Geplaatst: Gisteren om 19:311 d 18 minuten geleden, jootje zei:6 potjes sambal! Lekker!Mag ik vragen welk recept jij gebruikt? En of dat redelijk lang houdbaar is? Ik ben maar aan het dubben momenteel 😳.
Geplaatst: Gisteren om 19:411 d Dahli, als ik een recept heb welke bevalt, dan schrijf ik het op. Ooit van het net waarschijnlijk….en aangepast voor mezelf..
Geplaatst: Gisteren om 19:481 d Dank je @jootje ! Precies waarnaar ik op zoek was.(Wat een prachtig handschrift en geweldige decoraties trouwens 😍)
Geplaatst: Gisteren om 19:501 d Zeven flesjes tomatensap en 2 potten passata, gisteren gemaakt, vandaag opgekookt en geweckt. Nu bezig met tomaatjes en paprika op de voedseldroger. De lege plekken vul ik op met courgette (daar liggen er nog maar -tig van). Je kunt er maar druk mee zijn. gisteren om 19:511 d aangepast door Tanja65
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Jalapenos ingemaakt. Binnen kort maar eens elke week zelf een kapsalon maken, om deze er bij op te eten.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Lekker een kapsalon, dan zitten er volgens mij toch te weinig weken in een jaar om dit te maken met de pepers erbij die je allemaal hebt. 😂
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Kapsalon eet ik eigenlijk alleen met jalapeno's uit zuur. Maar dan wel nog knapperig. Dus kan ik alleen doen in de eerste maand ofzo na het inmaken, anders worden de pepers zacht.Zou eigenlijk eens een keer moeten kijken of ik calciumchloride (E509) kan kopen, want dat gebruiken ze in de fabriek om dit in te maken. Daarmee zouden de celwanden niet beschadigen en daardoor hun knapperigheid behouden bij het langer bewaren. Want heb andere jaren al gemerkt dat bij langer behouden het te zacht wordt en ik dat niet zo heel lekker vind.Iemand een idee waar ik dat in poedervorm kan kopen? (Zoiets als dit: https://www.healthycanning.com/calcium-chloride/) @jootje Jouw Sambal Badjak recept, gewone suiker of gebruik je bruine basterdsuiker?
Geplaatst: 2 uren geleden2 u @rorror , op amazon verkopen ze dat https://www.amazon.nl/Alquera-ALQ0029-Calciumchloride-500g/dp/B07YNQ3J21/ref=pd_vtp_d_sccl_1_2/261-9572294-7508060?pd_rd_w=UD9k8&content-id=amzn1.sym.809d6cb9-d975-4151-83ee-5a90c076df63&pf_rd_p=809d6cb9-d975-4151-83ee-5a90c076df63&pf_rd_r=TMPB53V0KX1D1KRVGZ83&pd_rd_wg=rgGS2&pd_rd_r=33151fe6-f682-4962-b5ec-9b90713ca599&pd_rd_i=B07YNQ3J21&th=1
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 40 minuten geleden, rorror zei:Zou eigenlijk eens een keer moeten kijken of ik calciumchloride (E509) kan kopen, want dat gebruiken ze in de fabriek om dit in te maken.Ik heb deze voor het kazen. Klein flesje van 100 ml. Is een 30% oplossing. Vast makkelijk terug te rekenen.https://www.levenvanhetland.nl/hulpstoffen/kalkzout-calciumchloride100-ml.html
Geplaatst: 54 minuten geleden54 min @jootje en dan wordt mengsel ook mooi bruin? of komt dat meer van de ketchep?@Dahli Kan er weinig over vinden op internet, maar chatgpt de vraag gesteld...Klopt het dat als je kaas maakt, dat je ook maar vrij weinig ml nodig hebt? en dus eigenlijk best lang met zo'n flesje doet?Vraag:Calciumchloride (Cacl2) oplossing van 30%. hoeveel ml nodig voor inmaken van 250ml jalapeno's om knapperigheid te behoudenVoor ingelegde jalapeño's wordt calciumchloride meestal gebruikt in een concentratie van ongeveer 0,1–0,4% van het totale pekelvolume om de knapperigheid te behouden.Antwoord:Je hebt een 30% CaCl₂-oplossing en wilt ongeveer 250 ml pekel/jalapeño-inhoud behandelen.Berekening:Gewenste CaCl₂-concentratie: ±0,2% (mooie middenweg)250 ml × 0,2% = 0,5 g zuiver CaCl₂ nodigEen 30%-oplossing bevat ongeveer 0,30 g CaCl₂ per ml0,5 g ÷ 0,30 g/ml = 1,7 ml 30% oplossingPraktisch advies:1–2 ml van de 30% CaCl₂-oplossing per 250 ml pot is meestal voldoende.Begin liever aan de lage kant (1,5 ml) als je het voor het eerst doet. Te veel calciumchloride kan een licht bittere of minerale smaak geven.Als je een injectiespuitje of pipet hebt:1 ml ≈ 20 druppels.Dus 20–30 druppels van de 30%-oplossing per pot van 250 ml."Als je recept al een exacte hoeveelheid azijn, water en zout bevat, kan ik de dosering nog nauwkeuriger voor jouw specifieke pekel berekenen."
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.