. Echter worden ze voornamelijk bestoven door insecten en zal het dus wel goed gaan als de buren ook appelaars hebben. Geen idee voor een exacte afstand. Bijen vliegen toch 2km van hun nest. Je kunt ook een zelfbestuivende appel zetten, deze geven ook meer mits kruisbestuiving.

Van kersen weet ik nog minder, alleen dat de kweker mijn broer twee boompjes heeft laten planten voor betere bestuiving.

 

Een andere optie is om twee soorten op één boom te laten zetten of dat zelf doen.

Of soorten zoeken die zelfbestuivend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben het dan inderdaad hemelsbreed over ongeveer 500 meter, maar laten we het ruim nemen misschien wel tot een km. Hele boomgaarden kersen, appels en perenbomen. Ik hoef me hier dus niet zo zeer druk over te maken? Hiertussen zit niet veel bebouwing meer. Meer dan de helft van de afstand is landbouwveld. Het zijn maar enkele straten voordat de velden beginnen. Hier vliegen momenteel in ieder geval wel al genoeg bijen rond.

 

Of het zekere voor het onzekere en een zelfbestuivende soort pakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kiezel is weg, tijdens het omspitten constateerde ik een hoop stenen. Dus de hele sleuf leeg gegraven. Zeker twee kruiwagens vol met stenen, dakpannen, beton stukken :S

 

De grond ga ik terug gooien waarbij ik het gros van de kleinere stenen eruit haal. Ik heb nog enkele vragen;

 

1. Kan ik nu nog bij een fruitboom kweker bomen kopen? Of moet ik wachten tot in de winter?

2. Hoe leuk ik de grond op die er nu in zit?

3. Ik heb 4 meter. Ik wil ze leiden. 2 of 3 bomen?

4. De buurman heeft een appelboom in de tuin! Dus kruisbestuiving. Hij weet de soort niet, is dit belangrijk? Het is een zelfbestuivende boom in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 : Ja. In pot.

2 : Opleuken is erg persoonlijk, zelf iets verzinnen , ik zou zelf niets doen daar als de bomen er staan. eventueel grind / gravel terugleggen

3 : 2 bomen is denk beter dan 3. Zowel esthetisch als beter voor de bomen.

4 : makkelijke bestuivers nemen, die zijn er ook. De ( goede ) kweker ( www.fruitbomen.net ) weet je aan te raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie Bit! Het ging me meer met betrekking tot op leuken het geven van voeding haha. Ik heb voldoende tuingrond over om de sleuf te vullen. Ook al heb ik zoveel rotzooi eruit gehaald. (iIk had nog grond over.) Dus mijn voorkeur gaat er zeker naar uit om deze grond te gebruiken. Maar hoe voeg ik hier nu extra voedingsstoffen aan toe? Is dit nog nodig? Of gewoon als de bomen even staan bijmesten?

 

Toevallig ligt een fruitboomteler in de buurt. Hier ga ik van de week eens een bezoekje brengen. Ik zal me sowieso daar laten adviseren. Het gaat me met betrekking tot voeding op dit moment meer of ik nu nog iets kan doen aan de grond (Nu ligt het toch open). Of dat dit pas later komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag even aan de fruitteler bij jou in de buurt over het bijmesten, hij weet wat voor grond jullie hebben. Hij kan waarschijnlijk ook goed adviseren welk ras je het beste kan nemen ivm bestuiving, omdat hij weet wat voor fruitboomgaarden in jouw omgeving liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...