noedel Posted July 1, 2016 Share Posted July 1, 2016 hallo,ik heb momenteel een moestuin van zo'n 100m², maar ik wil deze met 200m² uitbreiden.voor de aanleg hiervan wil ik compost kopen, zo'n 10m³ zodat er overal 5cm compost in de grond gewerkt is.dit is vooral voor de goede structuur van de grond, de jaren daarna is het alleen voor bemesting, die compost maak ik zelf.de prijs hiervan loopt nogal op, dus vraag ik mij af of ik geen halfverteerde bio geitenmest kan gebruiken.volledig composteren doet dit volgens mij niet, omdat er teveel koolstofrijk materiaal in zit (stro)die mest kan ik gratis krijgen van een biologische geitenboerderij in de buurt.en hoeveel mest zou ik nodig hebben voor hetzelfde resultaat te hebben dan 10m³ compost? alvast bedankt!noedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gewoon peter Posted July 1, 2016 Share Posted July 1, 2016 Ongeveer 13 m3 zou je nodig hebben om 10m3 over tehouden.Ik denk dat het wel volledig zal composteren hoor ondanks dat er veel koolstof rijk materiaal inzit. Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 1, 2016 Share Posted July 1, 2016 Geitenmest met stro lijkt me prima om ook te composteren. Te veel stro.....? goede compost kan (gemeten in volume) best 2x zoveel koolstofrijk materiaal gebruiken dan stikstofrijk. De mest zelf is zeker stikstofrijk, het (tarwe?) stro is inderdaad "bruin" maar de koolstof/stikstofverhouding van stro ongecomposteerd zal ergens rond de 90 liggen. Maar door het composteren loopt dat sterk terug en zal het ongeveer goed worden + door voldoende koolstof wordt stikstof en andere voedingstoffen IN de compost gebonden.....helemaal goed dus. (Een te hoge koolstofwaarde slecht voor je bodem? Nooit....is juist nodig. Maar beter niet vers of half-verteerd.....juist het composteren maakt het zo nuttig en goed. ) Als je het nu haalt en - afgedekt, maar wel voldoende vochtig - laat composteren dan kun je het in de winter (klei) of in het vroege voorjaar (zand) opbrengen. Snap alleen niet goed waarom je het in de grond brengt dan. Ben zelf een grote voorstander om met goede compost te mulchen. In een groentetuin zou heel licht (niet meer dan 5 a 10 cm.) inwerken nog wel kunnen, maar ik zou zeggen: bespaar je die moeite. Waarom? De grondstructuur verbeter je vooral door dat zich in de koolstof (compost bevat dit dus veel) bodemorganismen vestigen, die veel meer dan de koolstof zelf de bodemstructuur verbeteren + geleidelijk de opgeslagen voedingstoffen uit de compost vrijgeven. Door compost in te brengen in plaats van op te brengen verstoor je steeds het bodemleven dat je juist wilt opbouwen en vooral de schimmels houden daar echt niet van. Over meerdere jaren zou ik wel variëren met de ingrediënten van je compost op de tuin, dus niet alleen compost van stro en geitenmest jaar na jaar gebruiken. Niet eens met Peter, die intussen ook gereageerd heeft. Ga er van uit dat het volume tijdens composteren minstens halveert, maar waarschijnlijker is dat je uiteindelijk iets van 25 a 35 % overhoudt van je voor-compost volumes...tuurlijk ook beetje afhankelijk van aard, natheid en compactheid van het uitgangsmateriaal. Voor 5 cm. over 100m2 heb je 5 m3 compost nodig en dus iets van een 12 a 15 m3 mest met stro. Overigens is die 5 cm. leuk, maar iets minder is ook al een flinke portie....temeer omdat gecomposteerde mest toch wat voedselrijker zal zijn dan compost van tuinafval. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
noedel Posted July 1, 2016 Author Share Posted July 1, 2016 Bedankt voor de antwoorden.bij het in de grond werken bedoel ik ondiep.in mijn moestuin pas ik niet-kerende grondbewerking toe. een spade komt er niet in.ik heb al is geitenmest gehaald en een poging gedaan om te composteren.de eerste dagen ging het heel goed, de mest was zeer warm.daarna viel alles stil. (geen idee waarom) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 1, 2016 Share Posted July 1, 2016 daarna viel alles stil. (geen idee waarom) Hoeft voor een langzame compostering geen probleem te zijn. Echte warmte ontstaat alleen bij afbraak van (veel) groen, waar bacteriën actief zijn....dat is dus een eerste fase van afbraak. Vervolgens worden in compost andere organismen aktief...zonder warmte, maar essentieel....verdere afbraak en vervolgens opbouw van humusachtige verbindingen. Ik weet natuurlijk niet hoe de verhoudingen mest/stro zijn in wat je haalt....zonder veel koolstof ontstaat er alleen warmte en uitstoot van stikstof en worden er weinig stabiele verbindingen gemaakt, maar zonder stikstof gebeurt er weinig en gaan processen erg langzaam. Een mengeling met een C/N verhouding van rond de 30:1 aan het begin is ideaal....en levert een rijpe compost van ca. 10:1. In de praktijk is het wat natte vingerwerk omdat je niets kunt meten....als er zowel "bruin" (koolstofrijk, zoals tarwestro) en "groen" materiaal (zoals de uitwerpselen en urine van geiten) is in een (nogal) ongeveer verhouding van 2:1 of 1:1 of iets in die buurt alsmede voldoende zuurstof (keren, bruin materiaal, niet kletsnat), voldoende vocht...zoiets als een net begoten plant in pot, lekker vochtig, maar het water loopt er niet uit als je er in knijpt) dan kan er niets echt misgaan (hooguit een uitstoot van o.a. stikstof bij te veel groen of een trager omzettingsproces bij relatief te veel bruin bij niet perfecte verhoudingen)...reken voor compostering in een flinke bult toch zeker op een half jaar...tot jaar. Je schreef dat wat je ophaalt al deels is verteerd...vandaar mijn gedachte dat als je nu een afgedekte vochtige hoop maakt, die als iets dat vergelijkbaar is met compost over ongeveer een half jaar op je tuin kan...dan moet het zo een beetje een wat kruimelig bruin spul zijn, waarin je het verteerde bruine stro nog wel herkent. Mocht je de indruk hebben (je kunt op het bedrijf waar je het haalt eens vragen of kijken, wat ze uit de stallen afvoeren naar de mesthopen) dat de verhoudingen in wat je haalt helemaal scheef zijn....bijvoorbeeld bijna geen mest en heel veel stro....dan kun je zeker wat bijmengen. Bijvoorbeeld grasmaaisel als in zeer hoge mate "groen" of houthaksel als in zeer hoge mate "bruin". Maar normaal zal dat niet nodig zijn en is een mengeling van stro met keutels en urine van planteneters een prima startpunt om te laten "rotten" = verteren en het resultaat ervan een in vergelijking met gewone compost soortgelijk product maar wat voedselrijker. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted July 1, 2016 Share Posted July 1, 2016 bij het in de grond werken bedoel ik ondiep. Maar waarom niet gewoon erop gooien? Minder werk voor jou, en inwerken voegt volgens mij niets toe. In de natuur komt al het composteerbare spul ook bovenop de grond te liggen, okee, behalve dan wat ontlasting van vleeseters zoals katten die het begraven. Ik denk dat je het hele verwerkingsproces van 'nieuw' organisch materiaal op de grond juist wat vertraagt als je het door de bodem gaat werken, zelfs al doe je dat maar een centimeter diep. Zie compost als een kerstpakket. Je wormen en ander spul gaan dat lekker vanuit hun stabiele omgeving uitpakken, en in hun keukenkastjes leggen en hier en daar al wat van eten. Als je kerstpakket buiten je huis al door iemand anders wordt uitgepakt en er worden vervolgens dingen in je meterkast en achter je tv-meubel gelegd en je keukenkastje wordt van de muur gelopen, je kamerplanten worden vertrapt en oma wordt per ongeluk onthoofd, duurt het al met al toch aanzienlijk langer voor je gezellig aan je kerstdiner zit en je de boel kan gaan verteren. Zo, dat was mijn bizarre vergelijking van vandaag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 2, 2016 Share Posted July 2, 2016 hier in/uit de praktijk: we halen elk jaar een paar karren paardenmest met heel veel stro (luxe stal), verhouding C/N weet ik natuurlijk niet maar het spul is in een half zomerseizoen verteerd tot mooie korrelige bruine compost en die gaat bovenop de grond tussen de planten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 2, 2016 Share Posted July 2, 2016 Hier nog meer praktijk ervaring: Op mijn 350/400 m2 gaat elk jaar een trekker mest, hoeveel dat is ? ik denk een kuub of 6.Ik gebruik niet alles gelijk, het verste deel gebruik ik met het afval van mijn wachthoop om compost te maken.In praktijk mest ik maar ong. 25% zwaar met mest, daar waar de planten komen die dit graag zo hebben, zoals kool, mais, courgette, etc.Ook in de bak die veel moet leveren.Een deel mest ik bij met 'zware' compost en ' lichte' compost ( met veel en weinig mest gemaakt) bijv. de aardappels, vooral de latere soorten.Een deel mest ik licht en een deel mest ik niet, bijv. bonen en uien.Verder mest ik bij in de loop van het jaar, bij de pompoenen en prei en winterkool. ( bij mij nateelt).Op een nieuw stuk arme grond 50m2 wat ik kreeg ging een tandem asser verteerde mest, daar kwamen eerste jaar de mais en het jaar daarop de aardappels.Ik gooi dus niet over heel mij tuin een laag, maar mest bewust. Deze herfst verse koemest gehad, prima maar erg vers. Dit in de bakken gedaan om te laten rijpen, dat gaat vanzelf.Wil je het versnellen dan af en toe omzetten om zuurstof toe te voegen en de randen in het midden brengen.Paarden mest verteerd het snelst op een hoop, er komt veel broei in, mooi om onkruid afval te steriliseren.Koemest vee minder en verteerd ook langzamer. Geitenmest zal ook redelijk snel gaan, afhankelijk van de hoeveelheid vocht en uitwerpselen.Het is ook erg afhankelijk van de hoeveelheid stro die er in zit.Ik zou de mest altijd aanpakken, zeker als het biologisch is, ik vind compost die je koopt vaak twijfelachtig. Verse geiten mest zal 50 tot 70% slinken als het net gestort is schat ik.Er zit heel veel lucht in.Die 10m3 is dus een mooie hoeveelheid om genoeg rijpe mest te maken.Verse mest gebruik ik in april ook als mulch. volgend voorjaar is die bijna verdwenen en zorgt voor een goede structuur. voor bijv. de aardappels.Ik probeer altijd wat mest op voorraad te hebben, meestal krijg ik het net te laat..... Succes! Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
noedel Posted July 2, 2016 Author Share Posted July 2, 2016 bedankt voor de antwoorden.ik zal zo snel mogelijk de mest gaan halen. Je schreef dat wat je ophaalt al deels is verteerd...vandaar mijn gedachte dat als je nu een afgedekte vochtige hoop maakt, die als iets dat vergelijkbaar is met compost over ongeveer een half jaar op je tuin kan...wat bedoel je met afgedekt? een soort doek dat lucht doorlaat maar ervoor zorgt dat het regenwater niet bij de mest kan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 2, 2016 Share Posted July 2, 2016 Als je dat hebt, is dat helemaal ideaal. Jute zakken of een stuk oude vloerbedekking of zelfs een waterdicht zeil dat je van opzij open laat zou ook kunnen. Het gaat me er om dat (vrij) verse mest die open en bloot ligt, nogal een uitstoot van ammoniak kan geven en daarmee nutrientenverlies (milieu!) en ook kan uitspoelen...makkelijk ook te nat of te droog kan worden door het weer....door een vorm van afdekking kun je gewenste vochtigheid ook veel beter regelen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
noedel Posted July 2, 2016 Author Share Posted July 2, 2016 ik vrees ervoor dat ik niet genoeg zal hebben om een composthoop af te dekken...zijn er nog mogelijkheden of kan het ook goed zonder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted July 2, 2016 Share Posted July 2, 2016 Woon je in België? Bij vlaco en sommige container parken kan je goedkope of soms gratis compost kopen/krijgen. Hier was er de keuze tussen verschillende soorten (bio compost van parkenafval, compost van groene bak, etc). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noedel Posted July 2, 2016 Author Share Posted July 2, 2016 een jaar of 3 geleden heb ik bij vlaco gft compost gehaald.de kwaliteit was niet zo goed, en je mag er niet over denken welke rotzooi sommige mensen in hun gft bak gooien...andere soorten compost hadden ze daar niet.de jaren daarna heb ik (dure) groencompost besteld. (niet bij vlaco)de kwaliteit was beter maar nog niet optimaal.omdat mijn moestuin nu veel groter zal worden wil ik een goedkoper alternatief. en ik ben ook zeker dat in die bio geitenmest niets van rotzooi inzit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted July 2, 2016 Share Posted July 2, 2016 Ja, ook gehoord dat gft compost veel plastic, elastiekjes en andere rommel bevat. De compost die wij er gehaald hebben was van afval van parken en was goedkoop en ok.Maar geitenmest zal inderdaad geen rotzooi bevatten. Of net wel maar dan andere 'rotzooi'. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 3, 2016 Share Posted July 3, 2016 Zoals je ziet op mijn foto heb ik mijn bewaarbakken niet of gedeeltelijk afgedekt. Dit werkt zomers prima.Natuurlijk spoelt er wat uit, en bij veel regen dek ik ze gedeeltelijk af.Ik gooi er s' winters gewoon wat boven op, wat stukken plaat o.i.d., het mag best lekken.Bij volledig afdekken had ik vaak last van uitdrogen en ongedierte in de hopen.Heb je verse mest dan helpt het door de bult tussentijds een keer om te zetten.Voorheen had ik de hopen van losse gratis palletten en een paar palen en verplaatste ik ze over de tuin.Een systeem wat prima beviel omdat ik de hopen op de armste stukken zetten die nadien het rijkst waren.Dat werden de plekken waar bijv. pompoen kwam te staan.De palletten zijn na een paar seizoenen rot en mogen dan zelf op de hoop....Het is mooi als je gratis en lokaal aan goede mest kan komen. Mijn buren hadden enkele jaren lama's lopen en ik had lama mest!Vaak is men erg blij als men er van af is, bij mij wordt de mest vaak gebracht en geef ik een maaltje groen en wat potjes jam als dank.Het nadeel is dat je zelf wat werk moet verzetten en dat ik vaak pas laat in het voorjaar mest krijg. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts