citroen Geplaatst: 16 mei 2016 Share Geplaatst: 16 mei 2016 Voor de 1ste keer in jaren vertoont mijn Buxus gebreken iemand die weet wat de oorzaak hiervan kan zijn ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans D Geplaatst: 16 mei 2016 Share Geplaatst: 16 mei 2016 Heb je toevallig gesnoeid tijdens de hele warme dagen van onlangs?Ik heb zelf namelijk ooit ook zoiets gehad en toen had ik in een vrij warme periode gesnoeid.Nu wacht ik tot de jonge bladeren wat harder zijn (gaan van geelgroen naar groen) en snoei alleen in een koelere periode. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 16 mei 2016 Share Geplaatst: 16 mei 2016 Spinsel en afgevreten blaadjes... Kijk even bij de buxusmot Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
citroen Geplaatst: 16 mei 2016 Auteur Share Geplaatst: 16 mei 2016 Ja Frans ik heb ze inderdaad in de volle zon gesnoeid Toch ga ik eens goed kijken naar de Buxus mot rups ,zoals Speets aangafBedankt beide voor de goede tips ,Ik zou ze niet graag verliezen nu ze na al die jaren hun grootte en vorm hebben Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans D Geplaatst: 16 mei 2016 Share Geplaatst: 16 mei 2016 Die kleine spinsels heb ik momenteel ook in mijn buxus en andere planten zitten, maar dat zijn bij mij hele kleine spinnetjes.Die spuit ik meestal weg met een harde straal, als het er teveel naar mijn zin worden. Hierdoor heb ik er niet bij stilgestaan dat het eventueel ook wat anders kan zijn bij jou.Dus inderdaad beter even goed controleren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
citroen Geplaatst: 21 mei 2016 Auteur Share Geplaatst: 21 mei 2016 Ik heb nu een middel tegen de Buxusmot in huis gehaald .Toch zie ik nergens Rupsen .Zou het de Kommaschildluis niet kunnen zijn?Die geeft precies gelijkaardige schade aan Buxus planten . Toen ik bij de plaatselijke AVEVE een middel vroeg voor mijn Buxus ,vroeg de man direct tegen de Buxus mot !!!Blijkbaar is er overal schade aan Buxus aanplantingen volgens de verkoper .Toch komen de meesten een product tegen de Buxusmot halen aldus de AVEVE verkoper . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans D Geplaatst: 21 mei 2016 Share Geplaatst: 21 mei 2016 Lees deze pdf eens aandachtig door, wellicht wordt daardoor duidelijk of het daadwerkelijk de buxusmot is. Was trouwens de schade direct zichtbaar na het snoeien, of kwam die pas na enige tijd?Voor zover ik begrijp is bij de buxusmot de schade al aanwezig en breng je hem tevoorschijn met snoeien.Verder lijkt de schade die ik op foto's zie op het internet van de buxusmot er toch wat anders uit, daar zie je ook helemaal geen nieuwe scheuten uit de buxus groeien, wat bij jou volop gebeurt. Het meeste wat ik namelijk bij jou zie, lijkt mij gewoon zonnebrandschade, snoeischade en schade door of verkeerd snoeien, of door het elektrisch snoeien met een onscherp of ongesmeerd mes. Zelf snoei ik de zijkanten van de buxus alleen van onder naar boven en van links naar rechts, wanneer je van boven naar onder snoeit, dan blijf je vaak haken achter de dikkere omhoog groeiende takken en brengt schade aan, aan die takken. Wanneer je messen bot en/of ongesmeerd zijn, dan heb je te weinig snijdend vermogen en kan je kneuzingen aanbrengen, wat weer lijdt tot veel dode takjes en dode bladeren. Vandaar dat het ook belangrijk is, om bij veel snoeiwerk tussendoor te smeren. Verder is het ook belangrijk dat je de messen niet te diep in het gewas drukt en zoals eerder vermeld niet tijdens een hete periode snoeit. Je zit dan nog wel met die spinsels en belangrijk is daar de dader van te achterhalen.Zijn het kleine spinnetjes, of is het een rupsachtige die dat veroorzaakt. Het is in ieder geval goed dat je dit serieus neemt, je kunt beter maar honderd procent zeker weten of het de buxusmot is, of wat anders. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.