Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo kenners,

ik vraag me dit al een tijdje af, maar krijg het nergens echt duidelijk bevestigd. Mijn pootaardappelen moeten volgens de verpakking 90 tot 110 dagen groeien. Nu heb ik het pootgoed ongeveer 4 weken laten voorkiemen. Mag ik die nu aftrekken van de 110 dagen? Dus anders gezegd: ze zijn met 30 dagen de grond in gegaan, moeten ze dan nog 110 dagen in de grond staan, of (110-30=) 80 dagen?

Normaal vond ik dat niet zo belangrijk, maar nu vandaag bevestigd dat de phytophthora erin zit, en dus moet het loof eraf. Ben me nu af aan het vragen of ze na dik 2 maanden in de grond + 4 weken voorkiemen hun groeiperiode eigenlijk ook al gehaald hebben. Ik kan natuurlijk een riek eronder zetten en kijken, maar ik dacht nu is het moment voor deze vraag... Iemand?

Geplaatst:

Voorkiemen levert een winst op maar ik denk dat dit eerder op 1- 2 weken is.

Ik zou toch al kijken en wss oogsten als je al met phytho zit.

Geplaatst:

Dat gaat niet op, anders zou je de aardappels gewoon 100 dagen laten voor kiemen en gelijk oogst hebben.

Hoe lang het duurt is erg afhankelijk van de temperatuur tijdens de groei.

Scheelt hoogstens een paar dagen.

Ik heb wel gehad dat mijn vroege ingehaald werden met een zeer koud voorjaar.

En ik zou toch maar even kijken.

En met ziekte zou ik ze oogsten, ik heb te vaak aardappels verloren.

Bij beschadigingen bij het oogsten zijn de aardappels zo besmet. Dan kan je na een maand of twee de helft weggooien.

Mijn vroege zijn al klaar en hebben een mooie grote.

Zet ze zo vroeg mogelijk, dat scheelt uiteindelijk het meeste in opbrengst.

Geplaatst:
  • Auteur

OK, dus is eigenlijk meer om de spruiten al een voorsprong te geven. Ik ga ze in ieder geval morgen maar oogsten, het schijnt morgen droog en warm te zijn dus dat lijkt me het beste. Ik kon ze niet echt eerder poten want het stuk grond waar ze moesten komen was nog niet ontgint (nieuwe moestuin)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic