Frans D Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 Mocht het te donker worden, dan kan je als ik het zo bekijk dan altijd nog overschakelen naar de andere methode zoals ik hem beschreef.Je kunt dan de afleggers, die je normaal jaarlijks vernieuwd als vaste gesteltakken gebruiken en eventueel nog een etage hoger (60 cm) aanbrengen.Dat houdt dan sowieso al minder licht tegen, want bij die manier knip je de rank af twee bladeren na een tros, waardoor hij minder de hoogte in gaat in zijn geheel.Heb je trouwens al gekeken aan welke kant de druivelaars staan, m.b.t. het zonlicht gedurende de zomer? Quote
Erny Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 Als ik in de deuropening van de kas sta komt de zon aan de linkerkant/hoek op en gaat aan de rechterkant onder (met af en toe schaduw hier vanwege bomen).De stronken staan:1 in de rechter hoek naast de deur2 tegen de korte kant t.o. de deur aan de rechterkant1 aan de linker lange kant in het midden Quote
Frans D Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 Dat is in ieder geval mooi, want dan nemen de druivelaars in ieder geval niet onnodig licht weg. Quote
Bertus Geplaatst: 23 juni 2016 Geplaatst: 23 juni 2016 Hallo Erny, Zo, net terug uit de wijngaard. Leek wel zuid Frankrijk....bloedheet 30+ en geen zuchtje wind. Helaas kan ik geen duidelijk advies geven mbt de stronk in het kastje.Volgens mijn zwager kunnen de uitlopers ook van de onderstam zijn als het een geënte druivelaar is (waarschijnlijk niet).Om de wortels in te korten is altijd een risico, is moeilijk te voorspellen. Gezien het feit dat de druif 20 (30?) jaar oud is zal het waarschijnlijk een klassieke Boskoop of vdLaan zijn. Het is maar de vraag of je niet verstandiger de stok kunt rooien en vervangen door een modern ras en echt opnieuw beginnen (kijk eens bij Fruitlent).......Zo krijgen jouw tomaten ook alle ruimte.In mijn tuin heb ik 3 tafeldruiven staan 1 witte (Fanny), 1 roze (Rosetta) en 1 blauwe (Muscat blue) allen Guyot snoei. Vooral de Fanny geeft heerlijke vruchten. Succes, Bert Quote
Erny Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Bertus, bedankt voor alle moeite en info. Zal het eens met de overbuurvrouw overleggen... (het is haar kas).Denk dat zij ook wel geneigd is om voor de rooi-optie te kiezen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.