Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Azteeks Zoetkruid - Lippia dulcis

dennislp

Recommended Posts

Azteeks Zoetkruid - Lippia dulcis

Lippia_dulcis_1.jpg

Die kwam ik net tegen bij de Intratuin! Stond er maar eentje, smaakt erg zoet! Een zoetere smaak dan Stevia is mijn eerste impressie. Ook een mooi plantje, zit vol met bloemetjes! Hopelijk kan ik straks wat zaad oogsten.

Als fan van Stevia kon ik deze natuurlijk niet laten staan!

Nu even direct gegoogled, en kwam ik wat op Diana's mooie moestuin site tegen.

http://ruudendiana.webs.com/lippia.htm

Volgens Diana is het plantje dus inderdaad zoeter dan Stevia, alleen is de nasmaak wat minder... Dat kan ik bevestigen! Maar door thee etc. zal dat wel meevallen denk. Het plantje is dus om te plukken, waar we bij stevia de stengels knippen. De plant is een kruiper/klimmer.

Leuk plantje dus als je t mij vraagt! Lekker onbekend, maar eigenlijk zoeter dan Stevia!

Toevallig hier nog mensen die ook dit plantje kennen? en er ervaring mee hebben?

De bladeren bevatten een intens zoete samenstelling hernandulcin (1000 tot 1500x zoeter dan suiker). Echter bevat de plant ook kamfer en is daarom niet geschikt om als suikersubstituut te dienen.

Een enkel blaadje kan zo gegeten worden, grote hoeveelheden vermijden omdat kamfer een stof is die weer negatieve invloed heeft op ons zenuwstelsel.

Elk voordeel heeft een nadeel Ach... Heb hem meer voor het plantje dan voor het gebruik

En ze zeggen dat hij wel 10meter lang kan worden Zal lastig worden, aangezien hij in de winter liever vorst vrij staat. (winterhardheid; -3)

Aztekenkruid

Lippia dulcis

Aztekenkruid is een zoet kruid dat in de zomer met witte bloemen bloeit. De Azteken gebruikten dit kruid als medicijn tegen hoesten, verkoudheid enz. Aztekenkruid is afkomstig uit Midden-Amerika. De bladeren bevatten hernandulcin, dit zorgt voor de zoete smaak van het Aztekenkruid. De plant is door aanwezigheid van kamfer niet geschikt om te gebruiken als suiker. Kamfer behoort tot de terpenen en wordt voornamelijk gebruikt voor zijn geur en om medicinale redenen.

Teeltwijze

Zaaien van het Aztekenkruid kan al vanaf begin februari onder glas. Na twee tot drie weken zullen de zaden kiemen. In maart zal het Aztekenkruid een groeispurt beginnen.

Verzorging

Aztekenkruid wordt het best gekweekt in een pot. Aztekenkruid is niet winterhard en moet binnenshuis overwinteren. De planten mogen vanaf half mei, na de ijsheiligen, tot eind oktober buiten staan op een zonnige plaats. Na de winter, eind februari, wordt het Aztekenkruid teruggesnoeid. Er is een goede afwatering nodig, want de wortels zijn gevoelig aan teveel vocht.

Oogsten

De blaadjes van het Aztekenkruid kunnen ieder moment worden geplukt. Niet alle blaadjes mogen worden weggeplukt omdat dat blaadjes zorgen voor de opname van voedingsstoffen.

Bewaren

De blaadjes van het Aztekenkruid worden kort voor het gebruik geoogst, want ze bewaren niet lang.

Gebruik

Het Aztekenkruid kan worden gebruikt als zoetmaker in thee of om thee te maken. Door de blaadjes van het Aztekenkruid te koken vermindert de hoeveelheid kamfer in de blaadjes.

Bron: acd-serres.be

• 1 year later...

"bij het eten van een rauw blaadje een bijna chemisch-achtige bijsmaak, " schrijft Diana.

Ik ben ook niet zo tevreden met de zoethout nasmaak van de Stevia.

Een bijna chemisch-achtige bijsmaak behoeft van mij al helemaal niet.

Ik kreeg van mijn vrouw eens een plastic doos met dropjes van Haribo.

Daarin zaten groene snoepjes die ook chemisch smaakte, volgens Haribo was dat een natuurlijk kruid uit Midden Amerika.

Het recept was al oud volgens hun.

Voor mij was het niet te eten, de reden dat ik contact opnam met bovenstaande fabrikant.

Ze hebben het met mij uiterst correct goedgemaakt hoor , maar wellicht was het aangezoet met Azteeks Zoetkruid.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Hoe is het met dit kruid? Heb je het de winter doorgehouden of zaadjes geoogst??

kwilemóóóóók

Heb nieuwe gekocht, was denk uitgedroogd afgelopen winter

Ja aztekenkruid heeft echt een vieze smaak, het komt er hier ook niet meer in!

Ja ik vind hem ook niet lekker. Ok, heb hem daarom ook niet meer veel ruimte gegeven. Staat in een emmer als bodembedekker onder een andere plant.

Ik vind die bloemetjes trouwens wel een vrij aparte erg zoete smaak hebben. Net alsof er een suikerklontje weg smelt op je tong ofzo, maar wel een die er daarna ook niet vanaf wilt [de smaak] als je een paar keer spoelt. Erg zoet! [Geen vieze na smaak bij die bloemetjes ]

• 3 weeks later...

Mierzoet is het inderdaad.

Had een moederplant en heb geprobeerd te stekken.

Gaat erg moeizaam, maar wil wel.

Moederplant is nu niet mooi meer, uitgegroeid en valt uit elkaar.

Denk wel dat ik hem laat overwinteren, staat in een pot dus kan zo naar binnen straks.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Moeizaam?

Hier stekt het super, slagings percentage van 100% tot nu toe. [8 potjes met 3 takjes per potje]

Hoe ik ze stek:

- Jonge takjes van ongeveer 8 a 10cm lang waar alleen nog bladeren aan de bovenkant aanzitten, 75% blad er af.

- 3 takjes samen in een potje

- gebruik stekpoeder en zaai & stekgrond

- Zet ze in zo'n klein kasje zodat het goed vochtig blijft

- 1 á 2 weken later worteltjes zichtbaar