Jump to content

komkommers groeien niet

Thtsm

Recommended Posts

Hallo allemaal,

In de kas heb ik meerdere komkommerplanten staan. Ze groeien fantastisch en hebben inmiddels het dak bereikt dus worden ze nu verder horizontaal geleid. Alleen, de komkommers zelf groeien niet. Er zitten voldoende minikomkommers aan de plant, maar die zijn al wekenlang van hetzelfde formaat, zie ook de foto. Dagelijks krijgen de planten water. Is er misschien iemand die enig idee heeft wat ik verkeerd doe en weet hoe ik het kan verhelpen?

IMAG0550285091468227057.jpg

IMAG0545mk84271468227092.jpg

Ik had hetzelfde met mijn courgette. Eerst twee hele kleine die ook ruim een week even groot (klein) bleven. Heb ze er toen maar afgehaald en opgegeten. De daarop volgende doen het wel gewoon. Denk zelf dat ze niet bevrucht waren. Misschien is dat met jouw komkommer ook het geval?

Hier hetzelfde 'probleem', veel blad, kleine komkommers, geen groei. Ik denk dat het mede komt door gebrek aan zon/warmte. Eerdere jaren met dezelfde soorten in dezelfde opstelling geen problemen gehad.

Wellicht ook afhankelijk van ras, maar mijn ervaring met komkommers (rassen Sonja en Fitness F1) is dat er geen bestuiving nodig is voor de komkommers om te groeien. Een onbevruchte courgette groeit amper en wordt door de plant afgestoten, maar komkommers groeien onbevrucht gewoon door. Je wilt in principe ook geen bevruchte komkommers, die groeien groter en zitten uiteindelijk vol harde zaden. Ik heb ook een ras echte tuinders-komkommers staan (Fitness F1) en deze maken helemaal geen mannelijke bloemen. Bij rassen Sonja/Tanja heb ik in het verleden ook wel alle mannelijke bloemen verwijderd om bevruchting te voorkomen. Bij Fitness F1 groeien de vrouwtjes uit tot exact wat er in de winkels ligt, maar dit jaar dus nog niet. Het wordt tijd voor zomer!