Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

vervormde druiven bladeren


eddy100

Aanbevolen berichten

Heb bij mijn druiven onderstaande blad vervorming vast gesteld denk ben niet zeker dat het een soort bladluis. Onderkant van het blad is een beetje wollig waar de op bollingen zijn. Kan ik dat met een produkt behandelen liefst iets van natuurlijke oorsprong. Heb geprobeerd een foto bij te voegen maar dat lukt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

onderkant bladeren besproeien met een oplossing van groene zeep.

Dat is niet erg giftig en doet normaal niks mis aan de plant

 

Heeft hier geen nut. Ik weet dat groene zeep oplossing (met ook wat spiritus) een oud huismiddeltje is. Of het erg milieubewust is......? Betwijfel zelfs of het als bestrijdingsmiddel in die combinatie verkocht zou mogen worden. Zeep en spiritus zijn chemische verbindingen die strikt genomen niet in de bodem thuishoren....wat doet het bijvoorbeeld met bodemleven (gesteld dat je dat belangrijk vindt...Ik wel )

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik begrijp de opmerking maar als ik alle bladeren die aangetast zijn zou weg knippen en verbranden om geen verdere besmetting te hebben zit je wel met de lucht vervuiling , compostbak kan ook maar als die niet warm genoeg wordt is de besmetting niet weg meegeven met de compostcontainer kan ook maar is dat zo ecologisch . Je moet ergens een keuze maken. Het toevoegen van spiritus heb ik nog nooit gedaan bij luizen. Als je geheel ecologisch wil zijn ( wat mag) doe je er niks aan en wacht af wat je overhoud aan vruchten. ik begrijp je opmerking maar stel gewoon enkele vragen wat alternatieven kunnen veroorzaken en is zeker niks persoonlijk bedoelt. groeten eddy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van zeepsop verwacht ik geen effect op deze aantasting.

Zoals eerder in het topic: bestrijding is meestal niet eens echt nodig.

Ik heb zelf 1 (oude) druif die dit ieder jaar weer heeft. (Op de nieuwere rassen nooit aantasting aangetroffen!) Is verder gezond en draagt vruchten...pluk soms wat te erg aangetaste bladeren weg...dat is alles. Gaan zonder meer in recycling in compostbak. Voor het doorgeven van deze soort bladluizen door compost hoef je niet bang te zijn. Die overleven echt niet lang als ze geen druif of iets dergelijks hebben om te leven. Als je een druif (rasafhankelijk!) hebt die bevattelijk is, komen luizen gemakkelijk door de lucht. Blad verbranden (zeer milieu-onbewust inderdaad) lijkt me niet nodig hier.

 

Als je geheel ecologisch wil zijn ( wat mag) doe je er niks aan en wacht af wat je overhoud aan vruchten.

Wat betreft deze "aantasting" is de eerste overweging of (zwaar) ingrijpen wel nodig is en de remedie dan niet erger dan de kwaal.

Ja, ik probeer ecologisch te tuinieren.....maar dat gaat echt niet zoals je beschrijft. Dan zet je in op gezonde en sterke planten, gezonde bodem en rijk en gevarieerd bodemleven (dat heel veel aantastingen voorkomt) en overweeg je inderdaad of ingrijpen wel nodig is.....Zeep werkt waarschijnlijk op allerlei insecten (is dus niet-selectief) ...ook de nuttige (die wellicht deze luis in toom houden)...je loopt zo het risico dat je het "probleem" juist vergroot.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn reactie is gewoon een bedenking niks mis mee bedoelt hoor. Maar begrijp dat de besproeiing mogelijk slechter is dan wat ik zou willen bestrijden.

bedankt in elk geval zal gewoon wat weg knippen als het te erg naar mijn zin is lijkt het beste grts eddy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...