Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Ik mocht bij familie de laatste druiven uit de kas weg komen halen. Toen ik klaar was ging is met 2 zware kratten naar huis. En 2 bossen rozen vers gesneden zo uit de bos machienen. Nu bezig met ontsappen. Mijn familie had de druiven op marktplaats aangeboden en er waren heel wat mensen op af gekomen. Maar nu Had ze geen zin meer om het nog een keer te doen. Dus in ruil voor een paar flessen sap mocht ik de druiven hebben. Ik ben er blij mee.

Geplaatst:
Ken je dit recept? Ik heb het vorige week gevolgd met als basis mijn oude slecht werkende desem, en onmiddellijk kreeg ik een beter desem. Ook de broodrecepten zijn heel goed!

http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2012/04/hoe-maak-je-zuurdesem.html

ja, prima site en recepten, dank

heb daarvan oa geleerd dat deeg ook kapot kan rijzen dus die tijd maken we nu korter

vandaag weer een brood gebakken met een iets aangepast recept van de vorige keer, wat langer gebakken met het deksel van de pan af, iets meer meel en zout gebruikt, kortere rijstijd (Nee Huub, geen reistijd... )

was prima, houden we zo.

Geplaatst:

Gisteravond de kweepeergelei afgemaakt,en de kweepeer gemixt met appel,en daar moes van gemaakt.Drie potjes van 1 kweepeer.

Geplaatst:

uh, en nog 3 kg knolselderblokjes in de vriezer, en wat aardappelpuree, en visbouiilon

(hè, eindelijk alles verwerkt, alleen de yacon nog)

Geplaatst:
  • Auteur

Jorieke hoe heb je de kruisbessen geweckt? Met suiker in de pot? Rauw in de pot, water erop en hoelang en hoe heet?

@Appelvrouw: zo vers/rauw in de potten, en dan overgieten met suikerwater (750 gram suiker op 1 liter water, en een vanillestokje mee laten koken), en dan 30 minuten op 80 graden wecken.

Ik heb net een potje open getrokken, ik wil de bessen gebruiken om ze samen met slagroom op een wafel te serveren. En ze zijn lekker! Geen hinderlijke pitjes, je hebt ook geen last van de steeltjes die er soms nog aanzitten.

In het weckboekje stond dat je de steeltjes en dat restje van de bloem moest verwijderen. Nou goed, dat lukt voor geen meter, zonder de bessen stuk te maken. Dus heb ik niet gedaan

En je moest ze ook 'doorsteken met een dun stukje hout'. Ook niet gedaan...

Ze zijn niet veel te zoet, ze zijn eigenlijk precies goed. De kleur is er wel een beetje af. Bestaat er geen nitrietsuiker?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag Morellenlikeur gemaakt. Eerst dit weekend de appelwijn afgestookt, daarna 1 kilo morellen (had ik ingevroren voor dit doel) in een weckpot van 2 liter, 350 gr honing erbij, een kaneelstokje en een paar takjes gedroogde munt, afgevuld met appelpalinka en nu maar schudden elke dag de komende weken.

Geplaatst:

Jorieke hoe heb je de kruisbessen geweckt? Met suiker in de pot? Rauw in de pot, water erop en hoelang en hoe heet?

@Appelvrouw: zo vers/rauw in de potten, en dan overgieten met suikerwater (750 gram suiker op 1 liter water, en een vanillestokje mee laten koken), en dan 30 minuten op 80 graden wecken.

Ik heb net een potje open getrokken, ik wil de bessen gebruiken om ze samen met slagroom op een wafel te serveren. En ze zijn lekker! Geen hinderlijke pitjes, je hebt ook geen last van de steeltjes die er soms nog aanzitten.

In het weckboekje stond dat je de steeltjes en dat restje van de bloem moest verwijderen. Nou goed, dat lukt voor geen meter, zonder de bessen stuk te maken. Dus heb ik niet gedaan

En je moest ze ook 'doorsteken met een dun stukje hout'. Ook niet gedaan...

Ik maak 500gram suiker siroop voor de inmaak kruisbes.Tip=als ze nog niet rijp zijn dan plukken,dan kan je steeltje en kontje eraf halen met een mesje.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Toevallig vandaag een potje gepakt..ik heb het "à la Jorieke" gemaakt, ik laat het straks weten...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

net 6x500g aardappelpuree gemaakt, 3 paars en 3 blank, voor de vriezer

(dat zit zo:

er zaten inmiddels uitlopers van 15 cm aan met ook nog eens echte wortels, pfffff het blijft maar warmpjes in de gangkast, ik vond het mooi geweest en heb ze ingevroren; maken we later spuit-toefjes van naast elkaar op de schaal en dan ff onder de grill )

Heb het boek Root Cellaring gelezen voor koele opslag maar nog niks gevonden dat hier ook gaat werken, behalve misschien de ingegraven koelkast. In de kas kunnen we niks langdurig kwijt want die is maar van eind november tot begin februari leeg.

Geplaatst:

lekker zuurdesembroodje gemaakt met noten (gekregen uit andermans tuin)

Geplaatst:

Lekker hè Robo, ik doe dat nu om de dag. Mijn walnoten gaan wel erg hard.

Ik heb ook Kerstzuurdesembrood gemaakt met o.a. walnoten en ei uet..het brood is wat plattig, maar erg lekker van smaak

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Patissonchutney(recept gebruikt van pompoenchutney)

Geplaatst:

5 kg rode kool

met sjalot kruidnagel appel peperkoek P&Z kaneel

• 1 maand later ...
Geplaatst:

3 kg mango's, niet uet maar vdm. Staat nu mangochutney te worden, het wil alleen nog niet erg indikken...

Geplaatst:

zuurdesemstarter ingevroren, xperimentje

en het broodje ook maar

Geplaatst:

Ik ben vergeten om m'n potten jam weer rechtop te zetten. Hij is in elk geval goed stijf geworden

jam56771390932602.jpg

Zou dit na verloop van tijd nog naar beneden zakken? Het ziet er wel een beetje debielig uit zo...

Geplaatst:

Ziet er inderdaad heel vreemd uit...

Geplaatst:

Nee dat ging per ongeluk, ik gebruik altijd de rand van m'n jamtrechter als vulbaken maar soms kijk ik niet goed ofzo en dan lijkt de pot vol maar dan istie dat niet....

Geplaatst:

beetje opwarmen aan de buitenkant misschien?

Geplaatst:

Na drie maanden de kweepeerlikeur overgegoten in flessen.

Beste een berg alcohol, en dat voor iemand die geen alcohol drinkt! image61051390990297.jpg

Geplaatst:

Klinkt wel lekker,en wat een leuke flesjes heb je er voor. Die vierkante .Leuk toch ,ook als een cadeautje?

Geplaatst:

Volgens mij zijn ook alle ingemaakte potjes en flessen super als cadeau. Hoef je niks om te kopen en je heeft het self gemaakt (dus speciaal en nergens anders verkrijgbaar). Zo kun je ook geld sparen!

We hebben zelf vorige jaar zongedroogde tomaatjes als cadeau gegeven (cherrytomaatjes in de oven 80 C, paar uurtjes, en in de pot met olie).

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic