[email protected] Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Hallo Tuinier, Ik ben een beginnende moestuin tuinier, pas eind verleden jaar begonnen.Mijn ervaringen zijn nog pril en mijn voorlopige successen zijn heel wisselend. Ikzelf gebruik geen gewasbeschermingsmiddelen in mijn moestuin.Niet omdat ik er principieel tegen zou zijn maar omdat ik er gewoonweg niet genoeg van weet.(In mijn siertuin gebruik ik wel insecticide, fungicide ed.) Mijn vraag aan de ervaren tuiniers op dit forum : * Welke gewasbeschermingsmiddelen gebruik je af en toe ? * In welke omstandigheden ? * Preventief of curatief ? Quote MvrgJacques http://bonsai.diyhomegarden.eu/
Deborah Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Ik gebruik tegen de kruisbesbladwesp en overmatig luis een mengsel van water, vloeibare zeep (driehoek) en olijfolie. Ik heb ook zwavel geprobeerd tegen schimmel, maar dat hielp niet. Verder ben ik tegen het onnodig gebruik van gif, ik wil wel met een gerust hart uit mijn tuin kunnen eten. Er zitten erg veel lieveheersbeestje in mijn tuin die ook het nodige gespuis opeten. Ook komen er geregeld insectenetende vogeltjes op bezoek. De natuur doet vaak goed zijn best, als de balans in de tuin maar in evenwicht is. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Toto Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Ik denk dat weinigen hier echte pesticiden gebruiken. Veel mensen hebben een eigen moestuin om geen 'bespoten' groenten te kunnen eten. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
AnnekeW Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Voor mij een van de belangrijkste redenen inderdaad : weet wat je eet. Er wordt mij commercieel veel te veel met voedsel getruukt. Quote
[email protected] Geplaatst: 11 juni 2016 Auteur Geplaatst: 11 juni 2016 Ik begrijp dat het een gevoelig punt is, spuiten tegen kwalijke insecten, schimmels of slakkenvraat.Maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat er toch meer gebruik gemaakt wordt van deze middelen dan men hier laat uitschijnen. Er zijn toch waarschijnlijk middelen die weinig of geen kwaad kunnen zou ik durven te veronderstellen...??Ik denk bvb aan pyrethrum spray, van natuurlijke oorsprong (uit chrysanthium planten) zeer laag toxisch en zeer vlug afgebroken door zonlicht. Zeep is toch ook niet bedoeld om op te eten en bevat ook scheikundige producten.....niet? Iedereen is natuurlijk tegen onnodig gebruik van deze middelen. Maar wat voor zin heeft het om een gewas te planten/zaaien als het daarna wordt opgegeten door slakken, vliegenlarven, schimmels of aaltjes...... Ik ben op zoek naar moedige mensen die op een gefundeerde manier gebruik maken van bestrijdingsmiddelen en dit kunnen/willen toegeven en toelichten. Quote MvrgJacques http://bonsai.diyhomegarden.eu/
AnnekeW Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Mensen die elke avond met een zaklantaarn op slakkenjacht gaan zijn niet moedig genoeg? Quote
pippi Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Mensen die elke avond met een zaklantaarn op slakkenjacht gaan zijn niet moedig genoeg? Quote
[email protected] Geplaatst: 11 juni 2016 Auteur Geplaatst: 11 juni 2016 Mensen die elke avond met een zaklantaarn op slakkenjacht gaan zijn niet moedig genoeg?Er zijn ook slakken korrels die goedgekeurd zijn voor de biologische landbouw. Wat doe je eigenlijk met de 'nachtelijk' gevangen slakken? Quote MvrgJacques http://bonsai.diyhomegarden.eu/
