BoskoopsGroentje Posted June 15, 2016 Share Posted June 15, 2016 Hoi hoi, Even een korte voorstelronde ("tja, moet ik het nou bij voordeur zetten of bij tuinkassen of bij??... toch maar hier, en dan gelijk wat vragen erin gooien.. ).. Mijn tuin en ikIk (26 jaar) woon samen met mijn vriend, twee katten en hond. Wij hebben sinds een half jaar een huis met tuin op het zuiden (!!) in 'kwekersstad' Boskoop. Dan kan je natuurlijk niet achterblijven en moet er een moestuin komen.. We zijn al lekker aan het klussen aan het huis en binnenkort gaan we (gefaseerd) beginnen aan de tuin. Ik heb me gebogen over een ontwerp en heb hierin ook ruimte gemaakt voor de nieuwe groene hobby. Zie hier: (Het zuiden is dus nu bovenaan.) En wat foto's van de tuin nu (er is nog nauwelijks wat aan gedaan): Verliefd op de mooie berk! De tuin is trouwens aan een primaire watergang (ong. 12m brede, stromende 'sloot'). Aardbeitjes stonden er al in. Let niet op het geïmproviseerde 'hekje' (de hond blijkt ook van aardbeitjes te houden). Verder hebben we ook al een grote kiwiplant staan (die nodig gesnoeid moet worden, maar goed ). Ik ben me nog druk aan het inlezen, maar omdat we de boel in fases (geld, tijd...) gaan doen, wil ik wel vast een beetje weten waar ik rekening mee moet houden. Het planIk heb nu ruimte gemaakt van ong 4x1,5m in de volle grond op het zuidoosten (rechts onderin). Vanuit het westen zal er geen zon meer op komen i.v.m. het 'bos' naast onze tuin. Hier zou ook ruimte zijn voor een eventuele muurkas tegen de muur van de (nog te bouwen) schuur/aanbouw, op het zuiden gericht dus.Achteraan in de tuin (links boven) staat nu een grote conifeer. Deze wil ik eruit halen (ja, eigenlijk zonde, maar ik ben niet zo van de coniferen en hij neemt nogal wat ruimte in...) en in de plaats daarvan een fruitboom (bv. appel) plaatsen. Daar onder/voor (helemaal zuidelijk) heb ik nog plek voor een deel moestuin of eventueel een kweek/broeikas. Dit plekje is compleet op het zuiden gericht en is vanuit oost en west ook nagenoeg vrij; veel zon dus..Daarnaast heb ik nog een schuurwand (op het zuiden) waar ik kruiden (in pot) aan wil gaan hangen.Voor vaste, winterharde planten heb ik hier en daar ook nog wel plek. Qua groenten denk ik aan bv: (cherry)tomaat, komkommer, paprika, courgette, paprika, rucola, veldsla, rabarber, bosui, radijsjes.Qua fruit bv: aardbeitjes (uiteraard), blauwe bes, appel, ananaskers (die lampionnetjes zijn ook zo decoratief!)Qua kruiden is de keuze natuurlijk reuze, o.a.: bieslook, basilicum, koriander, peterselie, rozemarijn, tijm, munt, dille, citroenmelisse, venkel (ergens in de grond dan), oregano, salie... Een kas?Als er een kas komt moet daar natuurlijk ruimte voor gereserveerd worden... De vaste, winterharde kruiden zullen in de volle grond gaan. Wat goed in pot kan, gaat daarin en kan met vorst evt. naar binnen (of in de kas??).Voor een aantal groenten (zoals tomaat) is een kas volgens mij ook wenselijk. Vandaar dat ik me daar een beetje op aan het oriënteren was.De informatie is nogal wisselend, maar ik krijg zelf de indruk dat een kas van glas toch beter is dan van pc (qua duurzaamheid, onderhoud). Nu heb ik er geen haast mee en kan/moet ik ook nog sparen voor een grotere uitgave, dus tips zijn meer dan welkom. Ik had deze twee op het oog:https://www.tuinkassenwinkel.nl/muurkassen/muurkas-667x1910-mm-extra-sterk-frame-en-veiligheidsglas.htmlhttps://www.tuinkassenwinkel.nl/koude-bakken/koude-bak-eco-small.html 1. Wat vinden jullie van de combinatie muurkas en broeikas? Ik dacht de muurkas voor bv tomaten etc. en opkweken en evt. overwinteren van wat planten en de broeikas voor de echt warmteminnende, lage gewassen. Die muurkas is trouwens wel echt de maximale grootte (zal denk net passen).2. Wat vinden jullie van de kwaliteit van deze kassen? Zelf vind ik het er degelijk uitzien en vind