Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste kun je de stammen afschermen door tunneltje van bv horregaas,

of de stammen in goed sluitende koude kas met jute zak erop tegen te fel licht, dat doe ik zelf.

iedereen heeft denk ik last van slakken bij welke paddestoel kweek dan ook als je niet afschermd, slakken eten ze graag.

Soms eten ze ook het eerste beginnetje helemaal op waardoor net lijkt of de kweek niet lukt,

denk dat best veel mensen dat niet door hebben.

Kunnen trouwens ook muizen zijn, en dan zou ik zelf geen aangevreten paddestoelen eten, kun je ziek van worden.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Bij mij liggen de stammen op een oud tafelframe onder een stel bomen. Tot mijn grote verbazing gaf een van de stammetjes weer 5 shii takes. Ik blij (en ik had ze vrijwel afgeschreven)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

ik heb vandaag bij Vreeken's voor de eerste keer een kweeksetje bruine chamoignons gekocht en op de onschrijving staat dat ik de dekaarde in de koelkast moet leggen en na 4 dagen moet in de kweekbak op 20-25.C het mycelium door de compost gegroeid zijn, daarna zou de dekaarde op de compost mogen. Nu is de compostlaag al behoorlijk wit; klopt dat? Moet/kan ik nu de dekaarde al over de compost strooien?

Sowieso is het hier in huis net 19.C Lukt het dan wel?

Geplaatst:

Ik haal wel ergens anders van die grote zakken doorgroeide compost.

Die zijn meestal al volledig doorgroeid en wit, kieper er meteen de deklaag op.

Ik doe dat hier in de kelder, niks ijskast of warmer.

De kelder is hier iets van een 16° nu.

Heb altijd geweten dat de temperatuur tussen de 12 en 18° moet zijn.

Donker of licht speelt geen rol ze groeien ook in volledige duisternis.

Het doorgroeien met mycelium, het wit worden dus start ergens en volgens hoe oud Uw pakket is kan dit dus al aardig doorgroeid zijn!

Dus met andere woorden, hoe vers of hoe oud is je pakket.Zie die dozen hier ook in de plaatselijke tuincentra staan, weet niet of er een versheidsdatum op staat.

Veel plezier met je kweek.

Geplaatst:

Bij mij zijn de oesterzwammekes ook in vol ornaat. Vorige week 1.5 kg afgehaald, en gisteren ook een fraaie vlucht. Heerlijk bij dat lammetje zijn achterpoot!

Tot mijn grote spijt blijkt het dat mijn Stropharia's geen succes geworden zijn. De stammetjes met leemhoedjes zijn wel aardig doorgroeid, maar nog geen opbrengst.

Stefan Van de Rostijne

Geplaatst:

Ik had net ook al wat geschreven, maar het is weg

In elk geval leek het vandaag nog witter dan gisteren, dus heb ik de dekaarde maar geweekt in water en daarna op het mycelium gelegd. Ben benieuwd !!!!!!!

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb op 21 oktober de dekaarde al op het mycelium gedaan en hou het netjes vochtig, toch zie ik nog helemaal geen wit door de dekaarde heen. Alleen aan de randen verschijnen nu een paar piepkleine paddestoeltjes

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Vorige week waren er 2 champignons groot genoeg om te oogsten, daar hebben we dus een omeletje mee gemaakt. De rest van de paddenstoeltjes zijn kleiner dan mini-doperwtjes en verder lijkt er ook wel echt schimmel op de dekaarde te zitten nu, anders dan die op het mycelium zat dus ik vrees dat dit experiment mislukt is en ik de rest kan weggooien. Jammer hoor

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik wil ook graag paddestoelen gaan kweken en heb dit hele topic doorgelezen en natuurlijk ook info gezocht op internet. Ik wil graag beginnen met de grijze oesterzwam op stro subtraat. Lijkt me het makkelijkst en toch lekkere paddestoelen

Alleen nu moet het natuurlijk 2 tot 3 weken staan voordat de sporen door het stro zijn getrokken. Dit moet dus bij een temp. van rond de 20 graden. Waar doen jullie dat op dit moment? Ik heb alleen een huisje van in totaal 30 vierkante meter waar de temp. schommelt tussen de 10 en 25 graden (houtkachel). Is het dan onmogelijk?

Geplaatst:
Zo gaat dat..bij mij duurde het ook minsten twee jaar. De slakken hebben ze ook ontdekt zo te zien.

Mijn stammetjes zijn nu na 4 jaar geven vrijwel afgedragen, af en toe "popt" er nog een paddenstoeltje op...

Hoi appelvrouw,

Het hoeft nog niet over te zijn!

Het enige wat je hoeft te doen is de stammetjes in stukjes hakken en bij de lokale dierenwinkel een zak met gepasturiseerde houtsnippers te halen. Vervolgens graaf je in je tuin een gat van ongeveer 10 cm diep daarin leg je op de bodem een stuk karton wat je eerst onderdompelt in water! vervolgens doe je daar over het mycelium (de stukjes boom) probeer dit te verkruimelen gaat vrij makkelijk als het hout goed door geschimmeld is. Daarover doe je de gepasteuriseerde houtsnips en vul je het bed aan tot het gat vol is. Volgens mij had je shitakes dan laat je het bed zo mocht je een andere soort hebben dan bedek je het bed met een klein laagje aarde en afval(blaadjes takjes etc) Je kan hier boven op eventueel ook nog goudsbloem of afrikaantjes planten.

Groetjes

Plantje

Geplaatst:

Hallo beste mensen,

Mijn naam is John en ik ben nieuw op de website. Ik ben op dit moment bezig om sporen printjes te maken van de champignons die ik in huis had. Dat gaat tot dusver zeer goed.

Nu heb ik veel gelezen over stro en houtsnippers als groeimedium (samen met compost) en ik heb begrepen dat dit vooral gebruikt wordt vanwege de eigenschap om veel vocht vast te houden.

Ik heb zelfgemaakte vermi-compost waar ik in wil planten en ik heb daarnaast nog een zak met perliet staan dat ik wil gebruiken als vocht vasthoudend medium. (Perliet of Perlite zijn van die witte korrels).

Heeft iemand daar ervaring mee, of zijn er misschien gedachten over?

Met vriendelijke groeten,

John.

Geplaatst:

Goede tip pp dat ga ik zeker proberen. Alleen èh, gepasteuriseerde houtsnippers heb je hier niet hoor. Zelf hebben we wel hout, maar dat is meer zaagsel..kan dat ook en zo ja kan ik dat ook pasteuriseren?

Geplaatst:

Gisteren na 3 weken eindelijk op mijnen hof geraakt.

Was nodig de groenten die ervoor geoogst had waren op.

Mijn vrouw was mee om te oogsten, kan me nog niet bukken.

Maar was dat verschieten op de boomstammetjes Oesterzwammen.

Deze stonden letterlijk overvol met helaas te ver gevorderde oesterzwammen.

Een kruiwagen vol voor de mesthoop.

Geplaatst:

@ Appelvrouw, je kunt het zaagsel koken om eventuele ziektekiemen te verwijderen.

@ Borsalino, da's jammer. Ik wist niet dat Oesterzammen te ver konden vorderen.

Wat gebeurd er mee dan? Worden ze taai of zo?

Ik heb inmiddels mijn eigen champignon sporen in een bak compost en perliet gestrooid.

Eens kijken wat daar van terecht komt.

Geplaatst:

Ze waren 2 handengroot, en helemaal naar boven opgekruld en dof-bleek van kleur.

Zou niet lekker geweest zijn, en wat doet ge met een kruiwagen vol oesterzwammen

Denk dat die taai dan zijn en smaakloos en niet te vreten

Geplaatst:
@ Appelvrouw, je kunt het zaagsel koken om eventuele ziektekiemen te verwijderen.

Je bedoeld in water? Kan ik het ook droog verhitten in een wijde pan op de houtkachel bv?

Geplaatst:

Borsalino, ja een kruiwagen vol verteerbaar materiaal zou hier ook gelijk op de compost gaan. Dat vinden mijn wormen heerlijk.

Maar ik ben eigenlijk benieuwd of je ze ook geprobeerd hebt. Het zou kunnen dat ze gewoon prima smaakten...

Appelvrouw, ik weet er niet het fijne van, maar aan de hand van wat ik gelezen heb moeten houtsnippers een vrij hoge temperatuur bereiken om te pasteuriseren.

Ik vermoed dat als je het droog in een pan op de houtkachel zet, dat ze al vrij snel gaan smeulen, en dan hebben ze waarschijnlijk nog niet eens de juiste temperatuur bereikt.

Je kunt het zaagsel in een vergiet doen en daar een aantal potten kokend water overheen gieten. Dat wordt ook wel gedaan met stro.

Je moet het zaagsel uiteindelijk toch bevochtigen voordat je het gebruikt, dus het feit dat het vochtig wordt door je pasteuriseer methode is alleen maar gunstig.

Geplaatst:

Ha John aka Bushdokter, daar zijn we weer

Ik heb niet een, twee, drie een antwoord op de vragen die je stelt. Vooral omdat mijn instellingen denk ik niet goed, zijn, want ik zie je vraag niet onder dit bericht? Dat zal wel weer aan mij liggen. Zelf experimenteer ik al wat langer met paddestoelen. Voornamelijk stammetjes, omdat dat in mijn optie het makkelijkste, lees minder werk , is.

Vergis je in ieder geval niet in geduld. Ooit dacht ik dat een kweek mislukt was, maar het ontbeerde mij aan geduld. (oh, het motto van mijn leven Daarnaast zou ik in ieder geval toch proberen om alle 49 pagina' s hier te lezen. Ik ben er ook doorheen geschoten en kwam toch wat dingen tegen die ik niet wist.

Ben nu zelf een experiment begonnen dat tussen bedden- en stro kweek in zit: het werken met houtbriketten. Als je het leuk vindt kun je hier eens kijken: http://www.ceesvanhouten.nl/paddestoelHeel spannend is het nog niet maar dat wordt het vast nog wel. Alhoewel; ik vind het wel spannend. Komt de post, wel, of komt de post niet? Ik had verdorie vandaag mijn broed erin kunnen hebben

groeten, Cees

Geplaatst:

Hoi Cees!

Houtbriketten joh? Die ken ik niet. Op je website beschrijf je het proces en het doet me wel wat aan die kokosbriketten denken. Die zwellen ook enorm op.

Het klinkt in ieder geval heel interessant. Ik ben zeer benieuwd hoe dat er uit gaat zien straks.

Da's een goeie tip over het teruglezen van de topic. Ik had al redelijk wat pagina's gehad, maar het is inderdaad wel de moeite waard om ze in de loop van

de tijd allemaal eens door te spitten. Ik ben nog maar net begonnen met experimenteren met de champignons dus ik heb nog een lange weg te gaan.

Ik heb een vraagje.. Maakt elke paddestoel zowel sporen als mycelium? Ik zag namelijk mensen op Youtube dunne schijfjes van specifieke paddestoelen met

daarop wat mycelium tussen vochtig karton doen om dit te vermeerderen. Ik heb echter geen idee of dit ook met Champignons werkt, en of het dus de moeite

waard is om dat ook eens te doen.

Groeten,

John.

Geplaatst:

Ha John,

die kokosbriketten zijn ook geweldig he? Ik ken de tablet-versie voor zaailingen.....Over sporen en mycelium: ik ben geneigd om ja te zeggen, al zullen er ongetwijfeld altijd uitzonderdingen zijn. Het mycelium kun je tenslotte zien als het wortelstelsel en de sporen als zaad. Sporen hebben echter een hele lange ontkiemingstijd en nemen ook andere 'rotzooi' mee, begreep ik van Homegreen Jaap. Je kan dus beter met broed (gekweekt mycelium) werken.

Ik denk echt dat dat fase twee is hoor, begin eerst gewoon even met broed te bestellen en werk vanuit een 'kant & kaar' idee. Alhoewel het proces gemakkelijk lijkt, zijn er altijd een heleboel variabelen die het toch weer net iets ingewikkelder maken!

Succes!

Cees

Geplaatst:

Goeie uitleg Cees, dank je. Dat geeft weer wat duidelijkheid.

Ik vind het wel een uitdaging om te kijken hoe ver ik kan komen zonder er dingen voor te hoeven aanschaffen,

dus ik hoop dat mijn 'gezaaide' sporen het gaan doen. Als dit lukt ga ik op zoek naar mensen die sporen ruilen.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Heb ik eindelijk op marktplaats een leuk boek gevonden over paddenstoelen kweken is er een hebberd die binnen een half uur me drie x overbiedt...toch niet iemand van hier hè ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...