loes Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 het enige wat ik de afgelopen paar jaar heb gebruikt zijn slakkenkorrels. dat gebruik is maar heel beperkt. een slakkenplaag voorkomen bestaat bij mij vooral uit slakken rapen en slakken vangen. de tuin heeft enkele plekken waarvan ik weet dat slakken zich daar schuil houden maar waar ik niet bij kan, daar gooi ik enkele korrels tussen. mijn planten worden niet dusdanig opgegeten door ongedierte dat ik mij genoodzaakt zie om bestrijdingsmiddelen in te zetten. vorig jaar een kleine luizenplaag gehad. de luizen van de planten af te spuiten (gewoon met water) en de natuurlijke vijanden hun werk laten doen volstond. dit jaar enkele luizen gespot maar ook liefheersbeestjes en eitjes waardoor het geen plaag lijkt te worden. verder vorig jaar wat bladwesplarven op de framboos maar die zijn prima met de hand plat te drukken. enkele rupsen op de kool maar ook die zijn prima handmatig te verwijderen. kortom, geen noemenswaardige schade. Quote
pippi Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Ik ben op zoek naar moedige mensen die op een gefundeerde manier gebruik maken van bestrijdingsmiddelen en dit kunnen/willen toegeven en toelichten. Ik vind het serieus een rare woordkeuze. Er is niks 'moedigs' aan bestrijdingsmiddelen gebruiken. Het is juist de 'makkelijkste' manier om van onaangename dingen in je tuin af te komen en vaak wordt er naar gif gegrepen als mensen het op hebben gegeven om een plaag handmatig of met onschuldige middeltjes te bestrijden. En tuurlijk is het heel akelig als je planten worden opgevreten of aangetast worden door een of andere ziekte. Ik heb laatst werkelijk bijna staan janken toen een heel stel zorgvuldig opgekweekte mooie bloemenplantjes die ik in de tuin van mijn moeder had gezet tot de grond toe waren weggevroten door die pokke-slakken. Maar ik heb er ook weer iets van opgestoken, want deze plant (het waren Australische papierbloemen) is blijkbaar ontzaglijk slakgevoelig, terwijl ik tig andere leuke bloeiers bij mijn moeder heb geplant die vrijwel nergens last van hebben. Dus als ik hem nog eens ga zaaien, ga ik daar rekening mee houden. En in mijn eigen tuin heb ik ook al van alles gehad, luis en spint en vlekken en vooral slakken. Maar spuiten met gif is symptoombestrijding, je lost het probleem niet op. Je maakt het probleem feitelijk alleen maar erger, omdat je alsmaar het natuurlijk evenwicht verstoort. Als je luizen hebt, heb je te weinig luizeneters, maar die krijg je zeker niet als je een laag gif over die luizen gooit. Als je planten bevattelijk zijn voor schimmelziektes, worden ze echt niet sterker van een lading fungicide. Ter illustratie misschien een raar voorbeeld: ik heb twee katten met een vlooienallergie. Je wil niet weten wat er in het verleden aan pipetjes gif in die nekjes is gespoten. En ook bij de niet-allergische kat en de honden, want als die een vlo mee naar huis namen, was het weer meteen raak met kale plekken en ellende, De dierenarts adviseerde om elke maand het hele stel te behandelen, en ik was het op een gegeven moment zo spugend zat, alsmaar opletten dat ze niet met elkaar gingen stoeien als er gif in die nek zat, en dat ze elkaar niet gingen zitten wassen.... Ik ben er mee gestopt. Bijna een jaar geleden ben ik gestopt met anti-vlooienspul. Wel kammen en goed stofzuigen en alle dekentjes regelmatig in de was, maar ik doe niet meer aan vlooienbestrijding. En die twee allergische katten zitten prima in hun vacht, de rest heeft ook nergens last van. Ik controleer vrijwel dagelijks, want vooral de honden hebben veel sociale contacten, maar ik heb in al die maanden welgeteld 1 keer 1 vlo gevonden op een van de honden, die heb ik van zijn rug geplukt en doodgemaakt. En iedereen mag me erop aanspreken als ik van de zomer opeens wel een