Jump to content

Wat planten aan oostenmuur?

Nedlets

Recommended Posts

Aan de achterkant van het huis heb ik een klein stuk uitbouw. De breedte van de muur is 3 a 4 meter. Hier heeft een raam ingezeten wat dicht gemetseld is. De muur is lelijk en ik wil hier graag iets tegenaan laten groeien, bij voorkeur wat ik kan eten. De zon vanuit het Oosten schijnt op deze muur (ochtendzon).

Mijn voorkeur gaat zelf uit naar een witte druif, maar ik ben bang dat die op een oosten muur niet veel gaat doen.

Iemand tips wat hier mooi zou staan? Op dit moment ligt er een gazon, ik was van plan een klein stukje gazon weg te halen en dan te planten, waarop de boom/struik dus eigenlijk in het gazon geplant is).

Edited by Guest

Wat me zo even invalt:

Om te eten: Lei-appel (let wel op bestuiving), geleide kwee, kiwibes (kies een zelfbestuivende), zure kers die je tegen muur vormt, Japanse wijnbes of Tayberry of doornloze braam (aanbinden).....

Voor mooi alleen: Vuurdoorn die je aanbindt (bloei, winterbessen voor vogels), clematis, wisteria,.......Cornus kousa (indien vocht geen probleem is)

Wintergroen: Olijfwilg =Elaeagnus angustifolia (voor vruchten ook) of bonte (geen vruchten) Elaeagnus ebbingei

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Bedankt voor de reacties! Het was misschien slim van me om aan te geven dat ik al een lei-zoete en zure kers en een lei-appel op een westen erfscheiding heb staan sinds dit jaar. Halverwege de tuin met een zuiden zon een blauwe druif.

Kiwibes kan nog een leuke zijn inderdaad, totaal iets anders.

Stauntonia hexaphylla.

Chocoladerank is een zeer gemakkelijke klimplant die zowel in de zon als in half schaduw goed gedijt. Voorzie een klimrek om de plant aan te laten klimmen. Hij staat ook zeer mooi aan een pergola of klimmend tegen de gevel. Voor goede vruchtzetting is het belangrijk om twee planten in elkaars buurt te hebben zodat er kruisbestuiving optreedt. Het vruchtvlees wordt rauw gegeten en smaakt naar zeer zoete peer en meloen. De schil van de vrucht kan gekookt gegeten worden.

En ook nog mooie bloemen:

stauntonia%20hexaphylla-%20wallygrom%20%20(CC%20BY-SA%202.0).jpg

Ik wil er een in de voortuin tegen een schaduwrijke muur.

@ Pippi

Ik weet niet welke je bron is (info online spreekt elkaar vaak tegen over standplaats, veel overschrijven, je moet een plant echt leren kennen!) maar deze wordt vrij groot en een echt schaduwrijke plaats is niet zo geschikt.....de S. hexaphylla heeft liefst meer licht en warmte...Lees het als: "Wat schaduw verdraagt ie nog wel", maar daar gaat ie niet optimaal en blijft vruchtzetting achter.

Ik heb er zelf een op het zuiden in een bomenhaag sinds het voorjaar, waar ze in andere bomen en struiken kan groeien. Zag er in Frankrijk- Vogezen, verleden week een die al zeer groot was (zoals een bruidssluier, groeiend over een heg van 1,5 hoog, 5 meter lang en tot 1,5 meter breed om je een idee te geven van de groeiwijze) in de volle zon die er prachtig op stond.

Je hebt helemaal gelijk, Loes. En mijn verhaal 2 posts terug ging over de Akebia quinata. Ik haalde ze dus door elkaar.....

Met de Stauntonia hexaphylla heb ik al ietsje langer ervaring en een reeks gezaaide planten. Die is op het randje van winterhard hier (ervaring op diverse plaatsen hier dichter bij zee waar het klimaat net iets milder is dan in de rest van Nederland is dat ze al vele jaren (15 +) goed overleeft en na warme zomers ook goed draagt, vruchten rijpen vanaf november) * Die moet echt tegen een zuidmuur, evt. zuidwest of zuidoost en nogal beschut staan...zo warm mogelijk. Vruchten lijken op aardappels en zijn echt lekker van smaak...een soort gelei zoals bij een passievrucht, maar wel vol met harde pitten....het is dus sabbelen en pitten spugen...verse pitten kiemen goed na koudeperiode (stratificatie). Zal voor de moestuinforumdag kijken of ik nog een of twee zaailingen over heb.....zaaien is gemakkelijk, opkweek gaat wat langzaam en heeft wat uitval.

* Edit: Oh ja....en ze wordt makkelijk 10 a 15 meter hoog...meer iets voor een gevel dan een muur