Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei bladeren worden donkerder van kleur


Nieuw

Aanbevolen berichten

Ik heb geen voeding bij gedaan want op de verpaking van de potgrond staat dat voeding 4 tot 6 weken genoeg is.

Bedoel je de potgrond soepel zodat voeding minder wordt? Zo ja, wat is ongeveer genoeg water?

Zien beide planten ziek uit? De onderste kan ik nog over twijfelen want ik had van een smerige bedrijf besteld en mij klacht negeren hun heel erg hard. Ik ben plan om bij moestuinforum te vermelden dat de andere kunnen vermijderen, ik vind dat gewoon zonder al due geld en natuulijk veel moeite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bruine randen op de bladeren kan een veelvoud aan oorzaken hebben, zoals; teveel voeding, teveel water, te weinig water, te sterke zon, slecht ontwikkeld wortelgestel.

Feit is dat bij mij in de tuin, van zowel de aardbeien in de vaste grond als in de bakken, degenen die het meeste gedurende de dag schaduw pakken, de minste problemen laten zien en zich het mooist ontwikkelen.

De bladeren ontwikkelen zich sneller en harden sneller af (worden eerder donkergroen), terwijl die met meer zon, wat langer lichtgroen blijven en af en toe een bruin randje op een blad laten zien.

Wel ontwikkelen de bloemen zich wat sneller van de planten met meer zon en verleden jaar, had ik ook mooiere en grotere vruchten van de planten die meer zon op een dag pakten.

 

Bij een losse pot kan je wel aan de hand van die gegevens het e.e.a. wat makkelijker sturen.

Zorg dat ze bij hetere dagen meer schaduw pakken, waardoor de kans op zonnebrand en uitdrogen alvast een stuk minder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha dat maakt dan moeilijker want de potgrond is vochtig, uitdrogen en dan nat maken werkt bij aardbeien niet (denk ik dan)

 

Kan ik ook midden in de woonkamer plaatsen dat ik na paar weken weer op de vensterbank kan leggen?

 

Nee, ik heb op de vensterbank van mij woonkamer staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het met spinnenweb? Als het lekker weertje is dan slopen de meeuwen vast wel.

 

Bestuiven is niet meer nodig want ik zie al aardbijen groeien, tenminste ik zie al dat bloemetjes figuren krijgen.

 

Hoe heb ik dat gedaan? Minstens een week geleden had ik tegen de bloementjes geblazen maar de richting naar de andere planten en deze week had ik achter elkaar een raam open staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...of insecten zoals spinnen komen vaak voor dus daar ben ik bang voor...

 

Eh... ben je nou zelf bang voor spinnen en insecten of denk je dat de aardbeiplantjes last van de spinnen en insecten zouden hebben?

En wat heeft die meeuw te maken met die spinnenwebben?

Ik volg het allemaal ff niet zo goed.

 

En die bestuiving is toch wel iets ingewikkelder dan alleen een keer blazen. Lees dit maar eens bijvoorbeeld:

http://www.bijenvoorbestuiving.com/2012/02/bestuiving-van-aardbeien.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fruit wordt lastig als je het niet buiten kunt zetten, om de reeds vermelde redenen.

Een bak tegen de buitenmuur onder een openslaand venster zou zoals ook al vermeld een redelijke optie zijn.

Of gewoon eens kijken of je ergens een stukje buiten kunt huren.

Ik denk dat jij helemaal veel profijt zou kunnen hebben van een moestuin.

Je kunt nu niet echt lekker buiten zitten en fruit telen, bij een moestuin heb je beiden in één klap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar blaadjes met donkere rand heb ik er ook tussen zitten.

 

Maar nu komen ook nieuwe jonge blaadjes op met een zwarte rand, en ook de paar bloemetjes kwamen met een zwarte rand tevoorschijn.. ( ras is ostara, dus de bloemetjes worden er nog een week uitgeknepen )

 

Ik heb 2 foto's van de nieuwe scheuten met donkere rand.

Iemand hier ervaring mee wat dit zou kunnen zijn?

Heb van het weekend wel wat koemest gegeven. ( 3,5 week na planten ) zou dat er iets mee te maken hebben?

 

2016052319572570571464027470.jpg2016052319574941691464027445.jpg

 

Groeten, Elian

Link naar reactie
Delen op andere sites

Potgrond heeft zelf ook voeding voor paar weken.

 

Waarschijnlijk is het nu te veel dus denk ik dat je beter kan spoelen of over kan zetten naar een schone potgrond.

 

Bij mij is zonder extra bemesting omdat er al voeding van 4 tot 6 weken in zit.

 

Antwoord op vraag. Ik ben bang dat het erger wordt dan wat het nu is. Gelukkig krijgen de bloemen al vruchten maar dan misvormd (komt door slechte bestuiving), liever dat dan niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bemesten is net als water geven, je moet met diverse factoren rekening houden en daar alles op aanpassen.

Met warm weer zal een plant meer water "drinken" maar de hoeveelheid die je moet geven hangt ook af van de grootte van de plant en hoe nat de grond op dat moment nog is.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor bemesten; hoeveel grond heeft een plant ter beschikking, wat is de voedingswaarde van de grond, hoeveel voeding bevat de grond nog en hoe groot zijn de planten.

 

Als ik bij je andere topic kijk, dan lijkt het gezien de grootte van de bakken, dat de planten behoorlijk lang vooruit moeten kunnen met de voeding die in de potgrond zit.

Na 3,5 week al bemesten, vind ik persoonlijk gezien de grond die ze per plant tot hun beschikking hebben en de grootte van de planten, nogal vrij vroeg en er bestaat dan al gauw de kans op overbemesting.

Zonnebrand heb ik zelf alleen nog maar gehad op bladeren en vruchten (bij frambozen), maar nog nooit wat gezien op bloemen, dus ik denk niet dat dat er wat te maken mee kan hebben.

Resteert dan dat of de planten te weinig water op kunnen nemen, of dat er overbemesting, bevriezing of een virus in het spel is.

In het geval van te weinig water opnemen, kan dan zelfs teveel water geven de schuldige zijn, want dan krijg je wortelrot, waardoor de plant uiteindelijk te weinig water kan opnemen.

Persoonlijk zou ik eerst de koeienmest zoveel mogelijk verwijderen en de grond goed spoelen (een aantal dagen flink water geven).

In dat geval moet wel de afwatering van je bakken goed in orde zijn, want als je gaat spoelen zonder dat het water goed weg kan, dan verzuipen ze.

Als ik bij mij teveel water geef, dan komt het aan de onderzijde van de bakken in stralen eruit, waardoor verzuipen van de planten al niet echt lukt.

Dat moet ook wel, want bij mij staan ze open en bloot en als het een paar dagen zou stortregen, dan zou het zonder een goede afwatering zo gebeurt zijn met ze.

 

Probeer wat meer te kijken naar de toestand van de planten zelf i.p.v. je vast te klampen aan staatjes over voeding geven enzo.

En het is allemaal vallen en opstaan waarmee je het leert, ik ben ook al een paar keer op m'n gezicht gegaan en heb daar alleen maar van geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie!

Hier ben ik, en ik denk een hoop andere beginners erg mee geholpen.

 

Doordat mijn aardbeiplanten weinig grond tot hun beschikking hebben dacht ik juist dat goed bijbemesten noodzakelijk was.. Dat heb ik goed fout dus..

 

De afwatering heb ik wel aardig op orde.

Het teveel aan water stroomt er bij mij ook goed uit via de gaten in de bodem.

 

Vanavond snel de koemest eraf halen, en voorlopig maar even met rust laten

 

Groeten, Elian

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overvoeding hoeft overigens niet honderd procent zeker het probleem te zijn hoor, maar het neigt er wel heel sterk naar.

Je hebt een handeling uitgevoerd (de omstandigheden verandert) en kort daarna lieten je planten problemen zien.

Het beste wat je dan kunt doen, is als eerste indien mogelijk die handeling ongedaan maken, of er op reageren.

 

Even een voorbeeld over voeding geven.

Bij mij zijn de aardbeien (frigo's) begin april in bakken gegaan.

Het zag er toen zo uit;

 

GIIX8dW.jpg

 

En dit is dan een foto van twee dagen terug van de linkerbak;

 

ARECib5.jpg

 

Totaal nog geen voeding gegeven, ze staan simpelweg in een combinatie tuingrond - potgrond en het is eigenlijk zelfs te druk met 10 planten per bak (normaal max 8).

 

Ander voorbeeld, zijn twee Frau Miezes overgebleven van verleden jaar in een betrekkelijk klein potje, waarbij ik alleen verleden jaar een klein beetje voeding heb toegevoegd.

 

zSN1TH3.jpg

 

(foto van een week geleden)

 

Aan al die bakken, ga ik binnenkort pas met mate wat voeding toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nieuw: misschien moet je eens kijken op de site van Diana.

Zij schrijft heel uitgebreid over de teelt van allerlei moestuingewassen.

Als je dat eens goed doorleest, ben je een heel stuk wijzer.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diana's site is een leuke site, heb er zelf ook al veel leesplezier aan gehad.

Huiskamer teelt kan je inderdaad beter vergeten, daar zijn dit soort planten niet echt geschikt voor.

 

Sommige hebben alle bladeren verloren, zijn die ook gered?

 

Hoelang heeft het geduurd voor dat je ze mooi kreeg en wat deed je allemaal?

 

Dit ziet er normaal uit hoor, zo ontvang je gewoon altijd frigo planten.

 

Een aardbeiplantenteler heeft bedden met moederplanten staan, waaruit dan op een gegeven momenten scheuten komen waaraan kleine aardbeiplantjes gaan groeien. Al die scheuten worden dan opzij getrokken, zodat die kleine plantjes allemaal op een lange rij komen te staan en die wortelen zichzelf vast in de grond. Aan het einde van het seizoen worden die plantjes volautomatisch uit de grond gehaald en uitgespoeld, zodat er alleen plantjes met een bloot wortelgestel overblijven. Daarvan halen ze dan zoveel mogelijk de bladeren af, vervolgens worden ze in bakken in een koelruimte geplaatst waar de temperatuur net boven het vriespunt ligt. Ze gaan daardoor hun winterrust in (net alsdat ze dat buiten zouden doen) en komen in een groeistilstand.

 

Begin van het seizoen kan je dan deze frigo plantjes kopen. Dat zijn dus dan gewoon "plantjes" met een bloot wortelgestel en zo goed als zonder bladeren (er kunnen nog wel eens bladeren achterblijven na het knippen). De bedoeling is dan dat je eigenlijk z.s.m. na ontvangst die plantjes in de aarde zet. Ze komen namelijk bij jou in een omgeving terecht met een hogere temperatuur, komen dan uit hun winterrust en willen gaan groeien. Als je de plantjes te lang laat liggen, dan is dat niet goed voor het wortelgestel, wat ook actief wordt. Ik vraag dan meestal altijd vooraf, op wat voor dagen er verzonden wordt en heb alles al helemaal kant en klaar staan als de planten binnen komen.

 

Ongeveer hetzelfde gebeurt er trouwens met aardbeiplanten in de vaste grond, die verliezen hun bladeren in de winterperiode en komen in rust. Die rust hebben ze ook nodig en in die periode wordt tevens al de bloemaanzet bepaald in de plant zelf. Ik laat in die tijd de planten volledig met rust, knip geen oudere bladeren af niets, dat is gewoon het beste voor de plant en ze komen dan het sterkst de winter door. Pas als ik de eerste nieuwe blaadjes zie, dan knip ik de oude verdorde bladeren van verleden jaar eruit. Dat doe ik zelf met als enige reden, dat ik geen prettige behuizing voor pissebedden enzo wil creëren.

 

Het is in beide gevallen dus een gewone zaak dat je zonder bladeren begint en het enige wat je hoeft te doen in die beginperiode is de watergift in de gaten te houden, de rest doet de plant zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was ook zo maar dan in een zak waar verse potgrond in zat dus de bladeren waren onder de potgrond en verder waren sommige bladeren dood / te slap. Gelukkig ging verder alles goed, alleen bij 1 plant bleef het zelfde, ik heb hem nog steeds staan met hoop dat paar nieuwe bladeren komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tot nu toe bij drie verschillende adressen besteld en nog nooit meegemaakt dat er aarde bij frigo's zat.

Enige wat ik kan bedenken, is dat het verkoopadres geen koeling heeft (of er problemen mee had) en ze bewaart in een bak met aarde, wat de planten niet ten goede komt.

Volgende keer daar niet meer bestellen dus en zorgen dat je de plantjes buiten kan zetten.

Zelf ben ik tot nu toe het meest tevreden over kwekerij van Duivenvoorden; goede kwaliteit en een goede communicatie.

Er zullen ongetwijfeld meer goede adressen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...