vlooieninvasie in mijn huis heb hoor, want dan had ik het mis. Maar zoals ik het nu zie, geloof ik dat gezonde dieren weerstand hebben tegen parasieten, en zo geloof ik ook dat gezonde planten weerbaar zijn en geen bestrijdingsmiddelen nodig hebben als ze in goeie grond in een insect-rijke omgeving staan. Mijn tomatenplanten waren op sterven na dood, maar ze zijn over wat ze ook mankeerden heen gegroeid en staan er nu geweldig bij. Mijn aalbessen stonden stijf van de luis, ik heb lieveheersbeestjeslarven uitgezet en ik zie nauwelijks meer luizenvraat. En ik heb hele goeie grond, dat speelt denk ik ook een grote rol. Ik heb begin dit jaar ondergrondse hugelbedden gemaakt, dus er liggen allemaal takken en boomstammen in de grond te composteren, met aarde en compost erbovenop, en het krioelt van de wormen en ander spul. Ik heb nog steeds een slakkenprobleem, en als het kon in mijn achtertuintje, zou ik daar kipjes of eenden voor inzetten. Maar dat gaat hier niet, dus dat mot dan maar handmatig. Want er komt echt geen gif in mijn tuin. En tot dusver lijkt dat prima te werken, want (op die ellendige paprika's na) staat alles hier te groeien en te bloeien dat het een lieve lust is. En dan heb ik liever geen paprika's, dan dat ik er kunstmest of zo bij ga gooien. En dan heb ik nog niks gezegd over het effect van bestrijdingsmiddelen op je broodnodige bestuivende insecten. Quote
Claudia69 Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Het lijkt misschien wel moedig om te zeggen dat je ze gebruikt? Ik gebruik eerlijk gezegd enkel slakkenkorrels en tegen luis doe ik niets. Gewoon plat wrijven en afspuiten als dat kan en voor de rest zelfs geen zeep of wat dan ook. De luis verdwijnt meestal vanzelf. Ik heb er ook niet zoveel last van in de moestuin. Die beestjes zitten vooral op mijn rozen en op mijn vlier, vroeg in het seizoen. Tegen vlinders en andere vliegende beestjes gebruik ik vitrage. Dat werkt afdoende. En mijn tomaten groeien tot ze de plaag krijgen en dan trek ik ze uit. Ik heb te weinig tijd om dat minutieus op te volgen en op tijd te spuiten. Wat groeit, groeit dus, wat niet groeit niet... Quote
Erny Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Het gebruik van gif door mensen met siertuin of moestuin vind ik een zwaktebod. Dus inderdaad de gemakkelijkste meest luie "oplossing". Los van het feit dat het géén oplossing is. Ons hele complex is gifvrij gelukkig. Dus alle zogenaamde handige onschuldige gifstoffen die jij noemt zijn geheel verboden. Hoera! Ruimte voor de natuur en de dieren die er in leven. En ik ben dus ook zo'n moedig mens die afgelopen nacht met lampje bewapend op slakkenpatrouille is gegaan. En weer heel erg veel heeft weggeraapt en geplukt. Moedig zijn heeft niets maar dan ook niets te maken met gif spuiten ... dat is alleen maar laf en zwak. Wat een rare bewering zeg. Alsof er hier allemaal mensen zitten die stiekem wel gif spuiten maar het hier niet openlijk durven toe te geven omdat de teneur op het forum vooral tégen gif is. Wat een vertrouwen heb jij in de mens. Quote
[email protected] Geplaatst: 12 juni 2016 Auteur Geplaatst: 12 juni 2016 Opgepast, jullie begrijpen mij verkeerd, of beter, ik heb het verkeerd of onduidelijk uitgelegd : Ik neem geen standpunt in tegen of voor gewasbeschermingsmiddelen in de moestuin !Ik weet het niet, daarom net mijn vraag ! Als ik zeg 'moedig'. Dan bedoel ik de moed hebben om toe te geven dat iemand wel af en toe middelen gebruikt.OK jullie gebruiken allemaal niet en jullie uitleg is duidelijk gemotiveerd.EN ik geloof jullie ook. En ik vind dat zeker moedig en de moeite waard!! MAAR Ik blijf erbij dat er meer gebruikt wordt dan toegegeven. (Niet door jullie) Ik wou eigenlijk het standpunt van deze mensen(de gebruikers) kennen, maar dat zal dan waarschijnlijk niet gebeuren zeker....De tuinwinkels & -centra liggen namelijk vol met 'toegelaten' bestrijdingsmiddelen, ze verkopen goed dus worden ze ook gebruikt! @ernyDus alle zogenaamde handige onschuldige gifstoffen die jij noemt zijn geheel verboden. Hoera! Ik heb bij wijze van voorbeeld 2 middelen genoemd 1) Pyretrum 2) bio slakken korrels.Beide stoffen zijn toegestaan in NL & BE......ZELFS in de BIO Landbouw.Er zijn er nog 10tallen anderen. Maar zoals ik zei het was bij wijze van voorbeeld. Quote MvrgJacques http://bonsai.diyhomegarden.eu/
AnnekeW Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Misschien door mensen die advies vragen bij het tuincentrum? Die verdienen er goed geld aan om overal een middeltje voor te verkopen. Best kans dat er op dit forum veel mensen zitten die hun kennis uit andere bronnen halen. Lees niet commerciële bronnen. Quote
Erny Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Jacques... ik bedoelde dat ze geheel verboden zijn om op ons complex te gebruiken. Daar ben ik erg blij mee. Maar er zijn hier meerdere topics te vinden over bv roundup en voor en tegenstanders. En herinner me ook een topic waar Zeeuw nogal positief was over zijn aanpak met gif. Quote
pippi Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Ik denk dat Anneke gelijk heeft en dat die middelen vooral gebruikt worden door mensen die eigenlijk geen notie hebben van wat ze doen, die willen alleen maar af van het onkruid tussen hun tegels en worden in een tuincentrum niet wijzer gemaakt over schadelijke gevolgen voor het milieu. Ik geloof ook wel dat er veel moestuiniers 'van de ouwe stempel' nog steeds gebruiken wat ze al tientallen jaren gebruiken, maar voor zover die op het forum zitten geloof ik niet dat die niet durven toegeven dat ze chemische bestrijdingsmiddelen gebruiken. En ik hoop dat mensen die in het verleden wel aan chemische bestrijding en kunstmest deden, inmiddels 'om ' zijn, omdat uit allerlei informatie op dit forum en elders wel blijkt dat het voor je grond, voor de bestuivers en uiteindelijk ook voor jezelf beter is om zo biologisch mogelijk te werk te gaan. En Jacques, je kan wel zeggen dat je geen stelling inneemt, maar in het eerste bericht zeg je dat je bestrijdingsmiddelen gebruikt in je siertuin. Ik begrijp dat je dat onderscheid maakt omdat je zelf geen dingen eet uit je siertuin, maar die bijen zien het verschil niet. Quote
loes Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 er zullen vast genoeg mensen zijn die de middelen gebruiken, ook genoeg moestuinders.de moestuiners die bij problemen zoeken naar een oplossing en daardoor op het moestuinforum terecht komen zijn meestal niet de mensen die bij het eerste beste probleem naar gif grijpen. dan hadden ze immers wel naar de gifspuit gegrepen ipv het toetsenbord Quote
[email protected] Geplaatst: 13 juni 2016 Auteur Geplaatst: 13 juni 2016 je bestrijdingsmiddelen gebruikt in je siertuin Da's juist, ik gebruik middelen in de siertuin.Wat nu ook weer niet wil zeggen dat ik constant rondloop met de spuit. Ik heb verleden jaar 2x gespoten tegen insecten :1) Ik heb een jonge eik in de voortuin (2.5m hoog) die vergeven was van de rupsen.Die heb ik behandeld en er een net overgegooid. Had ik dat niet gedaan was ie zeker dood nu.Maar hij is er doorgekomen en staat vandaag mooi. 2 Een nieuw aangeplante taxus haag van 20m lang was aangetast door schildluis. Die heb ik ook gesproeid.Zeep water hielp absoluut niet. Dit jaar nog geen insecticide gebruikt. Wat ik wel altijd doe is bio slakkenkorrels (escar-go) strooien in het vroeg voorjaar. Dan heb je de rest van het jaar zeer weinig last van slakken. Quote MvrgJacques http://bonsai.diyhomegarden.eu/
Itoero Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 In een gezond ecosysteem heb je geen bestrijdingsmiddelen nodig.Het is natuurlijk vr moeilijk om dat te creeren in je moestuin... Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
[email protected] Geplaatst: 13 juni 2016 Auteur Geplaatst: 13 juni 2016 In een gezond ecosysteem heb je geen bestrijdingsmiddelen nodig. Da's een geweldige dooddoener. Nog zo een dooddoener : zonder gewasbeschermingsmiddelen is er niet voldoende, betaalbaar voedsel voor iedereen.Of nog een : Een gezond eco systeem is niet mogelijk met de huidige en toekomstige wereldbevolking. Quote MvrgJacques http://bonsai.diyhomegarden.eu/
Erny Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Nog een dooddoener (passende term trouwens... ):Als je in het voorjaar slakkenkorrels strooit heb je de rest van het jaar geen last van slakken... Was dát maar waar... zucht... Misschien helpt het in jouw tuin maar echt niet bij iedereen en overal. Slakken komen overal vandaan en het is natuurlijk niet te doen om de hele omgeving te bestrooien. Quote
[email protected] Geplaatst: 13 juni 2016 Auteur Geplaatst: 13 juni 2016 Mij niet verkeerd citeren Erny ! Trouwens ge moet mij niet geloven, het is mijn ervaring. Zelf in dit zeer natte jaar. En ja de slakken gaan dood. Maar als ge s'nachts met uw zaklamp en schaar de slakken doormidden knipt zijn ze ook dood niet.. Quote MvrgJacques http://bonsai.diyhomegarden.eu/
Erny Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Haha... het is ook niet kwaad bedoelt hoor... Maarrrrr.... bij ons is dat gewoon niet afdoende, of we moeten kilo's en kilo's in de gehele natuur om onze moestuinen heen gaan verspreiden... en dan nog...Dus ik wilde zeggen dat het resultaat en de effectiviteit daarvan zeer afhankelijk zijn van de persoonlijke situatie.Want ik heb ook erg veel ervaring met slakken... helaas... en alleen strooien in het voorjaar is echt niet genoeg.Nu komen er bijvoorbeeld ook de grote vette slakken van de compostbult onze kant op. En zo meteen komen ze weer over het gras vanaf de paddenpoel in hele kuddes aan grazen... Oh... en de eendenpaartjes komen 's avonds in de tuinen de eventuele slakkenkorrels opeten... Fijn voor je dat het bij jou genoeg is maar ik moet helaas nog duizenden slakken rapen (ik knip ze niet door) om nog wat groenten te kunnen oogsten. Quote
dennislp Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Als het over gewasbeschermingsmiddelen gaat, dan gebruik ik alleen pyrethrum voor luizen en een spray tegen sterroetdouw. Echter gebruik ik dat wel alleen op sierplanten, en spuit nóóit op bloemen. Ook probeer ik te voorkomen dat er zooi op de grond terecht kom. Planten in potten die ik bespuit zet ik dus op het terras, niet op het gras. Voor de kamperfoelie die véél last had van luizen heb ik lieveheersbeestjeslarven gekocht via roodmetzwartestippen.nl. Omdat dat uiteraard beter is dan pyrethrum, maar ook vele malen praktischer was dan spuiten. Die larven gaan tenslotte veel doelgerichter te werk; met spuiten zou ik namelijk ook andere planten treffen, aangezien de kamperfoelie bovenop een liguster groeit. En het belangrijkste van alles is natuurlijk het streven naar een goed ecosysteem. Gisteravond hadden we hier toevallig drie egels in de tuin en ik meen ergens gelezen te hebben dat één egel 40 slakken per nacht kan eten... dus reken maar uit Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.