Geplaatst: 30 mei 20169 j Mijn bladgroenten worden aangetast door wat volgens mij cercospora is. Eerst begon de snijbiet, rare bruine plekken in het blad, toen de rest (spinazie, sla etc.). Ik zal zo nog even foto's proberen te uploaden. Alle bladeren zitten onder de witte vlekjes, onder op het blad, het lijkt een soort schimmel. Bij de snijbieten zat het ook al op het blad, alsof het een beetje witte waas heeft daardoor. En dan verschijnen er opeens grote bruine plekken in mijn bladeren. Wie weet wat dit is, is dit inderdaad cercospora? Hoe kom ik daaraan en - belangrijker - hoe kom ik er weer af? Ik zie op imternet alleen allerlei heftige bestrijdingsmiddelen en geen HTK middeltjes. En kan ik het gewoon eten of is dat slecht voor mijn gezondheid? 2 juni 20169 j aangepast door Gast * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 30 mei 20169 j waarom denk je dat dit Cercospora is? als ik daarop zoek zie ik een totaal ander soort aantasting
Geplaatst: 30 mei 20169 j Auteur Ik dacht dat, omdat het wordt beschreven als een witte schimmel die in puntjes aan de onderzijde van het blad zit, en die zwarte vlekken maakt die van binnenuit (kunnen) breken. Dat is bij mij het geval, hoewel ik de witte puntjes slecht in beeld krijg. Ik vond o.a. deze foto, de plekken bij mij lijken er erg op.  Overigens, liever GEEN cercospora, daar word je niet blij van. Maar wat is het dan wel? En hoe kom ik er af? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.