Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorige week zag ik opeens bij mn Japanse Wijnbes dat er een aantal blaadjes zich naar boven toe gingen opkrullen en verdorren.

Later zijn er op de blaadjes dan wat bruine vlekken te spotten, vooral langs die rand.

En zie nu ook wat meer verkleuring ontstaan, wat lichtgroene plekken.

IMG009188551465754656.JPG

IMG009288781465754658.JPG

Het verschijnsel doet zich voor bij oudere takken maar ook bij nieuwer blad.

De plant staat niet in volle zon (dus geen zonnebrand).

Ons complex is gifvrij dus geen spuitend buurmens.

Er zitten geen beestjes in de plant of op achterkant blad.

Plant staat in volle grond, niet te droog en niet te nat.

Ik heb die grond nog nooit bemest, wel ligt er sinds een paar maand een laagje stro (met een beetje mest en pis) onder de planten om het onkruid te onderdrukken.

IMG009313851465754660.JPG

IMG009476731465754661.JPG

IMG009525171465754663.JPG

Heb natuurlijk al wat zitten zoeken maar helaas nog niet gevonden.

Wie weet wat er aan de hand kan zijn?

Zoeken we het in de richting van een voedingstekort oid óf een schimmel/ziekte/virus?

Geplaatst: (aangepast)

doet me een beetje denken aan magnesium/kaliumtekort bij druiven dit

je zou eens een tak met wat bitterzout (15g/l) kunnen bespuiten om te kijken of dat helpt (opname door blad)

aangepast door Gast
Geplaatst:

dr gaat wat mis bij je urltje... probeer nog eens?

Bitterzout heb ik genoeg liggen dus zal ik doen... alleen gaat het de hele week regenen, das niet handig...

Geplaatst:

Ja, je linkje werkt nu.

Het ziet er toch wel iets anders uit maar misschien uit het zich bij de Wijnbesbladeren ook anders dan bij wijnblad?

De bruine randen zijn wel herkenbaar...

Denk dat ik er gewoon ook een beetje houtas onder strooi met wat handjes bitterzout.

Dan zien we vanzelf wat er gebeurt.

En wat blaadjes in een zakje... en dan vooral niet vergeten te kijken na een dagje of wat. (dat gaat nog moeiijk worden... )

• 3 years later...
Geplaatst:

Hier een vergelijkbaar probleem. Er verschijnen bruine plekken in het blad tussen de nerven, en vervolgens gaan de verkleurde bladeren omkrullen.

De plant was altijd ijzersterk en heeft dit jaar enorm veel wijnbessen geproduceerd. Inmiddels zijn de afgedragen takken weggesnoeid. Het euvel zit dus in de takken die in 2020 productief gaan worden.

Weet iemand wat hier aan de hand is? Ik denk zelf aan een tekort aan meststoffen en vraag me af of het eind augustus nog zin heeft om bij te mesten - of dat dit beter kan in het voorjaar.

Of is hier iets anders aan de knikker? Ik hoor het graag!

wijnbes-v---kopie77531566762168.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...