Geplaatst: 6 juli 20169 j Hoi allemaal, Ik ben nog niet zo lang aan het moestuinieren maar nu heb ik ondertussen mijn eerste oogst binnen gehaald en staan er verschillende stukjes leeg..Kan ik hier gewoon weer iets in zaaien? Hetzelfde of best iets anders uit een andere categorie?Geoogste groenten waar nu lege plekken zijn: Koolrabi - rode biet - sla - snijbiet - wortels Bedankt alvast. Groetjes
Geplaatst: 7 juli 20169 j Auteur Bedankt! Dat geld dus ook gewoon voor in hetzelfde seizoen en niet alleen per jaar dat je zo moet wisselen?Het jaar erop zou ik dan rekening moeten houden dat ik beide groenten er niet neerzet dan die ik na elkaar heb gekweekt?
Geplaatst: 7 juli 20169 j vruchtwisseling doe je oa om ziekten die in de grond blijven en foute bodemaaltjes minder kans te geven én om uitputting van voedingsstoffen te voorkomen, dus we wisselen hier ook bij vóór en nateelt, soms alleen met een groenbemester of wat bladgroenten bijmesten zou nog wel kunnen bij een nateelt maar de ziekten en aaltjes kun je alleen verminderen door goed te wisselen, bijvoorbeeld voor kolen en knoflook per 4-5 jaar verder nemen sommige gewassen relatief veel van een bepaalde stof weg, na mais bijvoorbeeld moet je wat extra calcium geven, na kool wat extra stikstof etc. een goede website vind je hier, lees dit maar eens...
Geplaatst: 7 juli 20169 j Auteur Bedankt voor de link. Inderdaad een duidelijk stuk. Wellicht is het beter om toch niet teveel nateelt te doen dan of groenbemesters te zetten. Ik ga eens wat puzzelen.Bedankt voor de hulp!
Geplaatst: 7 juli 20169 j Ik bemest met compost, als ik een laag van 10cm op elk bedje gooi, dan is dit voor een heel seizoen en kweek ik meerdere groentes na elkaar op hetzelfde bed. Wel van dezelfde familie zeg maar, dus na bloemkool boerenkool, na uien bietjes, en in het blad gedeelte doe ik sla, andijvie en vervolgens weer sla. Bij mij geen problemen op dat gebied.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.