Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gras onkruid/bodembedekker


Bart.V

Aanbevolen berichten

Ik wilde net ergens vragen wat ik heb! Is het onkruid op mijn foto dezelfde?

 

Ik vind het een superrare! Lijkt wel op koraal of zeewier ofzo :P alleen groeit het bij mij juist in het zonnige, droge gedeelte van de tuin. Maar, dichtgeslagen aarde, dat zou wel van toepassing kunnen zijn. Ik schoffel niet maar ga er af en toe met de cultivator doorheen. Laatste weken echter niet (vakantie..). Jeetje, ik dacht dat Wilgenroosje mijn grootste tuinfrustratie zou zijn, maar deze begint ook flink te woekeren.

 

2w5pzjm.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit soort levermos doet geen kwaad! Typisch een plantje dat vooral groeit waar weinig of niets anders groeit...tussen stenen, op verharde vochtige plaatsen. Veel wortels heeft het niet en niet nodig omdat de meeste plantenfuncties via de bladeren gaan. Harde bodem zonder zuurstof, wat vochtig: daar wil weinig groeien....maar levermos wil daar wel (in de natuur groeit overal wel wat, een kale bodem is zeer tegen-natuurlijk) en zal ook een periode van droogte goed doorstaan.

 

Bestrijden als iets "slechts" is onzin. Het zegt wel iets over je bodemstructuur! Tijd om je bodem geregeld oppervlakkig los te maken (schoffelen!) in een moestuin en vooral te gaan werken aan een bodem die rijk is aan verteerd organisch materiaal (compost!) waardoor de structuur echt verbetert, hetgeen al je planten zullen waarderen. Dan voelt dat levermos zich niet meer thuis en zullen andere planten zich er beter voelen en het verdringen. Tussen tegels e.d. werkt een voegenmes of staalborstel prima eventueel, vooral omdat de weinige wortels heel oppervlakkig zijn.

 

Onkruidverdelgers zal levermos overleven (het is geen echte "plant") en die moeten sowieso verboden worden wegens zeer schadelijk voor mens en milieu.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Levermos.

Je kunt het als onkruid zien, maar meestal is het een indicator van je grond(gesteldheid). Persoonlijk vind ik het een prachtig plantje! Bekijk het maar eens van dichtbij:) of Wikipedia afbeeldingen.

 

Zoals gezegd groeit het op arme zeer vochtige plekken. Dit jaar was het een nat jaar tot nu toe, dus kan het een ander jaar weer veel minder zijn. Maar tips zijn hierboven al goed gegeven als levermos je toch stoort.

 

Tussen de tegels laat ik het staan, omdat het ook opschieten van gras de tegenhoudt=nuttig en leuk.

 

image66601472653209.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Levermos is ook vaak een indicatie dat ergens roundup is gebruikt, je zag dat veel in het westland waar stukjes tussen de sloot en de kas platgespoten werden en er vervolgens alleen nog levermos groeide (mijn ouders laatst ook betrapt, levermos op de straatjes en onder de fruitboompjes: roundup in de kast)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...