Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Huiskatten

Featured Replies

Geplaatst:

Veel mensen houden huiskatten, of dit nodig is of niet laat ik in het midden.

Maar dat de loslopende huiskatten veel schade doen aan het Wildlife blijkt uit dit artikel

http://www.wildlifemanagementinstitute.org/index.php?option=com_content&id=610:new-research-suggests-outdoor-cats-kill-more-wildlife-than-thought&catid=34:ONB+Articles&Itemid=54

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

oud nieuws "Monday, 20 August 2012 09:55"

het probleem zit hem trouwens niet in het houden van huiskatten zoals je suggereert. lang niet alle huiskatten lopen vrij buiten. het beschreven probleem ligt bij de loslopende katten. loslopende katten kunnen ook katten zijn zonder huis, zoals een zwerfkat.

Geplaatst:

Ik vind het altijd een beetje dubbel. Als je een merelnest in je tuin hebt en de jongen worden zodra ze hun eerste vliegles krijgen stelselmatig vermoord door loslopende katten in de buurt, is dat verre van okee.

Ik heb altijd buitenkatten gehad, nu nog maar eentje (en ik zeg 'buiten' maar zij loopt vooral met mij en de honden mee op de korte rondjes, en ze heeft volgens mij nog nooit iets gevangen). Mijn stokouwe kater wil nog graag wat in het zonnetje zitten in mijn eigen tuin en de jongste (is officieel van mijn dochter en logeert hier semi-permanent) mag alleen aan een tuigje en lijn buiten). Die stokouwe kater (wel gecastreerd hoor) heeft in zijn jonge jaren heel veel gejaagd. Hij was echt niet binnen te houden en soms kwam hij dagen achter elkaar met een prooi thuis. Soms dood, soms gezond, en soms ongeschonden en springlevend. In het laatste geval vooral kikkers en padden. De eerste keer dat hij midden in de nacht thuis kwam door het openstaande keukenraam met een dikke niet-gewonde kikker en dat beest me wakker gilde vanonder de bank dacht ik werkelijk nog slaapdronken dat Timber een chimpansee had gevangen. Zo klonk het, echt.

Veel pasgeboren vogels heeft hij thuis gebracht (hoewel Timber in tegenstelling tot andere van mijn katten absoluut geen goeie klimmer is, dus ik geloof nog steeds niet dat hij die uit een goed nest in een boom heeft gehaald), en ik heb er wel ge-euthaniseerd met een overdosis metacam (hondenpijnstiller) als het er vreselijk uitzag met diepe wonden maar het vogeltje nog wel om eten vroeg. Ik heb ook wel eens mijn maat 41 op een vogelschedeltje gezet als de darmen eruit lagen en er toch nog beweging in zat. En we hebben (oudere) jonge vogels die tijden die vliegles waren gegrepen en zonder zichtbare schade uit die kattenmuil kwamen, met succes op het schuurdak gezet waarna de vogelouders zich er weer over konden ontfermen, en bij gebrek aan ouders ook jonge vogels afgeleverd bij de dierenbescherming.

Laat ik voorop stellen dat dat dus niet fijn was, een giga jagende kat en jonge vogels.

Maar.

Timber heeft ook een fors aantal dooie muizen maar vooral ratten naar huis gesleept. Als Timber of een andere buurtkat die ratten niet had gepakt, liepen die hier nog vrolijk door de buurt. Ratten hebben hier in de woonwijk maar 1 'natuurlijke' vijand, en dat is de huiskat.

Een vriendin van mij woont in een oud huis in hartje Rotterdam, waar nauwelijks nog katten buiten lopen. Ze heeft muizen in haar huis en ratten in de kelder, en zieke duiven op haar balkon, en er wordt afgrijselijk veel gif gestrooid en nog blijft het probleem bestaan. Ik woon in een heel katrijke buurt, al meer dan tien katten in ons rijtje van zes huizen, waarvan zeker de helft buiten loopt en jaagt, en we hebben nul rattenoverlast.

Ja, buitenkatten lopen het risico om doodgereden te worden, onze Pippi is ook doodgereden. op een weg waar je 30 mag , maar Ik ben er werkelijk van overtuigd dat al dat politiek-correcte gedoe van dat je je katten binnen moet houden in woonwijken waar nul andere roofdieren lopen, alleen maar leidt tot enorme rattenplagen.

Je kan een rothekel hebben aan katten, maar zelfs die akelige kattendrollen tussen je plantjes kunnen al een afweer zijn tegen ratten. En 'rapporten' over dat katten 'wildlife' zouden bedreigen, kom op zeg. Mijn katten zijn nog nooit thuis gekomen met een reekalf of vossenbaby. Wilde katten horen in de natuur, we hebben ze uitgemoord, en de loslopende huiskat is een soort plaatsvervanger.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.