Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Selectieve coloradokevers


Jizkaha

Aanbevolen berichten

Bij ons op 't complex heerst een soort van coloradokeverplaag. Maar vreemd genoeg alleen op sommige tuinen, sommige hebben nergens last van.

 

Bijvoorbeeld; de aardappels van mijn buurman links krioelen van de larven, ik heb nergens last van en buurman achter had er maar een paar (en de goede man heeft z'n hele tuin, 200 M2, volstaan met piepers).

 

Weet iemand misschien wat daar de reden van kan zijn? Heeft dat te maken met het soort aardappels wat je teelt? Of is 't gewoon een kwestie van domme mazzel? Of iets totaal anders?

 

Ik heb vandaag trouwens m'n aardappels maar gerooid. Maar dat heeft meer te maken met de hoeveelheid water die die dingen voor hun kiezen krijgen dan met beestjes. Opbrengst viel me niet eens tegen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een keer Litchitomaat zaad (Vreeken) gezaaid. Nadat coloradokevers erop af kwamen, kwam ik erachter dat de plant een lokplant is voor coloradokevers.

 

Litchitomaat = Solanum sisymbriifolium

 

Wellicht kan deze plant van nut zijn voor jullie complex.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben me ook aan het verdiepen in coloradokevers, want ook bij mij zijn ze verschenen. Ik zie alleen larven, nog geen kevers.

 

Ik denk dat het gewoon pech is... De kevers, die in april uit hun overwinteringsplek in de grond zijn gekomen, hebben hier en daar een aardappelplant uitgekozen om hun eitjes af te zetten en zijn daarbij niet betrapt.

 

Of kan het zijn dat er tuinders zijn die ze wel betrapt hebben en meteen zijn gaan spuiten?

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of kan het zijn dat er tuinders zijn die ze wel betrapt hebben en meteen zijn gaan spuiten?

 

Nah, daar doen ze bij ons niet aan (Of misschien toch, heel stiekum als niemand kijkt )

 

@Deborah, ik denk dat 't nu te laat is om die tomaat nog te zaaien he?

Anyway, ze hebben wel een of ander biologisch middeltje gevonden nu geloof ik dus 't zal wel goed komen.

Ik vroeg 't me gewoon af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier op het complex hetzelfde. Maar wel een soort van patroon. Dichter bij de beboste randen bijna geen aantasting, maar midden op het complex grote aantallen. Wegvangen loont wel: ik heb op mijn piepers nog geen larve gezien, maar wel bijna twintig kevers weggevangen. En slechts één blaadje vol met eitjes weggeplukt. Totaal 70 planten, dus geen groot veld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...