Jump to content

Waarom twee zaadjes per potje en enkel het sterkste houden?

FlyingVorstin

Recommended Posts

Hoi forummers!

Ik ben er maar weer eens aan begonnen, ondanks dat het in juni nog steeds aanvoelt als een zeer zeer natte maart. Bleh.

Anyway! Mijn kennis komt voornamelijk uit boeken/het internet en minder praktische ervaring. Maar oefening baart kunst!

Maar vaak kom ik dit soort advies tegen: "Je zaait twee zaadjes per potje of per kuiltje. Als de plantjes een week boven de grond staan hou je de sterkste plant over." Ik weet echt niet waarom dat is. Dat lijkt me zo'n verspilling van zaadjes. Waarom is dat nou?

Thx!

Zo ben je erbijna zeker van dat inelk potje een plantje zit. Als ze alle twee opkomen moet de grond twee plantjes voeden. Als je er dan maar 1 houdt (zonder het andere te beschadigen --> zaai ze dus nooit vlak naast elkaar) heeft de grond er maar eentke te voeden en heeft dat plantje dus dubbel zoveel grond en energie beschikbaar. Laat je ze beiden staan, krijgt ieder de helft en stelen ze elkaars energie.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Merci voor jullie reacties!

Ik denk dat ik dan liever in elk potje één zaadje steek en gewoon de potjes van de niet-opgekomen zaadjes opnieuw gebruik voor een ander, dan om plantjes weg te gooien, gewoon omdat er toevallig een sterker plantje naast staat.

Misschien is dat een beetje onnozel van me, maar ik zal wel zien wat het geeft. En als het een heel gedoe is, kan ik nog altijd nadien de "officiëlere" methode gebruiken!

Doe vooral uw eigen goesting! Ik zaai ook meestal slechts maar 1 zaadje, omdat ik niet graag elimineer. Maar ik heb ondertussen ook geleerd dat je af en toe zwakke, kleinere planten moet elimineren om zo meer ruimte te hebben voor sterkere en grotere planten.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Ik zaai meestal meerdere zaden in een potje voor, 2 als ze kiemkrachtig zijn, meer als ik er twijfels over heb. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat de opgekomen plantjes (bijna) even sterk zijn en dat het toch eeuwig zonde is er eentje weg te gooien. Zodat ik ze toch maar allemaal uitpoot, een stukje uit elkaar, want naast elkaar werkt inderdaad meestal niet. Behalve bij rankende courgettes, die blijven gezellig naast elkaar. Elk jaar neem ik me voor nu toch echt de zwakkere er uit te halen en elk jaar kan ik het vervolgens weer niet over mijn hart krijgen. Waardoor ik moet zoeken naar een plekje voor de plantjes, omdat ik meer heb dan de bedoeling was. En gelukkig blijk ik dan toch wel weer een plekje te vinden. Tja, ik denk dat ik onverbeterlijk ben op dit punt.