Archer Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Kolen kweken blijft een uitdaging! Vorig jaar dacht ik echt dat ik op de goede weg was maar dit jaar loopt het terug een stuk minder. Dit jaar heb ik enorm veel (kleine) rupsen. Vorig jaar zag ik rupsen voor het eerst eind augustus wanneer de planten al groot genoeg zijn om tegen een stootje te kunnen.Maar dit jaar is mijn eerste oogst erdoor aangetast (overal rupsen tussen de roosjes van de bloemkool bv), en nu zijn de zaailingen ook het slachtoffer. Deze werden gezaaid en ik had er een netje over gelegd. Tevergeefs dus... Dus naar de winkel gegaan om nieuw plantgoed te kopen. Terug het netje erover en toch zitten er alweer rupsen op Het netje is bestand tegen de koolvlieg, dus normaal ook tegen vlinders?? Kunnen rupsen zich ver verplaatsen? Misschien komen de rupsen van een andere plant helemaal door het net tot bij de kleine koolplantjes? Iemand ook meer last dan anders? Een andere methode om ze te verwijderen dan ze eraf te halen (en ik gebruik geen pesticiden)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Koolmot denk ik. Er is al ergens een topic over de invasie van witte motten, en volgens mij plukken we daar nu de wrange vruchten van. Bij mij wordt alles ook opgevreten, alle soorten kool en ook dingen die helemaal geen kool zijn. Wat ik nu doe is de slechtste planten wegmieteren (in de groene bak, niet op de composthoop), en zoveel mogelijk van die rupsjes wegvangen. Geen idee of dat gaat helpen, maar we zullen het wel zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 hier zitten ze zelfs binnen het antiinsecten gaas, lekker veiliggrrrr, is er eentje ingevlogen bij het wieden denk ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Kolen kweken blijft een uitdaging! Vorig jaar dacht ik echt dat ik op de goede weg was maar dit jaar loopt het terug een stuk minder. Dit jaar heb ik enorm veel (kleine) rupsen. Vorig jaar zag ik rupsen voor het eerst eind augustus wanneer de planten al groot genoeg zijn om tegen een stootje te kunnen.Maar dit jaar is mijn eerste oogst erdoor aangetast (overal rupsen tussen de roosjes van de bloemkool bv), en nu zijn de zaailingen ook het slachtoffer. Als ik eerlijk moet wezen, dan moet ik zeggen dat je plantjes er ook niet uitzien. Erg armetierig en sprieterig. Zwakke plantjes worden ook sneller slachtoffer van ziekten en plaaggeesten. Ik denk dat je moet kijken naar je opkweekmethode. Volgens mij staan ze nu in ieder geval te nat. Zie ik water onder in de bak staan? En heb je ze ik een bak opgekweekt? Is dat niet te warm? En hebben ze wel voldoende licht gehad? Dat lange sprieterige lijkt er op dat ze te donker hebben gestaan tijdens de opkweek. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Ben het wel eens met Wim dat ze er wel erg triest en nattig bij staan. En als ze zo blijven staan en je plukt geen larven weg, blijft dat zich ook alsmaar vermenigvuldigen. Ik hou het nu echt goed in de gaten, vanmiddag twee mooie gave broccoliplantjes onder de kraan van een heel plakkaat eitjes onder aan een blad verlost, her en der weer rupsjes doodgedrukt en nog een paar plantjes richting plantenhemel gestuurd omdat het toch niks meer zou worden. Ik heb straks liever drie mooie grote gave boerenkolen dan tien ongezonde kolen vol met gaten en beestjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts