Wuppie_84 Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Hallo, Ik kan wel wat raad gebruiken bij de framboos. Ik heb drie frambozen. Dit zijn: Wat mijn probleem is, is dat het een oerwoud aan het worden is. De takken zijn erg lang en hangen alle kanten op. De zomerframboos zijn uitgebloeid. De herfstframboos begint nu vruchten te krijgen en vandaag de eerste geplukt.Hieronder een impressie hoe het er uit ziet. Nu vraag me dus af hoe het zit met snoeien. Ik kan er geen wijs meer uit. Op het forum is het een welles en nietes spelletje voor mijn gevoel en op internet wordt ik ook niet wijzer. Verder krijg ik onder de plantjes flink wat "stekjes". Nu heb ik kans om volgend jaar een volkstuintje te kunnen huren en daar wil ik dan een fruittuintje van maken. Als dat niet door gaat wil ik hier in de tuin uitbreiden. Hoe kan ik nu de stekjes het beste er uit halen zodat ik volgend jaar meer framboosstruiken heb. Kan ik de stekjes in een bouwemmer zetten, zodat ik er nog alle kanten uit kan volgend jaar? Ik hoop dat het voor mij wat duidelijker wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 iha dragende takken snoeien na de oogststekken-=uitlopers kunnen prima in een pot, wel goed verzorgenin de grond kan ook, uiitspitten voor gebruik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Filmpje snoeien herfstframboos: http://www.gartenvideo.com/twotimer Idem zomerframboos: http://www.gartenvideo.com/v/wie-schneide-ich-eine-sommerhimbeere-35253 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Ik vind zelf juist de framboos een makkelijke plant.Sowieso heb je wel heel veel planten op een klein stukje staan.Dit is bij mij al één plant; hoogte-zomerframboos-t18318.htmlAls jouw planten hetzelfde doen, dan wordt het een behoorlijke warboel.De nieuwe scheuten van de zomerframboos kan je het beste S vormig omhoog geleiden en de verschillende scheuten, verdelen over diverse hoogtes.Van de herfstframboos zou ik geen oude scheuten over laten staan om volgend jaar al vroeg wat te kunnen oogsten.Anders gaan die straks de scheuten van de zomerframboos in de weg zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts