Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Die potten met brood zien er erg lekker uit, Jorieke!

Volgens mij heb je nu best een grote voorraad al met van alles toch? Heb je alles op planken ofzo staan? Zou wel een foto willen zien, van alles bij elkaar!

Zelf vandaag 3 potten appelstroop en 3 appeltaarten gemaakt! 1 is al op, 2 in de vriezer! met appeltjes gekregen van de buurman verderop!

Geplaatst:

Wauw Jorieke, dat ziet er inderdaad super uit! Wat een leuk idee voor mijn liter weckpotten, die gebruik ik nu nog niet omdat ze zo groot zijn.

Heb je toevallig de recepten al ergens online staan...?

Geplaatst:

Je maakt wit brooddeeg, rolt dat uit tot een lange rechte lap (de afmetingen zijn afhankelijk van welke, en hoeveel potten je wilt vullen.)

Daar smeer je wat lekkers op. Bijv. kaas met ketchup of gesmolten roomboter met bruine suiker en kaneel of pesto.

Die lap rol je weer losjes op, en snijd hem voorzichtig in stukken. Een liter glas mag maar voor zo'n 10 cm aan deegrolletje bevatten.

Het weckglas smeer je in met boter, en bestrooi je met paneermeel of gebroken zonnepitjes of amandelschaafsel of.. of...

Dan doe je de brood rolletjes er in, en laat je ze ergens afgedekt een uurtje of wat rijzen.

De oven verwarm je voor op 180-190 graden, en dan bak je de broden met glas en af (zonder deksel!) in een uurtje gaar. Ze rijzen tijdens het bakken nog, dus denk niet dat ze niet genoeg op zijn gekomen na de 1e keer rijzen.

Met een saté prikker (of fonduevork ) test je of ze gaar zijn. Snijd zo nodig wat van de bovenkant van het brood weg (en snoep dat op ) als het deksel er niet op past. En doe de vochtige ringen en het deksel en de klemmen er op.

Nu moeten ze nog 30 minuutjes op 100 graden wecken. Ik zorg dat ik ze klaar heb, en ze samen met iets anders kan wecken, bijv. met soep ofzo. Dan is de ketel nooit half-vol.

Ze gaan wel snel drijven, dus je moet ze wel naar beneden houden met iets van een gewicht als ze bovenop staan (wat vaak het geval is, omdat de soep 60 minuten moet wecken, en dus onderop staat)

Oh... best belangrijk: ze moeten in een stort-model glas. Geen tulp-model. Anders krijg je ze er nooit uit natuurlijk

Ik plaats dit ook wel in de recepten hoek.

Geplaatst:

3 1liter weckpotten met peren op siroop, 4 1 liter weckpotten met snijbonen en 4 potten met sperziebonen geweckt. Ook nog 3 grote jampotten met bramen-appelbes-aardbei jam.

Geplaatst:

Ondanks dat ik vorige week zo hard riep dat ik courgettejam waarschijnlijk niks zou vinden, heb ik vanavond toch maar eens komkommerjam gemaakt met een overschotje komkommers. De eerste indruk is in ieder geval al positief en als het echt lekker is ga ik ook de courgettejam eens proberen.

Geplaatst:
3 1liter weckpotten met peren op siroop, 4 1 liter weckpotten met snijbonen en 4 potten met sperziebonen geweckt. Ook nog 3 grote jampotten met bramen-appelbes-aardbei jam.

Welke peren heb je al rijp Dennis?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Welke peren heb je al rijp Dennis?

Geen idee welke rassen het zijn, zijn wel hele oude bomen. een is denk meer dan 100 jaar oud en is een hand/stoofpeer maar wij maken er eigenlijk alleen sap van. De andere is door m'n overgroot-oma geplant dus die zal wel ergens in de 60 a 70 jaar zijn en is een melige handpeer.

Geplaatst:

Niet echt te vergelijken met een andere vrucht; net zoiets als een aardbei smaak uitleggen aan iemand die sinaasappelsmaak kent.

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar de siroop omdat je dan ook lekkere ijsjes voor de kids ervan kunt maken in zo'n ijslollie houder. Of in de Spa doen of andere mixen maken.

Geplaatst:

1,5 potje appelstroop met de nadruk op stroop, zo dik (dun) is het namelijk. 7 potten perenkaramelvanillesaus..

Nu staat er vijgenjam in de suiker te confiteren...ik denk erover de jam met amandel en walnoot te maken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

ik ben ook benieuwd naar je recept.

Heb net alle grote tomaten in een bak in de vriezer gedaan, ben een weekje afwezig, richting de zon.

Verder vandaag een potje frambozen op suikerstroop gemaakt.

De rest in een bakje yoghurt gedaan, niet te versmaden.

3 potten komkommers in zoet/zuur.

En 2 potten kerstomaatjes.

Nog geen foto gemaakt, staan nog op hun kop af te koelen

En 3 kilo paprika gesneden en in een zak in de vriezer gedaan.

Bonen geplukt, courgettes geoogst(weggeven)

aangepast door Gast
Geplaatst:
4,5 kg tomaten vermaakt naar pastasaus

geedee

wil je het recept van de tomatensaus mailen

heb een 4 tal kilo tomaten om te verwerken

liefst voor saus bij pasta

Recept pastasaus à la Geedee

1,5 kg tomaten ( ik snij ze door en haal het vocht en zaadjes er zoveel mogelijk uit dan dikt het lekker sneller in)

1 grote ui

2 grote tenen verse knoflook(geperst)

Knoflook en uien in 3 eetl. olijfolie laten smoren(niet bruin)

1 groot blikje tomatenpuree mee laten smoren(1 minuut en roeren)

Alles bijelkaar in een pan doen en 1 eetlepel zout, 1 eetlepel 4 seizoenen peper, 1 eetlepel oregano en 1,5 eetlepel suiker erbij doen.

Alles een half uur laten pruttelen en 5 minuten voor het einde 20 blaadjes verse basilicum erbij doen.

Ik vries dit in , in bakjes van 450 ml (= voor2 personen) en maak gehaktballetjes of kipfilet stukjes vers klaar als we pasta eten.

Is lekkerrrrrrrrrrrrrrr

Geplaatst: (aangepast)

3 potjes sambal wouttie wouttie gemaakt.... ben erg benieuwd naar het resultaat...... het kliekie eten we morgen bij de lange nasi.

Een beetje een mengelmoesje van diverse recepten naar eigen smaak.

Weet iemand wanneer de jalapeno;s op zoetzuur gegeten kunnen worden? Ze zien er geweldig uit in zo'n potje kan bijna niet wachten.

resized_175_97fbfe933c1ab9e70a29c72491460c71.jpg

de jalapeno's met sjalotjes, koriander en takje rozemarijn.

nog wat fotos:

resized_175_91d74790e22ca4d56afa7c7224f29be8.jpg

resized_175_49553174d5e81fd3b0d46b169eff8615.jpg

en de sambal wouttie

resized_175_75c4d88e32bf8bc3cea098dede3b628e.jpg

aangepast door Gast

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...