Saar1987 Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Goeie middag,Bij mijn ouders in de tuin staat een pruimenboom die al ongeveer 10 jaar heerlijke pruimen geeft. De boom is dit jaar flink aangetast door roest (daar lijkt het tenminste op). De oogst aanzich heeft er niet echt onder geleden want er kwam toch nog zo'n kleine 15 kilo vanaf. Ook is de boom voor de oogst niet gesnoeit dit jaar. Ze hebben alleen tijdens het oogsten een paar takken gesnoeit die boven het dak hingen.Nu is de vraag wat er met de pruimenboom moet gebeuren. Op internet staat dat je afgevallen bladeren in de groene bak moet gooien of verbranden. Is dat alles?Ik ben een beetje bang dat het met de milde winters van tegenwoordig volgend jaar weer terug komt.Onder de boom worden trouwens ook wat groenten gekweekt omdat dat het enige vrije zonnige stukje vrij was in de tuin (knoflook, ui, prei, tomaten)De knoflook was aan het einde (mei, juni, juli) aangetast door roest. Zou het kunnen dat het overgeslagen is naar de boom?En hoe zit het met de veiligheid van het consumeren van de pruimen?Veel is al verwerkt tot jam of cake. Daar maak ik me geen zorgen om want die zijn gekookt. Zou je de pruimen ook rauw kunnen eten ook al zijn ze flink aangetast?Hieronder nog een paar foto's ter verduidelijking. Alvast bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Ik denk hagelschotziekte, maar enkele foto's is te weinig om helemaal zeker te zijn.Onze kwets (ras weet ik niet) heeft er dit jaar ook opvallend last van. Hier vind je wat meer informatie http://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Ziekten/schimmel-fruitbomen Even scrollen. Heel zeker is dat de roest op je knoflook NIET de oorzaak is. Eerder de weersomstandigheden van dit jaar. Als die een volgend jaar weer minder ideaal zijn voor dit schimmel, zul je er weinig last meer van hebben. Blad opruimen, zoals je al aangeeft, heeft zeker zin! Daarnaast wil het mulchen met een laagje goed verteerde compost van 1 a 2 cm op de boomspiegel ook helpen...werkt weerstand-verhogend. Over de eetbaarheid..... Ik eet de vruchten gewoon, tenzij ze echt rotte plekken van binnen hebben. Een wat droge en vlekkerige schil ziet er niet lekker uit, maar smaakt (hier althans) nog prima. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Pruim dient gesnoeid te worden nà de oogst, niet vòòr de oogst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Hier ook nog een aardige site betreffende steenfruitbomen.... http://fruitabc.blogspot.nl/2013/12/plantenziekten-op-steenfruitbomen.html?m=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts