Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gevraagd: Russische smeerwortel (Symphytum x uplandicum "Bocking")


Aanbevolen berichten

Ik weet nog steeds niet of "mijn" smeerwortel die versie is. Hebben het voorheen hier ook al eens over gehad in een smeerworteltopic geloof ik. (Weknow, jij hebt een stek van mij, wat denk jij?)

 

Hier worden kenmerken van die smeerwortel genoemd:

gezocht-smeerwortel-bocking-14-t3515.html

 

Maar... die van mij bloeit paars, stond al op de moestuin. Woekert niet en heeft zich in al die jaren nog nooit uitgezaaid. En zou dus eventueel die Bocking 14 kunnen zijn, eventueel daar neergezet door voorgaande moestuindergeneraties.

En daarvan heb ik tzt (NMM) wel een stukje van over voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het zeker weten de Bocking is neem ik graag een stekje van je over

 

Heb alleen geen belang dat de plant de hele tuin over neemt binnen een paar jaar, vandaar dat ik alleen maar de Russische wil.

 

Maar goed, als ie bij jou ook niet invasief is...

 

Is het een snelle groeier?

- word geen slaaf van je bezit -

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, enorm. Kan elk jaar weer stukken uitdelen. En de pollen van mij zijn echt in 2 weken van 15 cm met een eerste bloempje naar >40 cm hoog gegroeid en vol in bloei nu. Dus je kan er meerdere keren per jaar het groen van oogsten.

Zal volgend keer op tuin even foto's maken van de pollen op hun nieuwe plekje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de bostuin staan nu 4 of 5 soorten (en natuurlijk ook volop de wilde, maar die vooral op het nog niet aangelegde stuk). De Bocking 14 kreeg ik pas afgelopen september van Jorg...die heeft nog niet gebloeid, maar de pollen zijn wel aan de groei. Die van jou....Erny.....waar staat die nou? Ik weet zo even geen paars bloeiende...wel een witte (uit eigen tuin), een met blauwe kleine bloemen (nog van Thea) en een met blauw-witte (van Ciska...??) en een met creme-rose bloemen....zou die laatste die van jou kunnen zijn Erny?

 

Overigens zijn alle soorten zeer geschikt voor wat extra bemesting (vooral kalium) en daardoor zeer nuttig als mulch bij bijv. fruitbomen en struiken (Mijn kiwibessen kregen absoluut een boost van een in oktober gegeven mulchlaag rondom) en als compostingredient. Voor aftreksels e.d. heb ik geen tijd...dus ik gebruik het direct. Gemaaide/geplukte bladeren verteren in een mum.

 

Van alle kweek soorten die ik ken/heb kan ik zeggen dat ze zich nog nooit uitgezaaid hebben. De wilde wel. Wel vermeerderen ze zich geleidelijk via wortelstokken....maar dat is precies mijn bedoeling. In de bostuin zijn ze zeer nuttig als zeer goede (en fraaie!) bodembedekker, best in de halfschaduw waar ze veel frisser ogen dan in de zon en zelfs in de diepere schaduw onder bomen. Als ik nog andere soorten die niet te hoog worden ergens tegenkom, zal ik niet aarzelen ze aan te schaffen, want ze helpen me goed om andere minder gewenste planten in toom te houden (brandnetels, fluitenkruid, distels, klimop en een soort dauwbramen o.a. stonden in het lang verwaarloosde bosgedeelte overal en heel veel) en passen zeer goed in wat ik voor ogen heb...een fraai, gevarieerd, arbeidsarm, zelfvoorzienend en ecologisch voedsel bos/park.

 

Ik weet dat de bocking 14 steeds weer genoemd wordt in allerlei permacultuur-achtige artikeltjes....(en eerlijk gezegd lijkt het ook wat op een hoax van mensen die elkaar maar wat overschrijven... ) maar eigenlijk zie ik geen reden om speciaal voor deze soort te gaan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de informatie, ik ben erg benieuwd naar je voedselbos.

 

Zelf wil ik het gebruiken om te mulchen.

 

Ja, enorm.

Oké, maar woekeren valt mee dus?

 

Als je tuin aan hetPiccardthof zit kan ik anders zo eens langs wippen als ik vrij ben .

 

Ik werk in redelijk dichtbij namelijk.

- word geen slaaf van je bezit -

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik weet dat de bocking 14 steeds weer genoemd wordt in allerlei permacultuur-achtige artikeltjes....(en eerlijk gezegd lijkt het ook wat op een hoax van mensen die elkaar maar wat overschrijven... ) maar eigenlijk zie ik geen reden om speciaal voor deze soort te gaan.

 

hij is steriel = zaait niet uit en haalt wat meer kalium naar boven dan de andere linkje

de andere zaait wel uit, als een gek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil de pollen nu eigenlijk eerst nog even in de grond laten zitten. Ze staan daar nog niet zo lang.

Tegen de tijd van de NMM (waarschijnlijk eind juni) durf ik het wel aan om ze weer te verstoren.

Maar langskomen kan natuurlijk altijd.

Ff pbtje sturen dan.

 

En Weknow, mijn Smeerwortel is bij mij toch echt paars en niet roze oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ook ik ben op zoek naar de Russische smeerwortel, bocking 14. Ik had zelf al op het internet gezocht, maar heb geen Nederlandse webshops kunnen vinden waar deze smeerwortel wordt verkocht (behalve bij Vreeken maar daar heb ik de laatste keer 4 maanden op mijn bestelling moeten wachten, dus daar zien ze mij niet meer terug). Ik vind het trouwens erg vreemd dat zo'n waardevolle plant haast niet wordt verkocht in Nederland. Als ik de reacties zo lees zijn er verschillende soorten smeerwortel, maar ik wil echt alleen de bocking 14. Dus als iemand hier stekjes van over heeft hou ik me ook aanbevolen (Brutus Groenus gaat uiteraard voor). Of als iemand een Nederlandse webshop kent waar ze worden verkocht, hoor ik het ook graag. Brutus Groenus, als je mijn berichtje trouwens vervelend vindt dan verwijder ik hem even en maak ik zelf even een topic aan , maar ik vond het een beetje dubbel om nog een topic te openen over hetzelfde onderwerp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland misschien niet, maar in Duitsland wel, en op Ebay staat een franse verkoper op dit moment.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels van iemand een stekje van zijn stekje gekregen. Ze zijn heel klein en fragiel, maar slaan gelukkig wel aan.

 

Als iemand nog iets aan te bieden heeft sta ik hier nog steeds voor open

 

Brutus Groenus, als je mijn berichtje trouwens vervelend vindt dan verwijder ik hem even en maak ik zelf even een topic aan , maar ik vond het een beetje dubbel om nog een topic te openen over hetzelfde onderwerp.

Dat is natuurlijk helemaal prima!

- word geen slaaf van je bezit -

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland misschien niet, maar in Duitsland wel, en op Ebay staat een franse verkoper op dit moment.

Die listings op Ebay had ik gezien en ik had ook wel wat Belgische webshops gevonden die de bocking 14 verkopen, maar ik bestel liever geen levend plantmateriaal meer vanuit het buitenland. Toch bedankt voor het meedenken .

een gefrankeerd envelopje met jouw naam en adres is ook goed, stuur anders even een pb

Ik stuur je even een pb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvullend op mijn eerdere bericht.

 

De Bocking 14 die ik van Jorg kreeg bloeit intussen creme-wit.

 

Kocht zelf intussen nog enkele planten als 5e soort voor in de bostuin van ook een Symphytum x uplandicum (Russische smeerwortel) met blauw-violette bloemen die wat hoger wordt in de Dodoenstuinen in Schilde bij Antwerpen http://www.dodoenstuin.be/. Een belangrijke reden om deze bij te kopen was voor mij de erg mooie en rijke bloei (en vele insecten) en vooral ook omdat ze uitstekend als een soort haag toe te passen (tot 1 a 1.20 meter hoogte) is en dan toch maaibaar....een harde groeier.

 

@ Robo De link die je gaf naar die farm waar ze enkele soorten kweken in de USA kende ik al. Op zich goede achtergrondinformatie, maar het is me nog steeds niet duidelijk waarom het speciaal die Bocking 14 zou moeten zijn als "de beste". Er is bovendien veel meer in omloop dan de paar die hier gekweekt worden.

Bij geen enkele cultuur-soort die ik nu heb is woekeren door het uitzaaien een probleem en als diepwortelende groenbemester voldoen ze allemaal prima. Wel is er wat verschil in droogte-tolerantie (voor mij een belangrijke overweging op verschillende plekken in en rond de bostuin)

 

Ook serieuze handboeken voor voedselbos e.d. beperken zich echt niet tot die ene Bocking 14 als zeer geschikt....m.a.w. wil je je bodem en fruitgewassen met smeerwortelblad via compost/mulchen/aftreksels (kan allemaal) verbeteren dan zijn ze allemaal geschikt...alleen de wilde S. officinale zaait zichzelf dan ook rijkelijk uit. Omdat de cultivars zich met wortelstokken vermeerderen, is met enkele planten en actief stekken een veldje dat je 2 a 3x per jaar kunt oogsten (afmaaien op een 15 cm) binnen enkele jaren te creëren daarvoor.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi weknow. Ik kan niet voor anderen spreken, maar de reden dat ik alleen de bocking 14 wil is omdat ik zeker weet dat deze variant zich niet uitzaait. Voor zover ik heb gelezen zijn alle smeerwortel varianten geschikt om te gebruiken als mulch, maar maakt de bocking 14 wel iets sneller en groter blad aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In siertuin-boeken was de smeerwortel (de wilde, inlandse, ondanks zijn prachtige bloemen) niet populair vanwege zaaien (ideaalbeeld is een strakke tuin zonder een plantje buiten het plan). Daar komt de zogenaamde griezel van uitzaaien vandaan.

 

In de mode van "Ik doe aan permacultuur" is eenoog koning en wordt de mysterieuze en exotische Bocking 14 steeds weer na-genoemd als zo geweldig omdat die zich niet uitzaait vanwege steriele bloemen.

 

Mijn ervaring en ook als ik wat verder lees bij deskundigen en rondkijk in en vraag aan deskundige tuiniers, is dat alle smeerwortel uit in ieder geval de kruising Symphytum x uplandicum (maar ik denk ook andere cultuurvariëteiten) = allemaal "Russische smeerwortel" = allemaal "bocking" goed is als bemester/grondverbeteraar en dat ze allemaal geen probleem zijn wat betreft zaaien. Ik zeg niet dat deze nooit zaad kunnen vormen (hoewel ik nooit zaailingen aantref), maar wel dat dat eigenlijk geen probleem is als er ergens eens een zaailing zou opkomen. De gebruikelijke vermeerderingswijze is via wortelstokken....de mate waarin die gemaakt worden, de groeidrang, verschilt wel wat per soort. Aan wat ik zie aan groeiwijze en productie springt de Bocking 14 die ik heb (aangenomen dat het die inderdaad precies is...want er is in naamgeving een heel geharrewar blijkbaar) er niet uit wat betreft snelle groei en hoeveelheden mulchmateriaal! Wat de voedingswaarde betreft lijken ze allemaal prima, ik heb geen lab om een precieze analyse te maken.

 

Daarom ben ik sceptisch over wat ik waarneem als "cultus-achtig-gedoe" over juist die ene Bocking 14 en adviseer ik (en is mijn eigen praktijk) om - juist ook voor bodemverbetering e.d. - variëteiten te kiezen in functie van je groeiomstandigheden (licht, vochtigheid, grootte) en wat je mooi vindt (bloemen, kleur, groeiwijze). Ik pas de diverse smeerwortelvarieteiten die ik heb veel en grootschalig toe omdat het past binnen het idee van een onderhoudsarme, vruchtbare en ook mooie bostuin/parkbos dat ik op een gebied van 2 ha. aanleg en onderhoud.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik woon in de kop van Drenthe( Zuidlaren) en heb op dit moment veel Russische smeerwortelplantjes op voorraad, klaar om te leveren. In het vroege voorjaar heb ik de wortelstokken voorgetrokken in de kas.

 

Piet de Boer

(e-mailadres verwijderd door moderator, reacties kunnen per PB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...