Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vragen over sperzieboonplant


Marda

Aanbevolen berichten

Ik heb een paar vragen over mijn sperzieboonplant:

 

Er hangen mooie grote bonen in de plant, wanneer kan ik deze het beste oogsten? Nu meteen?

Als ik de bonen heb geoogst, komen er dan weer nieuwe bonen? Hoe lang en tot wanneer blijft een sperzieboonplant bonen geven?

Kan ik de plant na de oogst het beste verwijderen of komen er op later tijdstip (later in het jaar of volgend jaar) weer nieuwe bonen?

 

Alvast hartelijk dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je het hebt over een slaboon of spercieboon o.i.d.?

 

Zo gauw zich duidelijke bonen gevormd hebben, kun je ze plukken en bereiden. Jonge boontjes is fijner, zachter lekkerder....als je ze enkele dagen groter laat worden heb je er wat meer van. Maar wacht niet te lang, want dan worden ze minder lekker (taaier, mogelijk wat draadvorming in de peul, grotere witte bonen binnenin).

 

Of ze blijven doorbloeien ligt wat aan de soort/het ras. In ieder geval is de kans aanzienlijk groter dat je nog verder kunt oogsten, als je de rijpende bonen alvast plukt...de plant steekt dan geen energie in afrijpen van het zaad, maar probeert nog meer zaden aan te maken door verder te bloeien. Er zijn rassen die na enkele weken klaar zijn (als je de laatste bonen hebt geplukt en er is binnen een week nog geen nieuwe bloei aan, dan kun je de struik net zo goed uit doen) en andere die wat langer doorgaan...als vuistregel kun je zeggen...hoe groter de plant wordt, hoe langer die kan bloeien aangezien nieuwe bloemen steeds aan de groeiende ranken verschijnen. Struikbonen geven snel oogst, maar zijn ook vrij snel uitgebloeid...je hebt wel tijd voor meerdere zaaibeurten in een seizoen...bijvoorbeeld elke 3 weken. Stokbonen geven de grootste oogst per oppervlakte...kunnen tussen 1,50 en sommige zelfs tot 3 meter hoog worden en blijven enkele maanden verse bonen maken. Duurt alleen wat langer voordat ze gaan bloeien....moeten eerst flink groeien en ranken maken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh gelukkig RobO, Ik was al bang dat ik ontzaglijk laat was met mijn bonen, die zijn amper 10 cm hoog nu.

 

Marda, hoe heb je dat gedaan dat je nu al boontjes hebt? Binnen onder een lamp ofzo? En wanneer heb je ze dan buiten gezet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de heldere uitleg. Het gaat inderdaad over de sperzieboon.

 

Het is de sperzieboon die bij de moestuintjes van AH zaten.

Ik heb ze in maart binnen gekweekt en het nog relatief kleine plantje ongeveer anderhalve week geleden buiten in de moestuinbak gezet.

Daarna is het natuurlijk erg warm weer geweest, zeker hier in Limburg in een beschut tuintje was het elke dag rond de 25 graden.

Ik zag gisteren voor het eerst dat er al 10 bonen aanzaten, ik was ook erg verrast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...