Tet Posted August 9, 2016 Share Posted August 9, 2016 Ons pruimenboompje (Victoria?)is al 14 jaar oud minstens. Ze staat aan de rand van een walnotenboom (die enorm gegroeid is in 20jaar).We geven haar bijna op, want:( zie foto's). Na 2 jaar geleden een mastjaar te hebben gehad is er een tak afgescheurd. Vorig jaar 5pruimpjes met schimmel en boorgaten. Nu heeft ze meer vruchten, maar bijna allemaal met een schimmel, met zwarte boorgaatjes (zonder ooit een worm te zien). Dat wordt elk jaar erger. Ze maakt ook uitlopers, dus ze heeft het te zwaar lijkt me. Kunnen we haar nog re-animeren of beter uitgraven ?Moet de bodem daar dan pruimenbacterievrij laten worden 2 jaar ofzo voor we een nieuwe planten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tet Posted August 9, 2016 Author Share Posted August 9, 2016 Nog een paar foto's vd zieke pruimenboom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tet Posted August 9, 2016 Author Share Posted August 9, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 9, 2016 Share Posted August 9, 2016 Het afscheuren van een tak kan een echte gezondheidsaanslag voor zo een boom zijn. Boom wordt veel vatbaarder voor allerlei aantastingen en vraagt dan extra zorg en snoei om ellende en goede vorm te behouden. Blijkbaar was de scheur hier lelijk, zo een stuk in de stam. De aantasting van het blad lijkt veel op hagelschotziekte en ook de slechte vruchten kunnen daarvan het gevolg zijn...maar dat kan ook nog fruitmot o.i.d. zijn. Het is duidelijk dat de boom echt aan het sukkelen is...... Op zichzelf kan de boom van deze aantastingen bekomen, maar in dit geval (sterk beschadigde boom uit vorm en balans, die erg zwak is en enkele jaren gerichte aanpak nodig heeft om misschien te herstellen) wordt het een overweging of vervangen door een jong en gezond exemplaar (dat kan gewoon, zelfs op dezelfde plek eventueel...maar wel bodem goed verzorgen!) niet wijzer is. Bij een kleine boom met zwakgroeiende onderstam (als ik de foto's zie lijkt dat zo, maar ik zie niet of die grote erachter een andere is of een beter stuk van deze) zou ik niet twijfelen....nieuwe zetten, aangezien die met een jaar of 15 a 20 echt wel zo een beetje op zijn en een nieuwe boom voor rond een tientje (wortelgoed) in het najaar te koop bij een goede kweker. Is het een echt grote boom, dan zou gerichte snoei en aanpak gericht op overleven, vorm en gezondheid, nog te overwegen zijn...opdat je over 2 a 3 jaar weer een fraaie en gezondere grote boom hebt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tet Posted August 9, 2016 Author Share Posted August 9, 2016 Dank je weknow. Daar was ik al bang voor: zo goed als overleden. Ik heb ondertussen ook op veel sites gekeken. Het duizelt me onderhand. Maar wel een goede site www.fruitpluktuin.nl ontdekt. Heel uitgebreid en biologische tips. Een volgende pruimenboompje zal ik (ivm notenboom) op een betere plek zetten en de grond goed verwennen. En vervolgens het boompje deskundiger verzorgen. Al doende (en vragende!) leert men hè? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts