Geplaatst: 15 juni15 Jun 2 uren geleden, Rookie zei:Ik wil mijn groente vaak los invriezen, dan kan ik pakken wat ik nodig heb.Dat doe ik ook vaak, met de pepers, sugarsnaps, half gedroogde tomaatjes, half gedroogde vijgen etc. Maar dan op een bord. Alles in een zak en je schudt eruit wat je nodig hebt en meteen terug in de vriezer.
Geplaatst: 15 juni15 Jun Ik heb zo'n speciale bak die je bij de Ikea kunt kopen om groente te blancheren, daar zitten gaten in. Na het blancheren in een koude afwasteil zetten, uitlekken op een bord en dan doe ik het in een zakje.
Geplaatst: 16 juni16 Jun Alles wat geen bladgroente is, vries ik los in.Bladgroentes knijp ik na het blancheren en afkoelen goed uit, prop ik in muffinvormpjes en vries het zo in.Die gaan in een zak en dan kan ik twee of drie van die klompjes pakken als ik ze nodig heb.
Geplaatst: 16 juni16 Jun Ik heb wel een inschuifbaar bakblik gekocht, die kan ik wel gebruiken. En dan daarna doe jij ze in een zakje? Dat vroeg ik. En dan in het zakje zitten ze los, maar niet vast gevroren? @Rookie
Geplaatst: 16 juni16 Jun Ja, dat klopt.Blancheren, beetje droog deppen en dan op een bakblik uitspreiden, in een enkele laag.Dan even een paar uur in de vriezer, tot ze goed bevroren zijn.Daarna gaan ze in een zakje en zitten ze niet als een grote klont aan elkaar, maar kan je er los uithalen wat je nodig hebt.En alles wat ik later oogst gaat er dan gewoon bij.
Geplaatst: 19 juni19 Jun Gisteren ruim 1 kg rabarber geplukt en samen met 1 kilo gekochte rabarber weer limo gemaakt. Echt mijn lievelings! Helaas pan laten overkoken, dus hield wat minder over. Maar smaakt heerlijk!
Geplaatst: 23 juni23 Jun @Vrouwholle lavendel koekjes Heb je daar ook een recept van. Ik heb hier ook veel mooie lavendel staan. Dan kan ik dat ook een keer maken.
Geplaatst: 23 juni23 Jun @Gitta Recept heeft @Vrouwholle al gegeven 😊. In dit topic op 13 juni jl. Ik heb hem opgeslagen omdat ik ze ook graag een keertje wil maken binnenkort.
Geplaatst: 23 juni23 Jun Ja hoor @Gitta 😊Ik deelde het al met Mellie ik denk op de vorige pagina..?🤔Eens kijken of ik jou bij dat recept kan taggen…🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 24 juni24 Jun Gisteren weer druivenbladeren in de pekel gelegd. Bij elk blaadje was ik zo blij. Zo mals nog en sappig [emoji23] waar een mens blij van kan worden.
Geplaatst: 28 juni28 Jun Ik vond aardbeien in de koelkast. Die zijn een week oud… helemaal vergeten. Wonder boven wonder nog helemaal goed. Alleen heel erg ge dehydrateert. Zo gek! Amper nog vocht in. Heb ze even in water gelegd terwijl ik alles kleiner sneed. toen snel maar buiten. Nog ruim een kilo geplukt. Paar verdwaalde frambozen erbij en jam gemaakt. Bijna 4 potjes. Heb bijna volle potje wilde niet vacuüm. Mijn man heeft toen warme jam op croissants gegeten en predicaat heerlijk geheven. Toen wilde iedereen warme jam eten en had ik nog maar 3 potten jam over [emoji38][emoji38][emoji38]Ik
Geplaatst: 2 juli2 Jul Test: bieslookbloemenazijn, bosaardbeienazijn.Eerste met goudsbloem, dragon, mosterdzaad, schilletje grapefruit.Conclusie: leuk, spannend en makkelijk te maken.Leuke restverwerking. En erg lekker.
Geplaatst: 2 juli2 Jul Dat is leuk om te doen. En je hebt er ook mooie kleine flesjes voor dan heb je niet al te veel als het tegenvalt. Wat gebruik je al basis? Witte wijn azijn? Probeer eens alleen dragon, of alleen dille dat is echt verrukkuluk in de salade maar ook bij bv vis. Of om bv je teveel aan courgettes/komkommers mee zoetzuur in te maken. Ook puur frambozen is erg lekker. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 juli2 Jul Om eerlijk te zijn @appelvrouw , ik heb wel vaker kruidenazijn gemaakt. Onder andere de twee soorten die je noemt. Maar ik ben het wat aan het ophalen en uitdiepen. En ik was benieuwd naar de bieslookbloemen. Frambozenazijn heb ik wel eens gekocht en die was inderdaad errug lekker.Ik had nu een hele lekkere azijn als basis, maar die bleek te zuur voor deze behandeling. Je hebt er maar weinig van nodig en dan proef je de kruiden of vruchten niet goed. Weet jij een lekkere azijn die niet zo zuur is?
Geplaatst: 2 juli2 Jul Nu ben ik wel benieuwd naar recepten voor kruidenazijn. Mijn dille en sla groeien namelijk heel goed :)Welke azijn, en wat moet je doen behalve de (bijvoorbeeld) dille in de azijn gooien?
Geplaatst: 2 juli2 Jul Witte wijnazijn gebruik (te) ik meestal of rode wijnazijn voor de azijn bereiding met sjalotjes. In Frankrijk kocht ik ciderazijn want witte wijn azijn is daar niet overal te verkrijgen. Bij AH heb je de natuurazijnen van TrompenRueb ik weet natuurlijk niet welke azijn jij te zuur vind. Je kunt de bereiding ook sterker maken door meer toe te voegen. Of zeven en nogmaals verse kruiden/vruchten in de azijn. Die bieslookazijn krijgt een mooi kleurtje als je alleen de bloemen doet. Hier nog wat oude recepten van mij:Even naar beneden scrollen het is het zesde recept We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 juli2 Jul Tja, ik had een stevige Italiaanse wijnazijn.Ik zag een mooie foto van paarse bieslookbloemen azijn hier op het forum. Nadát ik dacht het zelf verzonnen te hebben 😃 (wat kan je nog zelf verzinnen?)Ik had geen bieslookbloemen meer, alleen een redelijk jong droogboeketje. Omdat er ook wel gedroogde kruiden gebruikt worden heb ik dat maar opgeofferd. Vandaar dat de azijn niet zo paars is geworden.Wat een mooie blog heb je. Nog een vraag van een andere orde. Ik heb ook salie-olie gemaakt (3 uur op 90*). Toen las ik daarna dat het gevaarlijk is om het voor consumptie te gebruiken vanwege botulisme. Dat zou erg jammer zijn.Heb jij wel eens kruidenolie gemaakt en je eventueel daarin verdiept?
Geplaatst: 2 juli2 Jul 3 uren geleden, appelvrouw zei:TrompenRuebLeuk dat ik die naam nu zie, dat was mijn allereerste baantje waar ik werkte, ik was toen 16. Ik zat achter de boekhoudmachine en heb daar een leuke maanden meegemaakt.
Geplaatst: 2 juli2 Jul Grappig Petra, in Heerhugowaard.28 minuten geleden, CJodokus zei:Heb jij wel eens kruidenolie gemaakt en je eventueel daarin verdieptZoekend hier op het forum kwam ik zowaar mijn oude post tegen. Ik heb wel gemaakt maar eerlijk gezegd vind ik dat botulisme verhaal onprettig zelfs al denk ik dat je dat risico bij goed verwarmen niet snel loopt. Omdat ik ook vaker voor de kids kookte wilde ik toch het risico niet meer nemen nadat ik het een enkele keer had gemaakt. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 juli2 Jul O wat grappig dat je dat tegenkomt!Nee, ik vind het ook niet overtuigend genoeg dat je het veilig kan eten. Al is het ook niet overtuigend dat je het niet kunt eten. Maar bij twijfel maar niet oversteken. Ik heb dus nu een flesje lekkere body olie. Ook goed voor van alles.Dank je voor je moeite 🍓 🍓 🍓
Geplaatst: 2 juli2 Jul Graag gedaan. Ik koop wel eens citroenolijven olie, dat vind ik erg lekker.Ik zocht nog even in mijn Complete book of Balls Home Preserving. Geen olie te vinden..lijkt me ook niks voor de Amerikanen die zelfs de azijn wecken.ik zag nog wel een leuk recept voor je, azijn van blauwe bessen met basilicum. Trekt mij ook wel aan. 2 juli2 Jul aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 juli2 Jul 1 uur geleden, appelvrouw zei:Heerhugowaard.Nee, ik zat in Rotterdam, Delfshaven. Ik ben een rasechte Rotterdammer.
Geplaatst: 3 juli3 Jul Hmm, dat lijkt me ook erg lekker.Ja, dan zijn de Fransen een stuk ruimer van opvatting dan wij en wij weer makkelijker dan de Amerikanen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.