sjender Geplaatst: 8 juni 2016 Geplaatst: 8 juni 2016 Goedemiddag, Ik ben een moestuin beginner en heb een klein onkruid probleempje.Ik heb een soort klaverachtig blad maar dan rood. En er zitten gele bloempjes in.Het woekert enorm en heeft een ondergronds wortelstelsel. Als ik het eruit probeer te trekken beschadig ik soms ook mijn kleine groente plantjes. Wie kent dit onkruid en hoe kom ik er op een biologische manier vanaf. Het begint nu heel de moestuin over te nemen... Alvast bedankt! Quote
Sin Fronteras Geplaatst: 8 juni 2016 Geplaatst: 8 juni 2016 Ik zou er niet te veel aan doen. Zoals AnnekeW zegt, het is eetbaar (met mate, want het bevat oxaalzuur), en de blaadjes beschermen de bodem tegen uitdroging en dichtslaan door de regen. De gewassen hebben er weinig last van als ze hoger staan (zoals de ui op je foto) en het brengt ook geen ziekten of plagen over. Aan het eind van het jaar, of als je bedje met uien weer leeg is, kun je het een keer goed schoonmaken. Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
sjender Geplaatst: 9 juni 2016 Auteur Geplaatst: 9 juni 2016 Het is dus niet zo dat ze voedingsstoffen wegtrekken van de gewassen?Het wordt nu met name veel bij de uien, wortels en rode bieten. Quote
Sin Fronteras Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Tuurlijk, iets trekt het wel weg, maar dat staat in geen verhouding (volgens mij) tot de voorraad in de grond (het zijn en blijven maar kleine plantjes) en het voordeel dat je er van hebt. Nu ben ik niet iemand die zijn hele tuin maar vol onkruid laat staan! Wat ik er meteen uithaal:- Wortelonkruiden (zevenblad, heermoes, ridderzuring)- Planten die snel of heel veel zaad maken (paardebloemen b.v.)- Onkruid dat ziektes of plagen overbrengt (in mijn tuin bijvoorbeeld veel stinkende gouwe, is echt een magneet voor de witte vlieg) De rest mag lekker zijn gang gaan, aan het eind van het seizoen ruim ik het op, of ik knip het weg als ik denk dat de plant er last van heeft (vlak bij de planten uittrekken doe ik zelden) Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
weknow Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Probleem van de klaverzuring is wel dat het vrij snel in het zaad gaat......op zich klein en niet veeleisend plantje. Schoffelen voordat het onkruid dat je laat staan echt bloeit is toch wel aanbevolen. Voor een echte moestuin geldt dat wieden er bij hoort, wil je fatsoenlijk kunnen oogsten. Juist in een meer ecologische moestuin, waar je vooral via compost bemest is er geen (ongezonde) overvloed aan voedingstoffen die essentieel zijn voor de vrij veeleisende gewassen die je in een moestuin wilt oogsten. Probeer het onder controle te houden...dan valt het wel mee, zeker op den duur. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
AnnekeW Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Over voeding weghalen: kale grond verliest mi veel meer voeding omdat het bovenste vruchtbare laagje makkelijk weg waait of weg spoelt. Quote
Sin Fronteras Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 @AnnekeW: Helemaal mee eens, vooral in een zandbak als hier Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
weknow Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Over voeding weghalen: kale grond verliest mi veel meer voeding omdat het bovenste vruchtbare laagje makkelijk weg waait of weg spoelt. Tuurlijk. Maar hetgeen ik noem als nadelen en bodembedekking is geen of-of...beide nodig! Daarom zorg je voor een goede bedekking met het gewas zelf, afwisseling/combinatie van gewassen waardoor je een soort opvolging krijgt en de bodem bedekt blijft, groenbemesters gebruiken en vooral mulchen met compost. Lees mijn vele andere adviezen hierover. Onkruid maar laten groeien als een soort bodembedekking is niet echt de manier...of een goede tip...zie mijn redenen hiervoor. Natuurlijk kun je gericht iets laten staan of uitzaaien/laten uitzaaien als dat in je plannen past (doe ik zelf met bijv. winterpostelein in najaar, ook phaecelia laat ik bewust in zaad gaan, evenals afrikaantjes, goudsbloemen of Oostindische kers en rond kleinfruit met bieslook en andere alliums of fruitbomen met spiegeleitjes. Maar dit is geen concurrentie voor de gewassen zelf. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Sin Fronteras Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 @weknow: Ook helemaal eens, en als het lukt, is het inderdaad de ideale situatie: de grond permanent bedekt houden met gewassen waar je ook nog iets aan hebt. Ook vruchtwisseling is fantastisch, als je inmiddels genoeg ervaring hebt om op tijd vervangers in te plannen voor vrijgekomen stukjes. Maar veel beginnende moestuiniers (en nu ga ik lekker generaliseren, ik weet het) hebben de neiging om alles wat ze niet zelf hebben gezaaid als onkruid te beschouwen, en dat is nergens voor nodig. Er ligt vaak veel grond braak, omdat je het opvolggewas te laat gezaaid had, omdat er iets mislukt is, omdat je niet wist wat je voor iets in de plaats kon zetten... Mulchen met compost is een prachtig idee, maar veel mensen lukt het pas na een tijdje om goede compost te maken (lees: enkele seizoenen) en dan is op arme (zand)grond de bodemvruchtbaarheid al behoorlijk teruggelopen, klei en leem is dan vaak al volkomen dichtgeslibt. Bovendien vinden de merels in mijn tuin compost erg interessant, dus ligt de compost vaak overal, behalve op de plek waar ik het neergelegd had. Kale compost droogt in mijn tuin te ver uit, zodat het effect verloren gaat. Dus probeer ik de grond zoveel mogelijk bedekt te houden, liefst met iets nuttigs, maar als dat niet lukt met iets dat niet schadelijk is. Onder mijn frambozen ligt een permanent groen tapijt van Penningkruid. Daar heb je in het dagelijks leven weinig aan (ja, ik weet het, het is medicinaal maar dat zijn wel meer planten in mijn tuin), een beginnende frambozenscheut heeft er misschien zelfs een beetje last van, maar de grond onder de framboos is altijd een beetje vochtig. Ik ben ook erg blij met het frisgroene tapijt. Voor mijzelf heb ik bepaald (ervaren) waar gewassen wel of geen last van hebben: Penningkruid, Klaverzuring, Spurrie, Kruipende ooievaarsbek en Schijnaardbei mogen hier lekker blijven staan. Wat iemand anders doet moet hij/zij zelf weten, maar voor mij is niet al het onkruid slecht en schadelijk. Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
Claudia69 Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Die laatste blijven hier ook vaak staan. Op donkere plekjes geven ze wat kleur en groen. En ze houden de grond onder struiken en bomen ook vochtig. Quote
Thinkpad Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Hier staan nogal wat onnozele reacties over de gehoornde klaverzuring,zoals weknow aangeeft is dit een onkruid wat nogal fors uitbreidt.Als je keuze hebt om dit te beheersen of om te laten groeien, zou ik toch willen aanraden om het te bestrijden. Dit onkruid heb ik enkele jaren gelden gekregen via de buren die alles maar op hun beloop laten, ondanks mijn handmatig wieden komt er steeds meer van die troep in mijn tuin, door zaadvorming bij buren. Voordat je het zelf beseft heb je het overal in je tuin zitten, bestrijden is lastig, zeker in gazons. Quote
pippi Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Hier staan nogal wat onnozele reacties over de gehoornde klaverzuring,zoals weknow aangeeft is dit een onkruid wat nogal fors uitbreidt.Als je keuze hebt om dit te beheersen of om te laten groeien, zou ik toch willen aanraden om het te bestrijden. Dit onkruid heb ik enkele jaren gelden gekregen via de buren die alles maar op hun beloop laten, ondanks mijn handmatig wieden komt er steeds meer van die troep in mijn tuin, door zaadvorming bij buren. Voordat je het zelf beseft heb je het overal in je tuin zitten, bestrijden is lastig, zeker in gazons. 'Onnozel' nog wel. Ik heb het al jaren tussen mijn tegels, ik vind het een leuk plantje, maar tussen die tegels uittrekken en elders planten wil niet. Ik heb het nog nooit in mijn 'gazon' gezien (en ik heb van alles in mijn gazon gezien. ) 'Onkruid' vind ik nogal een breed begrip. Veel wilde planten die als onkruid worden gezien, zijn mooi bloeiende planten die veel bestuivers aantrekken. En zelfs iets dat fors uitbreidt, hoeft absoluut geen bedreiging te vormen voor je planten, integendeel. Kijk, ik wil ook geen brandnetels in mijn tuin. Zullen best goed zijn voor de grond hoor, maar ik vind ze spuuglelijk en ze doen akelig zeer als je ze aanraakt. Maar ik heb zelf geen brandnetels, ik heb sowieso weinig 'onkruid', want alles staat hier bomvol, ik heb vrijwel geen blote grond en hoewel het er niet uitziet (ik heb echt een oerwoud momenteel en volgend jaar ga ik het echt wat netter maken), staat alles er fris en gezond bij (luizen zijn weg, rare plekken op de tomaten zijn weg) en mijn grond is supermooi. Ik ben ook de tuin van mijn moeder aan het opknappen en het verschil is echt bizar. Allebei op kleigrond, maar bij haar is het nog een grote bonk grond en moet ik ongeveer hakken om iets te kunnen planten, en hier kan ik met alleen mijn vingers een kuiltje graven. Ik moet wel zeggen dat ik qua 'onkruid' wel flink wat springbalsemien heb staan. Ik trek dat (heel makkelijk) uit op plekken waar ik het niet wil hebben omdat er iets anders geplant mot, en het mag blijven staan waar ik straks wel zo'n wolk van mooie bijenbloemen wil hebben. (Nou is dat geloof ik niet inheems, maar die wilde bijen en hommels zijn er stikblij mee, dus ik vind het best.) En terug naar klaverzuring: dat is - in mijn ogen - een leuk plantje dat het blijkbaar goed doet op dooie grond, zoals op dat zand tussen mijn tegels. En dus is het een soort van pioniersplantje dat als functie heeft om je bodem te verbeteren. Nou, laat dat dan. Het wordt niet bezopen hoog, het ziet er leuk uit, het doet je planten geen kwaad, en alles, zelfs brandnetels, is beter dan dooie blote grond. Quote
loes Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 ik had dit plantje in de voortuin. vorig jaar alles eruit getrokken en nu niets terug gezien. hier lijkt het dus geen extreem heftig onkruidje ofzo. dan heb ik wel ander plantjes in de tuin die moeilijker zijn uit te roeien. Quote
speets Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 onnozele reactiesDat is het verschil tussen tuinieren mét de natuur en tégen de natuur.De een maakt gebruik van de natuur i.c. het 'onkruid', de ander schoffelt zo veel mogelijk alles weg. Op elk moestuincomplex kun je dat verschil in tuinieren zien.Heeft niets met onnozelheid te maken maar met instelling, en inderdaad ook met grondsoort/groeiomstandigheden. Iedere tuin is anders en iedere tuinder ook. Hier is het ook geen enkel probleem. Ik vind het een bruikbare tip. Alleen in de gaten houden dat het niet uit de hand loopt Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
AnnekeW Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 We hoeven het natuurlijk niet allemaal eens te zijn, dat maakt het uitwisselen juist interessant. Het komt alleen niet prettig over als een afwijkende mening als 'onzin' weg gezet wordt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.