Syrae Geplaatst: 24 augustus 2016 Geplaatst: 24 augustus 2016 Hallo allemaal, Ik heb wat tips nodig. We zijn in september vorig jaar verhuist naar een huis met voor onze begrippen grote tuin (in Haarlem hadden we 2,5 bij 6 meter, nu hebben we achter een ongelijke rechthoek van 16 bij 8/5 meter en voor bijna 12 bij 6) in onze achtertuin stond een gigantische coniferen Haag van bijna 2 bij 8. Die Haag Is volledig kortgeschoren en binnenkort verwijderen we de stammen zo laag mogelijk. We willen op die plaats een groene open en eetbare erfafscheiding, dus dat word leifruit. In eerste instantie dacht ik eenjarige spillen te kopen, een appel (winterbanana), peer (pastoorpeer) pruim en een gisela 5 kers. De appel en peer als cordon leiden en de kers en de pruim in vrije waaiervorm. Nu kom ik met veel gegoogel echter foto's tegen van wat men in het engels een "Belgian fence" noemt. Vanuit esthetisch oogpunt gaat mijn voorkeur uit naar zo'n erfafscheiding. Hoe ik moet snoeien en leiden Is me redelijk duidelijk. Ik breek echter mijn hoofd over de plantafstand en raskeuze. Ik wil veel diverse soorten voor een gespreide pluk, zoveel mogelijk ziekte resistent. Ook vraag ik me af of het mogelijk Is om de eerste en laatste rechte tak van een Belgian fence te vervangen door een pruim en een kers gesnoeid als cordon? Voor de kers zou ik denk ik de sylvia nemen gezien die word verkocht als verkapte zuilboom, ik denk (hoop) dat dat snoeiwerk scheelt. Qua tijd, ik werk vanuit huis, het Is voor mij geen probleem dagelijks een halfuur in de tuin te snoeien en te doen, dat vind ik heerlijk. Bijgevoegd een link naar een plaatje https://goo.gl/images/iXfGUe Saskia Quote
mkleinman Geplaatst: 24 augustus 2016 Geplaatst: 24 augustus 2016 De plantafstand is denk ik aardig te beredeneren, dat zou je ook eventueel op een stuk papier na kunnen tekenen. De hoek die wordt gebruikt is een standaard hoek van 45 graden uit het midden. ( dus 90 tussen de beide takken ). De plantafstand bepaald dan dus het laagste kruispunt tussen twee bomen. Zo op de foto's gok ik een plantafstand van 30-35cm tussen twee boompjes? Ik vind het er trouwens waanzinnig mooi uit zien! Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Syrae Geplaatst: 24 augustus 2016 Auteur Geplaatst: 24 augustus 2016 Ja ziet er gaaf uit hé! Naar dat word dan dus op maat tekenen want rekenen ben ik heel slecht in... Ik zie trouwens dat ik termen door elkaar haal, ik wil weten of ik op de uiteinden een kers en een peer als zuil kan laten groeien zonder zijtakken. Quote
mkleinman Geplaatst: 24 augustus 2016 Geplaatst: 24 augustus 2016 Kers en een peer heb ik mijn twijfels bij. Wil je echt zuilfruit dan kom je toch bij appels uit denk ik. Op www.fruitbomen.net staan een hoop verschillende soorten en maten. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Roland Geplaatst: 24 augustus 2016 Geplaatst: 24 augustus 2016 Zeg dat die geimpregneerde paal 7x7 cm is.Volgens mij past hij ca 5 tot 6 maal tussen de stammen. Dat zou neerkomen op 35 tot 42 cm. knippen en plakken zou het nog nouwkeuriger maken. en ja dit is een erg mooie scheiding. Messchien dat ik ook zoiets ga maken. heb je speciaal fruit nodig, bv patiofruit of laagstammen? Quote
blije bakkus Geplaatst: 25 augustus 2016 Geplaatst: 25 augustus 2016 Een strakke, mooi symmetrische belgian fence maken zonder kale plekken vergt heel veel inspanning, jaren geduld en permanente aandacht met name in de zomermaanden. Het lijkt me erg moeilijk om de haag mooi symmetrisch te krijgen als je verschillende rassen, laat staan verschillende fruitsoorten gaat gebruiken omdat de groeikracht en groeiwijze van de bomen sterk verschilt. De uitdaging zal er vooral in bestaan om te voorkomen dat de groei zich naar boven verplaatst en de haag onderin kaal wordt.In algemene zin zijn peer en appel meer geschikt voor leivormen dan kers en pruim omdat ze intensieve snoei beter verdragen. Ik zou voor peer kiezen omdat deze minder kankergevoelig is en de boompjes een langere levensduur hebben wat wenselijk is bij een erfafscheiding, maar er zijn ook wel geschikte appelrassen te vinden. Quote
Syrae Geplaatst: 27 augustus 2016 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2016 Na tekenen denk ik de bomen om de meter te gaan planten, zorgt voor een wat opener geheel. Het gaat om het hek tussen ons en de buren, een beetje openheid daarin vinden we wel prettig. Ik denk dat ik om beschadiging door wrijving de takken link van de stam aan de achterkant van de draden aanbinden en de takken aan de rechterkant aan de voorkant. De draden zitten dan tussen de takken ipv de takken tegen elkaar aan. Haag dus te maken met appels enteren, goed opletten op groeikracht voor zover bekend en opletten dat de groei niet volledig naar boven schiet zodat de takken egaal begroeid blijven. Misschien een idee om de schuine takken in 3 of 4 jaren te laten groeien ipv in 1 X? Zo heb ik wat meer controle over waar het vruchthout komt. Bedankt verder voor de tips! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.