Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na de foto's te hebben gezien zou ik je ook aanraden het hele stuk te nemen. Misschien wil je ook wel fruitstruiken gaan zetten en die nemen flink wat ruimte in beslag. Dan ben je blij met je extra stuk.

Grond ziet er zo te zien ook goed uit. Weinig wortelonkruid e.d. Fijn voor je. Lekker doorspitten en vakken maken (zo breed dat je er van elke kant nog met je arm tot het midden kunt komen).

En die mieren zijn inderdaad zo weg, als ze dat niet zijn dan zorgen de vogels er wel voor dat die eitjes zo verdwenen zijn.

En die larve die je tegenkwam is waarschijnlijk een emelt... was ie bruin (larve van de langpootmug)? Die moet je in ieder geval verwijderen en ergens in de bosjes gooien oid. want die vallen je groenten aan.

Succes en we zien het vervolg wel in je Moestuinseizoen.

Geplaatst:

Hi Ann, als tussenoplossing kun je ook grote stukken onbedrukte karton overwegen, als je daar aan kunt komen (helpt als iemand net een vriezer of grootbeeld-tv heeft gekocht) en dat op de grond leggen in plaats van (stukken) plastic. Karton laat regen en zuurstof door, maar geen onkruid. Als het plastic er te lang ligt, schijnt de grond nl te kunnen verzuren, en zeker voor koolsoorten is dat niet de bedoeling (knolvoet). Leg dan wel wat stenen op het karton tegen wegwaaien.

Als je het karton niet meer nodig hebt, kun je het op de composthoop gooien, wel tussen lagen groen in, anders duurt het te lang.

Volgens mij kun je het hele jaar door zaaien en oogsten. Ik wil 's winters ook een mooie tuin, dus dit najaar ga ik aan de gang met dingen als Serifon en Arctic King kropsla, naast de palmkool natuurlijk (niks zo leuk als een klein palmboompje in je tuin in december!). En voor nu kan ik je zeker pluksla aanraden, schiet de grond uit, af & toe met de schaar er langs en je hebt weer een bakje gemengde salade.

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Geplaatst:

@erny dank je wel het dagboekje is al begonnen zal zo een 2e update doen, want wat je allemaal wel niet vind in je moestuin!! En ik heb idd voor de hele 100m2 gekozen mijn schoonzus weet het nog steeds niet maar ze heeft geen keuze

@dakmoes, ik zie dat ik ook nog genoeg zaden in huis heb die ook nog kunnen idd. Ik vind sowieso de groenbemesting een goed idee, en pluksla heb ik idd ook in mijn meterbak in de achtertuin.

Heb er alle vertrouwen in nu bedankt voor alle feedbacks

Stil aanwezig... Informatie opzuigend.

Geplaatst:

Gefeliciteerd met je 100m2

Jammer dat je komend weekend niet naar de NMM kunt komen, dan had je gelijk stekken van fruitstruiken kunnen meenemen om je tuin te bevolken.

Wel een tip: vraag op tijd om stekken van gewenste fruitstruiken zodat mensen tijd hebben om die voor je te maken. Via MTFD of NMM of andere ontmoetingsvormen komen die dan waarschijnlijk vanzelf wel bij jou terecht.

Geplaatst:

Is er een meetingdag? Wat leuk!! Maar is misschien sowieso wat kort dag en veel te ruilen heb ik ook (nog) niet

Volgend jaar eens zien

Fruitbomen.... Hmm das nog eens een idee.

Ik heb vandaag mijn planten uit pot in de regen maar in de grond gezet. Het waaide zo hard dat de potten in mijn achtertuin om lagen... Dus wilde ze toch maar in de grond gaan zetten. Gelukkig was het niet koud!!

2016062011063111661466420591.jpg

Maar het graven van gaten bleek toch best pittig... De grond is gewoon echt klei en ondanks de natte omstandigheden keihard!

Hebben jullie ervaring met grondbemesters die hier verbetering in kunnen brengen??

En er liggen dode wortels op de bedden maar er zitten ook nog legio wortels in.. Ik neem aan dat dit gewoon kan blijven zitten als je niet spit?? Het schijnt trouwens dat er meerderen bij ons dit doen. Heb wel al tuintjes gezien waar ze mulchen maar ze zijn allemaal nog wel straks georganiseerd.

Stil aanwezig... Informatie opzuigend.

Geplaatst:

Probeer eens wat topics over mulchen en "niet spitten" etc op te zoeken. Denk dat je daar veel nuttige info kunt vinden.

En weet je hoe lang het plastic op dat stuk heeft gelegen? Niet alle wortelonkruiden gaan na een jaartje dood. Vooral die klimmende Winde dus niet. Misschien eens bij de buren vragen wat voor soort onkruid er op stond?

En zelf zou ik de eerste keer wel even diep spitten om de boel goed los te maken, wordt het bed ook weer hoger van en dan vervolgens, zo mogelijk, niet meer te spitten.

Ook zonder te ruilen ben je welkom op de NMM hoor, dan géven wij je wel gewoon van alles. En we ontmoeten elkaar ook zeker voor de gezelligheid.

Klik de link in mn onderschrift maar eens aan voor informatie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...