Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat scheelt er met mijn koolrapen ?


rogerde

Aanbevolen berichten

Allen geroet.

 

Ik heb begin mei behoorlijk wat koolraap gezaaid en die is redelijk snel boven grond gekomen.

 

De meeste planten hebben al kleine kooltjes gevormd, maar nu zijn de bladeren zeer sterk aangetast - zie fotos.

Weet iemand wat dit is ??

 

Het is hier uiteraard zeer nat geweest en ik heb zware kleigrond.

Een tijdje geleden heb ik gemulcht (tegen onkruid) met smeerwortel-bladeren, maar ik denk dat het ziekteproces dan al gestart was...

 

Belangrijkste vraag :

Kan hier nog iets van komen ?? Zoals gezegd hebben de meeste planten kleine kooltjes. Kunnen die, met dergelijke bladeren nog groeien ?

 

Hartelijk dank op voorhand voor elke reactie.koolraap149641467101362.jpgkoolraap235081467101369.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

hartelijk dank voor uw reactie.

 

koolraap groeit normaal redelijk snel .... gaan ze nu ook trager groeien.

 

indien niet, dan wacht ik een paar weken of anders ga ik beter opnieuw zaaien ... ben ik nog op tijd voor een 2de keer koolraap ?

en mag ik op hetzelfde perceel zaaien ?

 

nogmaals dank

 

ps. ik heb geen grote hoeveelheden van die motten waargenomen, maar kwam mischien minder buiten met al die regen. Kunnen die nu nog, als plaag, aanwezig zijn ? Of zijn ze meestal al dood of afgereisd ?

 

nogmaals dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 1 maand later ...

Lees dit topic nu pas door.

 

Misschien toch even wat overzicht brengen in de reacties.

Onduidelijk is om welk gewasje het gaat. Knolraapjes is niet hetzelfde als koolraap!

 

Ik denk dat dit knolraapjes zijn (ook wel meiraapjes of evt. herfstraapjes genoemd), die hebben inderdaad een korte groeitijd, 10 a 12 weken. Probeer ze niet te oud te laten worden, dan worden ze al wat taaier en stugger. De aantasting is inderdaad door aardvlooien...die doen weinig echt kwaad omdat de teelt kort is en als de plantjes al wat langer staan gaan ze toch achteruit (ook door die aardvlooien). Bestrijding is niet nodig omdat ze vooral in het blad en soms een klein zwart stukje in het (al oudere) knolletje maken, dat je zo wegsnijdt. Erg lekker vers en rauw te eten...stoven e.d. kan ook wel. Smaken zoetig, knapperig indien niet te oud.

 

Koolraap is een groente die wat langere groeitijd nodig heeft. Zaai begin zomer en oogst in de herfst tot na de eerste vorsten. De knollen worden aanzienlijk groter en zijn een echte bewaar/wintergroente, die je - in blokjes o.i.d. - kunt stomen, koken (of ook wel stoven...vind ik niet zo lekker) en smaakt in de richting van bloemkool.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor Uw antwoord en sorry voor late reactie.

Op het zakje staat "Keukenraap - ronde witte roodko"p. Zijn dat nu kool- of knolrapen ? ... erg verwarrend die rapen ...

Hierbij een foto van de nieuwe zaai.De blaadjes doen het heel goed - alhoewel ook weet wat gaatjes, maar zeker niet zoals in de lente.

De raapjes zijn spijtig genoeg niet zo snal gegroeid als de bladen ...

Zijn die blaadjes ook eetbaar ? Maar vermindert dat de groei van de raap niet ?

Nogmaals dank.

 

 

koolraap-295271472320458.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Roger,

ik heb even het zakje opgezocht. Een Brassica Rapa is een Knolraap, meiraap, meiknolletje, consumptieraap, herfstknol, herfstraap, tol, knol of raap maar geen koolraap.

Koolraap = Brassica napus napobrassica.

Wat Weknow zegt dus.

Heb verder helaas geen antwoord voor je.

It ain't what you do, it's the way that you do it

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad meiraap.

Raapstelen wordt als zodanig verkocht, maar is feitelijk het blad van een of meerdere rapen, waaronder de meiraap. Het wordt dichter op elkaar gezaaid, omdat het voor het blad wordt gekweekt en niet de raap. Het wordt vrij snel jong geoogst. Met andere woorden: ja, je kunt het blad van de meiraap eten. Als je een blaadje per raap eet, zal het niet zoveel invloed hebben, maar als je meer oogst, zal de knolvorming achter blijven, omdat de meiraap dan geen energie genoeg kan opdoen voor de groei. Oogst het blad niet al te oud, dan wordt het vezeliger. Wat op de foto staat is prima eetbaar. Dat is voor zover ik kan zien ook de hoogte waarop je raapstelen oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...