Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook teentjes, tenen en broedbollen

Flup

Aanbevolen berichten

Heb dit jaar van één knoflooksoort een paar mooie, grote bollen, veel kleine tot hele kleine bollen, wat broedbollen en wat minibolletjes uit de bloemen geoogst, zoals op de foto's te zien is.

3155061469363027.jpg

3083431469363043.jpg

Afgelopen najaar heb ik van deze soort tenen geplant en broedbolletjes (veel kleiner dan op de foto). Uit de tenen is een mooie grote bol opgekomen (de andere knofloken heb ik voortijdig moeten ruimen vanwege de preimineervlieg) en uit de kleine broedbollen zijn nu grotere broedbollen, een paar grote knofloken en veel kleine knoflook opgekomen.

Nu wil ik deze soort komend najaar weer planten, aangezien ik de grote bollen wel praktisch vind qua gebruik. Kan ik dan de kleine tenen daar ook voor gebruiken? Komen daar ook grote bollen uit? En kan ik de minibolletjes uit de bloemen ook planten? Komen daar ook knofloken uit, of hooguit iets grotere broedbollen? De broedbollen gebruik ik sowieso, de grote knofloken liever niet, die gebruik ik het liefst in de keuken.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De minibolletjes uit de bloemen heten Bulbines. En ja die kan je "zaaien" en een paar jaar later heb je dan ook knoflook. Heb je dus iets meer geduld voor nodig. Zijn erg lekker trouwens. Leuk voor door de inmaak(courgettes etc).

Maar welke soort heb je hier getoond eigenlijk? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Heb eventueel wel belangstelling voor een teentje.

En die broedbolletjes, zaten die in de grond?? Of zaten die in de stengel?

Ik ben, buiten de Olifantenknoflook, nog geen knoflooksoort tegengekomen met broedbolletjes in de grond namelijk.

En normaal zou je uit de grootste tenen de grootste knoflookbollen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie Erny!

Dat die minibollen bulbines heten en geen broedbollen wist ik niet. Weer wat geleerd.

De soort is "Russische Carambole". Vorig jaar heb ik allemaal minibolletjes gekregen van een zaadgoedvereniging waar ik lid van ben en een paar tenen. De tenen zijn op 1 na allemaal aangetast door de preimineervlieg en de bolletjes hebben in een paar gevallen tot mooie knofloken geleid en voor de rest tot miniknofloken en grotere bollen.

Ik wil zeker wel wat opsturen, dat is geen enkel probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig, die naam is niet te vinden. Wel Red Russian ... en dat lijkt ook een Olifantje te zijn...

Weet je zeker dat het geen "Rocambole" was ipv "Carambole"?

http://healthyeating.sfgate.com/russian-garlic-9246.html

Ik ben zeker geïnteresseerd om deze soort ook aan mijn collectie toe te voegen.

Je kan die uitgelopen bulbines gezellig samen in de grond zetten en die dan volgend jaar, rond deze tijd, weer verplanten en wat meer ruimte geven. Dan heb je straks weer genoeg pootgoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee wat de precieze naam verder is. Ik heb hem gekregen als Russicher Carambole. Heb ook even op de zaadgoedinventarislijst van de vereniging gekeken, maar daar staat hij nu ook niet meer tussen, vreemd. Het is wel een grotere bol dan de gewone supermarktbollen. En als de grond nog meer vruchtbaar zou zijn, worden te knofloken ook groter. De tenen zijn rood, dus misschien is het wel de Red Russian knoflook, al heb ik zelf geen flauw idee verder.

De Bulbines ga ik zeker planten, je kan nooit te weinig knoflook hebben in de tuin.

Stuur je gegevens maar in een pb, dan zal ik wat opsturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...