ik veiligheidsglas ook wel prettig, maar ik ben niet bekend met het merk. Deze kom ik ook veel tegen. Is volgens mij een wat bekender merk, maar bovenstaande lijkt me dan beter..http://www.kas-expert.nl/halls-wall-garden-42 Nou, ik kan ongetwijfeld nog honderden vragen verzinnen , maar het is nu al een heel verhaal geworden , dus ik hoop dat er iemand zin heeft om te lezen en wat advies kan geven aan dit groentje.. Trouwens, als je nog leuke boekentips, winkeltips, sitetips hebt, hoor ik dat ook graag! Groetjes, Astrid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted June 15, 2016 Share Posted June 15, 2016 Welkom, dat kan een geweldig leuke tuin worden! Misschien handig om al je vragen toch wat op te splitsen en in de bijbehorende fora/topics te plaatsen. Wat betreft de groente die je wil gaan zaaien ben je voor een paar dingen eigenlijk al te laat voor dit jaar, dus ik zou het even omdraaien; kijk wat je nu nog kan planten of zaaien, en of je dat in je tuin wil hebben. En ga eens kijken hoe je dat water kan gebruiken, want het heeft voor- en nadelen zo pal aan de sloot. Misschien een trappetje maken voor eenden (goed tegen slakken!), misschien mooie of eetbare waterminnende planten zaaien, er is van alles te verzinnen. Oh en vlak die hond niet uit. Ik heb dit jaar mijn hele tuin omgegooid om er veel meer eetbare dingen in te zetten, en mijn honden en katten hebben al diverse planten kapot getrapt / uitgegraven / opgegeten. Ik moet daar nog een oplossing voor verzinnen want "NEE! Niet tussen de aardappels gaan liggen!" werkt niet of nauwelijks. Veel succes en plezier met je tuin! edit: Diana's Mooie Moestuin is het doorspitten meer dan waard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 16, 2016 Share Posted June 16, 2016 Ik ga je alleen even welkom heten! Welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoskoopsGroentje Posted June 16, 2016 Author Share Posted June 16, 2016 Welkom, dat kan een geweldig leuke tuin worden! Misschien handig om al je vragen toch wat op te splitsen en in de bijbehorende fora/topics te plaatsen. Wat betreft de groente die je wil gaan zaaien ben je voor een paar dingen eigenlijk al te laat voor dit jaar, dus ik zou het even omdraaien; kijk wat je nu nog kan planten of zaaien, en of je dat in je tuin wil hebben. En ga eens kijken hoe je dat water kan gebruiken, want het heeft voor- en nadelen zo pal aan de sloot. Misschien een trappetje maken voor eenden (goed tegen slakken!), misschien mooie of eetbare waterminnende planten zaaien, er is van alles te verzinnen. Oh en vlak die hond niet uit. Ik heb dit jaar mijn hele tuin omgegooid om er veel meer eetbare dingen in te zetten, en mijn honden en katten hebben al diverse planten kapot getrapt / uitgegraven / opgegeten. Ik moet daar nog een oplossing voor verzinnen want "NEE! Niet tussen de aardappels gaan liggen!" werkt niet of nauwelijks. Veel succes en plezier met je tuin! edit: Diana's Mooie Moestuin is het doorspitten meer dan waard. Ha Pippi, thanks! Ja het wordt echt een meerfasenplan hoor. De groenten, kruiden en het fruit dat ik noemde, zou ik stuk voor stuk eens willen proberen. Te beginnen inderdaad met degene, die nu nog te planten/zaaien zijn en vrij gemakkelijk zijn voor de beginner. Voor de hond gaan we denk nog een hekje plaatsen (meneer is nu nog een pup en stopt werkelijk alles in zijn mond en is inderdaad niet vies van graven). En waarschijnlijk zal er ook een anti-vogelnet nodig zijn hier.Dat trappetje voor eenden is een goed idee! We hebben nogal wat slakken, dus top! Even kijken of het in lieve vrede samen kan gaan met de katten en de hond.. Die link was ik inderdaad al eens tegengekomen; geweldige site! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toto Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Welkom Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts