Jump to content

Gezocht: (pitten van) Japanse pruimen

Recommended Posts

Een Japanse pruimenboom (Prunus salicina) is wat verwant met onze gewone pruim (Prunus domestica). Er bestaan fraaie siervormen van en ook rassen die meer voor oogst van fruit gekweekt worden. Nu zijn ze in Nederland/Belgie moeilijk of niet te koop...tenminste de eetrassen....(ik heb her en der gezocht, maar hou me graag aanbevolen voor tips! ) Om een of enkele boompjes te importeren uit het buitenland gaat ver boven mijn bescheiden budget.

Ik hoop via dit bericht met andere mensen van het forum in contact te komen die een of meerdere Prunus salicana's hebben staan, dat kan zowel voor de sier als voor de pruimen, en wat pitten willen sparen voor mij bij of na oogst (waarschijnlijk september...oktober). Uiteraard wil ik graag de eventuele verzendkosten vergoeden, maar kan ik je blij maken met iets uit moestuin/siertuin of voedselbos...dan kunnen we ook ruilen.

Alvast dank!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dank Deborah voor het meezoeken en meedenken!

Die Duitse link is een bedrijf vlak bij Dresden, nabij de Poolse en Tsjechische grens.....beetje ver....maar ik begrijp dat ze wel verzenden en 4 rassen in hun assortiment hebben. Ga ik in gedachten houden! Wellicht dat ook Poolse of Tjechische kwekerijen een optie zijn om ooit planten te kopen (sparen )

Die website van vrienden van het Oude fruit is inderdaad interessant.....sowieso....ook voor enthout wellicht. Bij de vele pruimenrassen herken ik zo direct geen Japanse pruimen...ook niet zo waarschijnlijk omdat het geen traditionele soort is uit Nederland....maar ik ga die lijst eens bestuderen!

@weknow.

Ja, ik heb een Japanse pruim staan (june Blood), maar vooral de verschillende afgeleide van Japanse pruimen zijn in opmars, Pluots, Plumcots Apriums etc. het zijn dus deelkruisingen tussen Japanse pruim en Abrikoos.

Hiermee ben ik 5 j geleden begonnen om pitten te zaaien, verrassend genoeg met mooie resultaten, dit jaar bv. enkele vruchten aan m'n Aprium zaailing boompje van het type Honey Rich

Japanse pruim kruisen tussen Prunus domestica kan niet.

Vroege bloei en een meerdere geschikte bestuivings soorten bij elkaar verzamelen die bij elkaar matchen is niet zo makkelijk,

Dit jaar is er door de zeer vroege bloei, met daarna weer lentevorst heel veel bloesems bevroren, heb maar weinig vruchten, afwachten of hier bruikbare pitten inzitten.

Mijn gedachte is dat in de bostuin vlak bij zee , waar nog heel veel plaats is voor allerlei bomen en struiken, ook een aantal van deze bomen via zaden van her en der goed zouden kunnen. Ik heb intussen al flink wat ervaring met zaaien van allerlei bomen en ik heb niet echt de middelen om veel, laat staan alles, te kunnen kopen.

Het gaat me dan niet eens om een grote opbrengst - hoewel wat lekkere vruchten om af en toe te oogsten nooit weg is - maar ook bloei, boomvormen, de afwisseling van het geheel en het proberen om ze in een natuurlijke omgeving in Nederland te integreren en tot hun recht te laten komen spelen voor mij een grote rol. Rondom de Middellandse zee wordt in de professionele pruimenteelt de P. domestica ("onze" pruim, waarvan ik absoluut een fan ben en er thuis en in de bostuin diverse staan) op grote schaal vervangen door nieuwe variëteiten van de Prunus salicina vanwege betere economische mogelijkheden. (Betere dracht, grotere vruchten en betere bewaarbaarheid en intussen ook lekkerdere rassen). De erg vroege bloei en daardoor vorstschade van P. salicina maakt ze voor Nederlandse omstandigheden economisch oninteressant (net als abrikozen e.d.) maar als liefhebber kun je zeggen: "Fijn als ik een jaar geluk heb en ik wat kan oogsten, en voor de rest is een fraaie boom ook de moeite waard". Hier aan de kust is er vaak ook wat minder vorst...mildere winters...dus het kan best soms meevallen.

Ik weet dat als ik zelf zaai, ik niet het niveau zal krijgen van de beste rassen....en ook dat het vrij lang duurt voordat er een volwassen boom is, maar toch is het me wel waard om te proberen. Door van zaden uit te gaan...meestal ruilen of uitwisselen, soms koop ik er ook wel...en meerdere bomen te krijgen met een verschillende afkomst/genen hoop ik ook op bestuiving. Zo doe ik het bijvoorbeeld ook met Pawpaw, persimons, morus-soorten en dergelijke en wil ik ook bijv. nog een aantal nashi-peren gaan opkweken. Ook heb ik de afgelopen jaren telkens enkele pitten van een Santana-appel gezaaid die ik - heel primitief - met stuifmeel van diverse andere rassen heb proberen te bevruchten...om eens te zien wat er t.z.t. aan bomen en appels uitkomt, maar zonder hoge verwachtingen. Het is leuk om te doen, leerzaam want je leert planten die je zelf opkweekt heel goed kennen, en betaalbaar. Pluots e.d. staan ook op mijn lijstje als ik de kans krijg, maar daar is bijna niet aan te komen, zeker niet de allerbeste rassen....tenzij je ze via insider-kanalen kunt importeren of zo. Een topcollectie zoals Fruitlent kan laten zien en zeer deskundig beschrijft is prachtig, maar ik durf daar toch echt niet van te dromen...nog los van dat ik de specifieke deskundigheid ook niet voor heb.

@ Persica. Mocht je eens wat pitten over hebben, dan wil ik ze zeker graag van je overnemen of je er iets voor vergoeden... Dank alvast voor je reactie!