Jump to content

Beemdkroon

Schuli

Recommended Posts

Ik kende de plant niet, maar hij klinkt leuk!

Google zegt 60-80 cm hoog, en ook dat de bladeren wel eetbaar, maar niet bijzonder lekker zijn.

Ik zou hem niet in een bak zetten, maar ergens in een hoekje van de tuin, puur als bijenlokker.

Ik ken hem wel uit het wild en dan als "scabiosa". Staat op de rode lijst, maar je vindt ze bijv. volop in (bloemrijke, beheerde) bermen die voedselarm gehouden worden. Ik denk dat in allerlei wilde bloemenmengsels voor verwildering de plant ook wel voorkomt.

Zaaien in een bak met flink wat zand bij potgrond of zand en tuingrond (meer risico op onkruid!) zal wel lukken.....maar of ie daarin ieder jaar weer terugkomt ligt erg aan of er andere soorten liever staan..... Als tuinplant, vast, willen cultivars van scabiosa hier wel redelijk.....is eerder "meerjarig" dan een vaste plant. Wordt vrij hoog...in gemengde berm inderdaad ruim een halve meter (veel concurrentie), maar alleen in een bak zou ie best tot meer dan een meter bloemstengels kunnen vormen. In een tuin voor bijen en zo en voor `fraai`, zou je misschien beter voor een cultivar van scabiosa kiezen....meer en grotere bloemen en ook meer kleurvariatie en evengoed goede insectenlokkers. Zaden zijn vrij algemeen te koop voor rond 1 Euro.

Verder geef ik je de links naar 2 sites met erg degelijke informatie. Eten zou ik NIET doen (informatie PFAF! in link 1)......en zo maar medicinaal gebruiken zonder degelijke herboristische kennis zeker ook niet!

http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Knautia+arvensis

http://davesgarden.com/guides/pf/go/1933/

Edited by Guest

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dank jullie wel voor de reactie, nadat ik dit gelezen heb zie ik er toch maar vanaf om het in een bak te zaaien misschien later idd in een hoekje als bijenlokker elders.

Ook de links heb ik bekeken weknow maar mijn Engels is niet al te best en kon het niet vertalen.

Een gedeelte van mijn achtertuin wil ik dus alleen eetbare kruiden/bloemen/ groenten kweken en in verhoogde bakken zodat ik makkelijk kan werken .

We zoeken verder en ben begonnen met lezen hier op mijn moestuin forum.

Ik steek hier veel van op